Rabu, 18 November 2009

jangan diharap sangat...

jika kita mencari seseorang agar mengasihi kita sebagai langkah pertama dari
PROGRAM KASIH ANDA
kita akan menjalani kehidupan dengan perasaan kecewa.
kasih dimulai dengan mengasihi diri anda sendiri .
kajian pakar ilmu kejiwaan menyatakan
kita tidak dapat memberikan cinta kita kepada orang lain
KITA HANYA DAPAT MENGASIHI
mengasihi bererti belajar untuk mengasihi
fikiran sendiri dan persekitaran.
DARI JINGGO
mungkin sudah terlalu lama kita tidak menyayangi diri sendiri.
mungkin diluar kesedaran.
sebagai guru - anak murid lah segalanya
sebagai ayah - anak2 lah segalanya
sebagai suami - isterilah segalanya
sebagai rakyat - PM lah segalanya
BILA UNTUK DIRI SENDIRI.
hari ini menghabiskan masa yang panjang di hospital.
berbaris ramai orang2 yang tidak menyayangi diri sendiri.
disana ada ahli politik yang mendahulukan pengikutnya
disana ada taukeh yang mendahulukan pekerjanya
disana ada - penyanyi - yang mendahalukan peminatnya.
ada ramai berbaris.
dan disini.
MARI KITA BELAJAR UNTUK MENYAYANGI DIRI SENDIRI

24 ulasan:

a kl citizen berkata...

assalammualaikum

jinggo pun kena mula menyayangi dir sendiri juga...

jaga diri

MaizaC'Joe berkata...

Salam Jinggo

sayang diri sendiri dulu.. di samping sayang semua.. kalau asyik sayang orang lain diri di lupa susah tue.. Jom sayang diri.. sayang menyayang... take care..

-maiza-

- jinggo - berkata...

yes cgu..
hari ini saya amat sayang diri sendiri.
jogging
pekena telur setengah masak
...........
sopannya hidup hari ini.

- jinggo - berkata...

dan maiza
mari kita sayang diri sendiri.....
kita kena bersikip adil untuk diri sendiri...

maiyah berkata...

lihatlah akibat sy yg tak sygkan diri, tp bila camni plak mula rasa syg sgt

slalu belai kaki krn kesian dah kecewakan kaki :)

cj'alhafiz berkata...

Sayang sayang allah...sayang2 nabi...
sayang2 ayah...sayang2 ibu.......

Ramai remaja tak sayang diri skrg cg. dadah jadi makanan, melacor jadi hobi, rempit...tok sah kata... tulang patah riuk cam biskut jagung. tak sayang diri....

- jinggo - berkata...

puan maiyah

hari ini kita masih ada ruang dan peluang - menjadi orang menyayangi diri sendiri....

- jinggo - berkata...

cj

macam tulah..
yang kita lihat
yang dizahirkan
kita bukan tidak sayang
tapi tidak adil pada diri sendiri.......

Tirana berkata...

orang yang tidak berupaya menyayangi diri sendiri sudah tentu tidak berupaya juga menyayangi orang lain dalam erti kata yang sebenar.

- jinggo - berkata...

puan tirana
orang tidak ' mengajar ' diri sendiri sendiri bermakna
tidak layak untuk mengajar org lain....

catz_mafia berkata...

Cikgu Jinggo,
Tiada orang yang dapat menjaga diri kita ini sebaik-baiknya melainkan diri kita sendiri. Kerana kita lebih tahu tentang diri kita berbanding orang lain. Sepandai mana pun seorang ahli falsafah atau tukang tilik, seakrab mana pun seorang sahabat, mereka dapat menyelami perasaan kita - itu hanya pada permukaannya saja. Di dasarnya hanya kita yang tahu..

- jinggo - berkata...

cguzana
seakan2 mwnulis dari emosi..
menarik
maka begitulah SEHARUS semua orang tahu dan faham

ONE ZABA berkata...

sayang kamukkkk....aawwww!!!

azlanlin berkata...

Back to Basic.. tidak menjadi masalah jika kita kembali ke langkah pertama untuk terus melangkah dengan jayanya... Itu saya! Orang lain saya tidak pasti..

uNiqUe oRgaNisM berkata...

sEjaUh maNa peNafsiRan daN peNgharGaan kiTa terHadaP oRang laIn...jAuh laGi peNAfsiRan daN peNghargaan yG perLu diLakukaN terHadap diri kIta........ tRust uRseLf!! wsalam =]

zai berkata...

salam jinggo..

benar tu...kena menyayangi diri sendiri sebelum menyayangi oranglain...banyak perkara perlu dibereskan sebelum kita melangkah ke langkah yg seterusnya..silap langkah boleh terjun kedalam lubang yg dalam...kita boleh mati atau luka parah kerananya..

So...pls take care yourself carefully k..

Sulamankasihabadi berkata...

Bila diri disayangi...
perasaan rasa berbunga-bunga...
Bila diri didustai...
Hati retak tiada taranya...

Bila diri disayangi..
Jiwa rasa tersangat bahagia...
Bila diri dilukai..
Parahnya hingga meruntun jiwa..

sayangi diri anda sendiri sebelum menyayangi diri orang lain...=)

noriza berkata...

Asslamualaikum . Mungkin kita serupa. Sekarang mari kita menyayangi diri sendiri ok. Kesihatan saya juga terganggu. Tapi entahlah ....Saya tak sayang diri kot. Kita serupa...
Doa saya semoga u sentiasas sihat dan ceria... Sedih dengar u tak sihat...

- jinggo - berkata...

cgu one
saya pun sayang kamu
hampir pasti saya akan naik gunung lagi...

- jinggo - berkata...

cgu azlan.
saya setuju.
balik kepada akar..
saya percaya pada pandangan tu..

- jinggo - berkata...

asraff.
satu pandangan menyatakan begini.
give your seft
khow your seft
be your seft

jadilah diri sendiri.

- jinggo - berkata...

kak zai.
kadang2 dalam hidup
pejuang terutamanya..
selalu berfikir biarku menjadi lilin...

kalau dah terbakar siapa yg kisah....

- jinggo - berkata...

cgu ija.
saya sedang alami.
puncanya sama
tekanan - mari kita sesama kembali menyayangi diri sendiri...

- jinggo - berkata...

sayangi diri anda sendiri sebelum menyayangi diri orang lain...=)

sulaimanabi..

saya suka dan senang dengan pandangan ni...

Eco Kid Adventure on Facebook