Khamis, 12 November 2009

kita memang berbeza.....

KITA MEMANG BERBEZA
Apa yang menjadilka kita berbeza - dalam kontek Perpaduan
( Melayu , Cina dan India dan seterusnya )
DAN SESAMA KITA PUN BERBEZA
kita masyarakat YANG berbeza dan hidup dalam satu komuniti yang arahnya sama. Keharmonian bersama kaum. Tapi kita sering berbeza.
lama duduk menyelak buku itu dan ini - akhirnya ini intipati yg mahu dikongsi dan seterus menjadi sebahagian daripada cerita kita.
Berdasarkan kajian besar menyatakan kita berbeza di sebabkan oleh
FASIOLOGI ( fizikal )
tinggi.rendah.hitam.putih.

SOSIOLOGI ( persekitaran )
kaya.miskin.susa.senang
PSIKOLOGI ( emosi )
begitulah juga dalam perhubungan sesama - kita sering berbeza.
Ketidaksamaan ini menjadikan kita berbeza -
Konflik dari penafsiran seterusnya membutir impak yg tidak molek untuk kita lihat.
Kajian menyatakan kita berkonflik disebabkan
K + M + H = K ...karektor + matlamat + Halangan = Konflik.
Untuk itu apa tindakan kita :
sejauh mana kemampuan kita untuk menyamaratakan MATLAMAT zahir daripada Karektor yg dibentuk dari sistem awal ( agresif , asertif dan pasif ). kesamarataan matlamat akan mengurangkan halangan dan seterusnya konflik mampu dielakkan
KITA FIKIRKAN
kita dah jenuh melihat konflik sesama.
sejauhmana kemampuan kita untuk menyamaratakan matlamat itulah persoalan yang mungkin menjadikan halangan itu berbeda.
kita fikir2kan.

14 ulasan:

zaijb berkata...

salam cikgu,

kerana ada perbezaanlah kita akan di lihat lebih menarik... tapi jika manusia di dunia ini sama jee... tiada ape yg hendak kita bandingkan... semuanya nampak suram dan kusam...

tapi dlm perhubungan jika terlalu byk berbeza ia akan merengangkan lagi jalinan perhubungan... dlm hal ini perlu ada sedikit persamaan utk membentuk keserasian.

zai berkata...

Salam Jinggo,

Kita mmg berbeza..kalau sama semuanya mana ada thrill kan ??? Harus ada perbezaan itu utk merangsang minda agar sentiasa berfikir tntg nasihat dan pendapat oranglain..

arryani berkata...

Kenapa pelangi sering disebut2 dan dianggap cantik??

Sebab........

dia ada bnyk colour....

ONE ZABA berkata...

mesti kena berbeza...baru meriah dunia.

MaizaC'Joe berkata...

Salam Jinggo

semuanya berbeza tetap berbeza, walau ada sikit sama tapi tetap berbeza.. kalau tak berbeza tak meriah dunia nie rasanya.. lebih colourfull lebih meriah.. ada ceria, ada tak terlalu ceria, ada mcm tue, ada mcm nie, mcm2 jnis ada...
dalam prhubungan perlunya keserasian. terlalu berbeza susah juga. " Kita sendiri yang sepenuhnya mengendalikan hati kita dan akan kita arahkan memilih jalan mana yang akan ditempuh"

-maiza-

blueCITY berkata...

salam jinggo.......

kita juga berbeza
sebab itu kita semakin jauh?
ahaks!!

addyaholix berkata...

manusia itu takkan pernah sama. kadang-kadang terfikir juga, jumlah manusia bukanlah mampu dihitung dengan jari, tapi Allah itu maha kaya, kerna tiap ciptaan-Nya punya beza yang buat kita tak sama.

- jinggo - berkata...

zai jb
begitulah
rambut sama hitam - hari tentunya lain...
tapi cari titik persamaan....

kerana kita memang berbeza.

- jinggo - berkata...

kak zai..
perbezaan antara kita dicamtumkan oleh matlamat..
yang juga dikaitkan dengan
prinsip
menang - kalah
dan seterusnya...

- jinggo - berkata...

puan aryani

kerana berbezalah
pelangi tu cantik....
kerana berbezalah kita jadi macam ni....

- jinggo - berkata...

cgu one
jangan disebabkan perbezaan kita semakin jauhkan perbezaan tersebut...

- jinggo - berkata...

maiza

perbezaan boleh dicamtumkan dengan matlamat yang disana....
sejauhmana kita berkemampuan untuk menyamaratakan - itu yg membezakan...

- jinggo - berkata...

blue...

kita semakin jauh
betul ke...
he....

- jinggo - berkata...

addy - memang unik dan cantik penciptaan....
perbezaan jangan terlalu dibesarkan sehinggakan memberi kesan cerita yang tidak molek....

Eco Kid Adventure on Facebook