Khamis, 5 November 2009

nak peluk boleh.....

A hug is the perfect gift
One size fits all
and nodoby minds if you exchange it !
KEKUATAN SEBUAH PELUKAN
kajian yang dijalan oleh
Karen M.Grewen PhD dan Prof Kathleen Linght
departmen of psyshiatry - Amerika
membuktikan satu pelukan boleh menurunkan tekanan darah ,
tingkat steres dan risiko serangan jantung.
satu kajian lain juga menyatakan pelukan boleh meningkatkan kadar
hemoglobin dalam darah dan meningkatkan sirkulasi darah ke jaringan tubuh.
PELUKAN BERERTI
ungkapan cinta
pelukan seakan mahu memberitahu perasaan kita.cara lebih berkesan dari perkataan.
sentiasa ditemani
perasaaan dihargai.
ketenangan
sentuhan dan rasa hangat di kulit membuatkan kita jadi
relax dan ceria
percaya diri
pelukan tanda sokongan yang membuatkan kita terasakan diri ini masih dihargai
menaikkan semangat
dalam satu pasukan permainan.semangat yang ada dalam setiap orang
akan digabungkan menjadi satu
JENIS2 PELUKAN
bear hug
pelukan yang erat dan kuat dengan seluruh badan. - sesuai jadi pengganti kata
kamu hebat.
a frame hug
melingkari kedua belah tangan di daerah bawah leher.pelukan ini dikaitkan dengan keinginan kita menunjukkan kita mengambil berat dan simpati diatas satu2 peristiwa.
cheek hug
dengan meletakkan pipi kita pada seseorang yang dipeluk.
menandakan kita berkongsi perasaan orang yang dipeluk
group hug
sering dilakukan pada membangkit semangat berpasukan
AMARAN
jangan lakukan
hati2 memeluk pasangan berlainan jantina yg kita tidak berapa kenali.
lihat tempat
pastikan tempat yang sesuai
perlu ada pertalian
bukan semua orang boleh dipeluk.
waktu yang sesuai
memeluk seseorang perlu juga disesuaikan dengan waktu dan mood seserorang
terlalu lama
jangan ambil masa yang lama - mungkin memberikan ketidakselesaan.
tidak biasa
BUKAN SEMUA SEMUA ORANG BIASA DIPELUK DAN SUKA DIPELUK.
dari jinggo
sebagai pendidik saya memang selalu dipeluk.
MUNGKIN NAK UCAP TERIMA KASIH CGU.

18 ulasan:

blueCITY berkata...

salam jinggo,

i suka dipeluk
memeluk

terpeluk tak suka

kakkakka

larikkk

catz_mafia berkata...

Cikgu Jinggo,

Saya juga suka dipeluk dan memeluk.

Pelukan itu meredakan tekanan.
Menimbulkan rasa menyayangi dan disayangi.

Pelukan dari yang tersayang - memberikan saya semangat untuk hidup.

Saya harap, saya diberi peluang untuk dipeluk dan memeluk semula nanti..

ONE ZABA berkata...

kat atas ni musim org berpeluk tubuh..hari-hari hujan dan angin kencang.

- jinggo - berkata...

blue

saya memang suka kena beluk - terutamnya dengan budak2 sekolah - busuk.
he...
he...
dengan anak2 ok kut...

- jinggo - berkata...

cgu zana

memeluk seakan menyalin perasaan dalam bentuk lain.
pada setiap ruang ada cerita yang berbeza.......

- jinggo - berkata...

cgu one
rasanya kalau pergi sekarang messti best
boleh berpelok - dengan diri sendiri - sejuk.

Cik Amy Sensei berkata...

salam cikgu jinggo..

apa khabar kala ini?
moga ceria selalu di sana yeaa..

waahh...entry peluk lak ekk..hehe..idea yang pelbagai tuu..

erm...pelukan satu tanda sayang dan mendamaikan hati yang tengah tension..hehe..

- jinggo - berkata...

cgu amy
saya masih berkongsi buku yang sama...

cuma tajuk yg ' ganas ' sedikit.kita sebagai pendidik memang selalu kena peluk kan..

bila kita tahu jenis2 peluk : senang kita membuat tafsiran.

Abd Razak berkata...

Salam...

Kalau di makkah, medinah atau jeddah dulu biasanya jumpa kwn2 lelaki org arab peluk siap dgn cium pipi kiri kanan...:)

di m'sia mesti kalih pipi takut kena cium hihi

MaizaC'Joe berkata...

Salam Jinggo

suka peluk, memeluk, di peluk
rasa di hargai, di sayangi, di sokong, selamat bila di peluk.. tiap2 hari mesti peluk. sebelum keluar rumah.. sentiasa peluk siap cium2 dahi pipi.. drp ayah mak adk2 ja.. dkt office jumpa peluk jg.. tp dng perempuan aja.. hee.. bestnya selalu dpt di peluk.. tp jng sampai trsalah peluk..

-maiza-

Zuraini bt Kamarudin berkata...

pelukan buat anak2 agar dirinya tahu dia dihargai...disayangi...
pelukan buat ibu dan ayah...tandanyer kasih ayahibu disanjung smpi kini...
pelukan buat rakan taulan bila bertemu tandanyer kerinduan kerana lama berpisah
pelukan buat suami tandanyer kasihsayang hanya pada abang seorang..hehehe

- jinggo - berkata...

en razak..
saya lihat sytle cium pipi masih ada pada org2 perempuan...
terutamanya yg bergiat dalam jemaah....

kalau saya.
ngerinya nak laga2 pipi.

- jinggo - berkata...

maiza
mesti hidup dalam suasana berkasih sayang..
sebab orang suka2 berpelukan macam hang cakap tu....

bahasa peluk boleh ditafsirkan dari macam2 sudut......

- jinggo - berkata...

kakzu....
banyak orang dapat peluk...
saya.
peluk semua anak2 - tanda ' i miss u '....

tapi selalu di peluk oleh student di kem........tanda terima kasih dan rasa dihargai...

zan-xray berkata...

kadang2 je peluk sesama jantina ni..
selalunya bila terasa lama lagi akan berjumpa, atau seseorang tu akan ke tempat beribadat yang jauh.
kdg2 ngeri gak dok laga pp macam mamat arab nih..

zai berkata...

Kata Dr. Fadhilah Kamsah..

"Peluklah pasangan dan anak2 anda sekurang2nya 7 kali sehari kerana pelukan itu mengimbangkan caj2 negatif dan positif dan tubuh dan mengeratkan lagi kasih sayang.."

Kak Zai hari2 dah jadi satu kewajipan mesti nak peluk suami dan anak2.

- jinggo - berkata...

brozan

kadang2 kalau berhadapan dengan gang yg laga2 pipi ni seram juga - kalau nya...
jumpa
bersalam jauh2 aja..ha.....

- jinggo - berkata...

kak zai

terima kasih kerana info.
7 kali kena peluk..
best kalau ada....
tapi kalau tak ada macamana

Eco Kid Adventure on Facebook