Selasa, 8 Disember 2009

ada orang macam tu...

terdapat seorang pemburu yang membeli
seekor anjing buruan
satu2nya dari jenis yang boleh berjalan atas air.
SUATU HARI
dia menjemput rakan2 untuk menunjukkan kehebatan anjing buruannya.
dia mengajak rakan2 pergi memburu itik.
selepas beberapa ketika , dia telah menembak beberapa ekor itik dan mengarahkan
anjingnya untuk berlari mengambil itik tersebut.
SEPANJANG HARI
berulangkali anjing itu berlari ke dalamk sungai dan mengambil itik.
PEMBURU TADI MENGHARAPKAN
KAWANNYA MEMBERI KOMEN.
namun semuanya diam.
sedang dia berjalan pulang - dia bertanya kepada rakannya
APAKAH KAMU MEMERHATI SEBARANG
KELAIANAN PADA ANJINGNYA.
kawan nya menjawab
anjing kamu tidak boleh berenang.
KESIMPULAN KITA
ada dikalangan kita orang yg bersikap pesimis begitu.
tidak merasa gembira apabila tidak ada masalah
yang mahu diperkatakan
menghabiskan masa dikaunter aduan.
selalu mematikan lampu untuk melihat gelapnya keadaan
selalu mencari keretakan pada cermin
tidak dapat menikmati kesihatan kerana memikirkan mereka akan mati esoknya
PERCAYA MATAHARI BERSINAR HANYA
UNTUK MENGHASILKAN BAYANG.
lupa bersyukur dan sentiasa mengira masalahnya
DARI JINGGO
itu sebahagian dari kawan2 kita.persekitaran kita.
semuga Allah permudahkan hidup kita
dijauhkan dari kelompok
umatNya yang tentunya dijanjikan kemunkaranNya.

27 ulasan:

insan pendidik berkata...

salam jinggo,

Berkawan biar beribu. Mudah nk cari kawan yg same ketawa. Tapi nk cari yg same nangis kala susah tu mmg payah. Apatah lg yg mengajak jalan kemungkaran. Berhati2 pilih kawan. Biar putus kawan tp jangan putus akidah.

blueCITY berkata...

salam jinggo,

kita selalu sibuk nak cari sebab mengapa kenapa sebab apa?

lebih senang kalo kita fikir, semua yg berlaku pasti ada hikmahnya..

terima dan perbaiki

heeeeeeeeeee

Tirana berkata...

Bila kita cari yang negatif, tentulah negatif yang kita lihat dan dapat. Lepas tu kita start mengomen dan mengkritik. Why not hari ini kita ubah, bila kita lihat seseorang atau sesuatu,cari yang positif dahulu then bagi penghargaan dan pujian.

- jinggo - berkata...

cgu IP
terima kasih kerana pandangan - hari ini dunia semakin sampai kehujung2...
semakin banyak kawan2 yang macam2 -semuga kita dipermudahkanNya...

- jinggo - berkata...

blue
semakin dalam hidup jangan terlalu banyak persoalan.
permudahkan diri sendiri dan orang lain..........

- jinggo - berkata...

dan puan
tuhan memberi apa yang kita cari.....
dikaitkan dengan semua kuasa.
kuasa kepercayaan
kuasa tarikan...
kita mendapat apa yg kita fokuskan...

2_one berkata...

kalau diperhatikan secara halus..ini smua berpunca dari masalah hati..hati yg gelap..sama2 kita menjaga hati..kalau kita perhatikan menilai dgn hati dan menilai dgn otak..yg mana lebuh berkesan?tp sy xnafikan dua2nya penting.

ZOOL@TOD berkata...

"lupa bersyukur dan sentiasa mengira masalahnya."

Dulu saya pernah dikelilingi oleh orang yang kuat mengkritik. Apa yang saya buat ada saja kecacatan di matanya.

Akhirnya apabila dia diamanahkan untuk membuat tugasan tersebut, hasilnya 10 kali ganda lebih teruk dari apa yang pernah saya hasilkan.

Saya hanya tersenyum. Ingatkan pandai sangat, rupanya hanya pandai bercakap dan menumpang nama atas hasil orang lain. Golongan sebegini amat ramai dalam komuniti kita (terutamanya orang melayu).

Saya gelar golongan ini PARASIT.

Cikgu Norhaliza™ berkata...

Salam ..Jinggo

Ada ketika dan saatnya , kita tidak boleh mempersoalkan sesuatu itu.. MENGAPA ? APA ? BAGAIMANA ?
Permudahkan ... apa yang boleh dimudahkan..INGAT ..JGN SEKALI-SEKALI HUKUM TUHAN kita mudahkan.. alamatnya ... KEBINASAAN yang terjadi.

Kunang-Kunang berkata...

Tak semua kawan gembira dengan kebahagiaan kita.

~Insan Biasa~ berkata...

yang penting bukan kita yang cari dan buat perkara2 mcmtu.

Mak Su berkata...

Lailahaillah.... betul2 menghabihkan bogheh... kuang kuang kuang.

iya ler, tak perlu show off. bukan semua orang paham citarasa kita... huhuhu. kadangkala kita cakap lain, orang anggap lain.. dah jadik lain... betul2 menghabihkan bogheh jer

- jinggo - berkata...

2 one
soal hati.
sebab dalam banyak2 hal.
IQ.
EQ
ESQ itu yg menjadi kita sebaik2 insan...agama.didikan qalbu

Pn Kartini berkata...

Salam..
begitulah 'unik'nya manusia..
manusia yg mahir mengkritik..itulah kerjanya...mengkritik kpd yg mahir membuatnya..walaupun diri sendiri tidak sehebat yg dikritiknya...erk!aduhaii..

- jinggo - berkata...

enzool
bagusnya manusia bukan pada
CAKAP2NYA'
tapi pada
TINDAKANnya..
untuk komuniti pengkritik yg semakin banyak ( kat parlimen ) - fikir2lah.....

- jinggo - berkata...

cgu liza
saya setuju
dalam hidup jangan banyak persoalan...
tak suka
DIAM
sebab diantara kita dan orang lain...penghubungnya adalah
mata dan mulut.....
kena jaga

- jinggo - berkata...

dan kak hamin
kita berpeluang untuk memilih siapa kawan kita..
termasuklah di alam maya ni...

- jinggo - berkata...

dan cgu anis
yang penting
kita berpeluang untuk memilih kawan bagaimana yg akan bersama kita kan......

- jinggo - berkata...

mak su oh mak su
ramai disekeliling kita orang dan kawan2 macam tu...
dah jadi kerjaya.

- jinggo - berkata...

cgu kartini
begitulah hebatnya manusia
sebab itu diadakan
DOSA DAN PAHALA...
dan kita berpeluang untuk memilih.....

MaizaC'Joe berkata...

Salam Jinggo

manusia dan kawan macam-macam.. tak semua dapat memahami.. senang nak mencari kawan ketika gembira, susah nak dapatkan kawan menangis bersama.. percaya pada diri tanpa mengharap apa-apa.. semoga sentiasa di permudahkan...

-maiza-

maiyah berkata...

yg penting kita tahu mana duduk kita dan apa yg harus kita hadapi.. kita ttp perlukan kwn dan kita blh menilainya

uNiqUe oRgaNisM berkata...

kita perlu sentiasa menjadi sang pemikir segala hikmah kejadian... wsaalm=]

Abd Razak berkata...

Salam...

Tidak semua kawan-kawan di sekeliling kita macam cermin menyatakan cerita yang sebenarnya mengenai kita. Semuanya digambarkan.

- jinggo - berkata...

maiza
kerana itu dimana ruang pun..
kita berpeluang untuk memilih siapa kawan kita....

hang dah tentu kawan jinggo

- jinggo - berkata...

puan maiyah'
terima kasih
hari ini kita dibekalkan dengan banyak info mengenai siapa yg boleh dijadikan
sahabat
kawan
kekasih
dan seterusnya...

- jinggo - berkata...

betul asraff
bertindak atas pengetahuan yg kita cari..
bertindak.

Eco Kid Adventure on Facebook