Ahad, 6 Disember 2009

dimana betul dan salah cerita ini...

sekali tengok tidak ada betul dan salah
PERKAHWINAN
ikatan yang mahu disatukan dari 2 jiwa dari ikatan yang berbeza.
tetapi dilihat dari cerita Mingguan Malaysia hari ini.
ada betul dan ada salahnya
Mohammed Fadzil Min Bahari atau nama glamournya Fatine
ITU NAMA MELAYU
dan tentunya Islam
lelaki kahwin sama lelaki
yang membezakan mungkin satu dua tempat yang dizahirkan.
fitrahnya adalah lelaki
apa yg mahu kita kongsikan.
LAGI KISAH ORANG YG TERSASAR
membuat tafsiran hidup
yang aku ini betul.
DAN KAMU TIDAK BERHAK UNTUK TAHU
AMBIL TAHU
kubur masing2.
itu sebahagian dari cerita keangguhan orang yang mahu
HALALkan perkara yang HARAM.
dimana mulanya.
tanpa mahu menyalahkan sesiapa.
percayalah - membesarkan kita adalah berdasarkan apa yg kita percaya
siapa yg memberi kepercayaan kepada kita.
mulanya dirumah : makayah
dilanjutkan : persekitaran - masyarakat dan kawan
dilanjutkan lagi : pengaruh media yang tidak pernah ada belas kasihan.
dilanjutkan lagi.
HIDUP DIBAWAH SUATU SISTEM YANG RAPUH.
kepada Fadzil
siapa yang tak buat silap
KEMBALI

27 ulasan:

Brahim Nyior berkata...

Salam Bro Jinggo.

Entah apalah dalam kepala Fatine ni? Ulasannya dlm akhbar nambah sakitkan hati dan mengecewakan keluarga.

"Rakyat Malaysia tidak memahami perasaan insan sepertinya," katanya.

Apakah dia menolak takdir sebagai lelaki? Dia mula mengambil pil hormon prestrogen sejak 17 tahun.. (rujuk akhbar semalam)

Apakejadahnya kawen dgn Mat Salleh, adakah semata-mata nak buktikan Melayu Boleh?

Entahlah. Makin difikirkan, makin sakit hati dan perasaan. Moga dia kembali ke pangkal jalan..

zaijb berkata...

salam,

entahlahh sedih melihat...
dia merasa bangga ape yg dia lakukan...

moga Allah membuka hati nye... kembali ke jalan yg benar...

maiyah berkata...

kita fhm ttg cinta dan soal hati dan perasaan tapi yg salah ttp salah

dlm kepala dia hnya hdp didunia kalo mati biarlah dia jwb sndri, itu yg dia pikirkan.. yg bleh ubh diri sndri

moga hatinya akan berubah, rasanya ramai yg mndoakan perubahan itu

Duniaku berkata...

Assalamualaikum,Bro Jinggo.Agak terpanggil jua utk mluah pendapat.
1.Hendak disalahkan dia seorg agak tidak adil.
2.'Kita'(dalam ertikata sebg anggota masyarakat sekeliling) adakah kita ambik pusing hal sebegini ketika disekeliling kita.Kita hanya 'tau bising' dan cari 'salah' bila sudah sesuatu itu terjadi.
3.'Kita' megah dengan jiran sepakat,masyarakat penyayang dll tapi adakah 'kita' pernah anggap anak jiran-jiran seperti anak kita?
4.Hilangnya budaya saling nasihat menasihati ini telah memperbanyakan lagi gejala negatif.
kekadang kena juga melihat dari luar kotak.sesungguhnya saya setuju dgn anda.

MaizaC'Joe berkata...

Salam Jinggo

itulah berlandaskan nafsu... apabila bercakap pasal CINTA, Hati perasaan semua orang tahu.. tapi, mengikut arah tak betul keterlaluan itulah jadinya.. menghalalkan yg haram.. terlalu jauh menyimpang.. semoga Fadli cepat kembali ke pangkal jalan. mengecewakan hati ayah mak.. hidup tak berkat.. wallahu'alam..

-maiza-

catz_mafia berkata...

Cikgu Jinggo,
Terkedu dan terkejut.. tak macam lelaki..

Abd Razak berkata...

Salam...

Manusia diberi Allah utk memilih dua jalan iaitu jalan yg diredhaiNYA dan jalan yg dimurkaiNYA. Jika mahu jalan yg dimurkai maka Allah akan tambahkan dgn kesesatan.

Jika mahu HALALKkan perkara yang HARAM, Allah akan laknat kehidupan sehinggalah bertaubat.

Tirana berkata...

Ada kecelaruan spiritual, emotional dan intellectual dalam dirinya.. Kecelaruan bermula sejak kecil barangkali tapi diabaikan oleh ibubapa dan masyarakat sekeliling dan hasilnya bila dewasa, lahirnya Fatine instead of Mohammad Fadzil.

insan pendidik berkata...

salam jinggo,

krisis kejiwaan yang berlaku.sampai langgar tatasusila dan agama. apatah lagi bile dh ambik pil hormon fizikal menyerlahkan kewanitaannya. Apakah yg empunya diri sudah tak de jati diri kelakian atau persekitaran yg menjerumuskannya jd begitu?

zan-xray berkata...

dia meletakkan apa sebagai keutamaan agaknya.. nafsu atau kebebasan atau kedua2 sekali.
Kena lihat dulu dari awal kehidupannya. kalau umur 17 tahun dan boleh ambil pil hormon tu nampak macam ada kelonggaran kawalan dari keluarga sendiri.
moga sempat dia insaf

- jinggo - berkata...

yop brahim
rencana dalam mingguan malaysia : cukup untuk membuatkan kita terkedu.
persoalan demi persoalan.
...................
baca juga kisah manusia betul.
bekas ahli cecepuk tu.
nak ke mekah baru sedar.....

- jinggo - berkata...

zaijb
dibangga sebab menjadi diantara yang boleh dikatakan
MALAYSIA BOLEH.
yang tak boleh tetap tidak boleh kan...
kita fkirkan.

AYU IDRIS berkata...

Semoga Allah memberikan taufik dan hidayah buat Fadzil..janganlah ditarik nikmat iman dan Islam dari dirinya....Nauzubillahiminzalik...

- jinggo - berkata...

puan maiyah
kita sebagai orang yg diluar sistem hidup dia : hanya mampu berdoa aja semuga ada hari dia disedarkan.....
insyallah - akan ada hari ini nya

- jinggo - berkata...

bro dunia ku
betul.
saya setuju.dihujungnya kita membuat penghakiman..
kisah mulanya.
moral untuk kita : yang dah berlaku - sudah pun berlaku - yang bakal dan bakal - bagaimana kita sebagai warga mahu membantu

- jinggo - berkata...

maiza
saya amat percaya.
tembok yang paling kuat berhadapan dengan virus kehidupan ni adalah - agama..
percayalah
agama.
bukan sekdar percaya tapi kepercayaan.

- jinggo - berkata...

cgu zana'
kalau tgk mahu terpikat dibuatnya.....

- jinggo - berkata...

enrazak
saya percaya kepada pandangan tu - agama sudah menjanjikan
matlamat tidak diharuskan dengan menhalalkan semua cara

- jinggo - berkata...

puan tirana
saya suka perkataan
celaru.
mulanya dari sistem didikan awal - ada yg dilupakan @ diabaikkan dulu - si fatin bertindak atas kecaluran tersebut

- jinggo - berkata...

cgu IP
dimana mula
pengatahuan mengenai pil
dimana..
media.
saya yakin anak2 dan kita - seharusnya di saring dengan filter diri..
sebab pengaruh tamadun tidak mampu ditolak.......

- jinggo - berkata...

brozan'
itu yg kita tahu dan baca
banyak lagi yg tersasar..
tanya erma fatima...he....

- jinggo - berkata...

cgu ayu
semuga Allah permudahkanNya - kembali fatin kepada fazdil..........

Mak Su berkata...

hmmm, tak tahulah nak cakap apa

ZOOL@TOD berkata...

Saya simpati dengan Fadzil yang telah jauh menyimpang. Semoga Allah membuka pintu hatinya untuk bertaubat dan kembali ke pangkal jalan.

Inilah padahnya bila agama diambil mudah. Pandai agama sibuk berbalah masalah Feqah (doa qunut, tahlil , berzanji dll) dan lebih teruk saling mengkafirkan sesama Islam.

Kenapa tidak bersatu dan tumpukan kepada kes-kes seperti ini? Mereka seperti ini memerlukan bantuan dan panduan terutamanya dari pandai agama. Masyarakat juga sepatutnya turut mambantu/menasihati bukannya menghina/ mengeji.

- jinggo - berkata...

mak su
kadang2 pening memikirkan kesan dari tamadun ni

- jinggo - berkata...

enzool
saya setuju.
dizaman fitnah ni macam ada - orang2 yang seharus dipertangungjawabkan mula bercakaran sesama sendiri...
semuga ada kepimpinan diatas melihat isu ini dari sudut kenapa dan mengapa....

yangbaik berkata...

salam... hmmm... terkedu gak tak tau nak tulis apa, rasa macam tak ada salah pada gambar tu... tapi pengisian gambar tu membuat aku terkeliru... Semoga anak cucu dan keturunan kita dilindungi Allah dari perkara sedemikian.

Eco Kid Adventure on Facebook