Ahad, 13 Disember 2009

mari kita fikirkan sama2

SATU PENGALAMAN
yang orang bujang tak tahu
ANAK2 DAN AKTIVITI BERMAIN2.
kenapa anak2 bermain-main...
adalah pekerjaan
tak bermain bermakna
tak bekerja.
TAPI MACAMANA KALAU BERMAIN DALAM KERETA.
mungkin ramai diantara kita ada pengalaman yang sama.
bermain yang sudahnya bergaduh
bermain yang sudahnya ada yang menjerit dan menangis.
ceritanya sama.
kadang2 nak kan lokasi terbaik untuk dapatkan aircond.
dan kadang2 yang macam2.
KEPADA YANG MEMANDU DIKALA ITU
BAGAIMANA.
dengan jalan yang semakin tidak sempurna
dengan tabiat memandu yang semakin mengerunkan.
EMOSI TERCALAR
dan tercabar.
JADI APA TINDAKAN KITA.
tukar kereta beli besar sikit
sama2 menjerit.
ataupun sama2 rancang aktiviti dalam kereta.
berkuiz.berkaraoke.membaca.
ada yang pasang TV dalam kereta.
APA LAGI.
kesimpulan.
jangan main2 dengan aktiviti anak2 dalam kereta.
bukan tidak pernah berlaku.
kemalangan disebab asas yang sama.
BERMAIN ADALAH PEKERJAAN.

10 ulasan:

ONE ZABA berkata...

keperluan semakin bertambah.

- jinggo - berkata...

dan apa yg ditamnbah lagi..
tempat duduk ke..
he.....

Syd berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
insan pendidik berkata...

salam jinggo,

mengundang bahaya
anak2 gaduh dalam kete
pastikan tiada kompromi...

izakhairi berkata...

anak2 macam ragam,
pening macam mana nak ambil tindakan yang sewajarnya tanpa melibatkan emosi...
apa2 pun terpaksalah kawal emosi bila tengah bawak kereta...

MaizaC'Joe berkata...

Salam Jinggo

orang bujang pun tahu juga sikit2.. walau tak bawa anak tapi, bawa ank sedara penuh satu kereta.. macam2 ragam.. peel masing2.. maiza kalau bawa anak sedara.. berbual dengan mereka sesuatu yg menyeronokkan.. tarik perhatian mereka.. rasanya tak perlu nak pasang tv, game dll kot.. nti berebut pl.. gaduh lagi.. bila tengah drive memang kena kawal emosi.. kalau tak jadilah sesuatu yg tak di ingini.. minta di jauhkan.. dah terjadi macam2 sekarang nie... bila tak dapt kawal emosi..

-maiza-

- jinggo - berkata...

syaidah
kadang masuk dalam kereta kena jadi macam ' ahli gusti ' kut pada budak2 yang suka main2....
kena guna pendekatan SADDAM HUSSEN kut...

- jinggo - berkata...

cgu IP
dalam kereta - tidak ada pilihan.
sebab kita memandu dengan emosi.
bagaiaman kalau tercalar.
untuk itu - tidak ada kompromi.

- jinggo - berkata...

puan
mendidik anak untuk aktiviti dalam kerera ni kena dimulakan masa kecik kut..
sebab tidak mudah untuk diuruskan....

- jinggo - berkata...

maiza
ajak berbual tu memang praktikal.
amat praktikal
nak cerita apa kalau budak2....

Eco Kid Adventure on Facebook