Isnin, 7 Disember 2009

aduhai jinggo sampai bila


CERITA BEGINI
seorang rakan mendatangi jinggo.
kami sama menyiapkan pengajian dulu dalam bidang yang sama
bezanya kami mungkin.
dari ruang lingkungan kerjaya.
BILA KAMI MASING2 NAK KELUAR SISTEM PENDIDIKAN
yang kami rasa untuk menyumbang.
dia mengambil pendekatan untuk menjejaki
dunia pendidikan orang2 besar

dan jinggo mengambil pendekatan terus bersama dunia pendidikan
BUDAK2 KECIK.
KO NI SAMPAI BILA JINGGO.
tgk macam aku - program di hotel.resort.
sehari ribuan RM masuk.

DAN KAU
duduk dikem.ada pacat.lecak.leceh.bayaran ciput.
melayan kereneh budak2 kecik.

tak berbaloi dengan ilmu.lagi2...
penat. sampai jatuh sakit. pergi pasar beli barang2 kem.

KESIMPULAN BEGINILAH SAHABAT
kita tetap kawan baik walaupun ini kali keberapa dipujuk.
keluar dunia kem.
kita kongsikan begini kepada yang lain juga.
KEJAYAAN
kita tafsirkan dari sudut yang berbeza.
tafsiran bergantung besar kepada siapa kita.
ada orang kejayaan ditafsir pada
kereta besar
rumah besar
duit yang besar2.
KEPADA JINGGO
kejayaan adalah kepuasan memberi.
sebab yakinilah sahabat.
KITA MENDAPAT BANYAK DARI APA YG KITA BERI.
yang selebihnya adalah kerja Allah
kadang2 nak juga ' sombongkan ' diri begini
aku adalah boss untuk diri sendiri
aku juga boss untuk beberapa orang lain.

19 ulasan:

MaizaC'Joe berkata...

Salam Jinggo

Tak semua orang faham apa yang kita mahukan. Kejayaan dari sudut berbeza.. Kepuasan diri. Bila kita suka buat sesuatu yang kita suka kita gembira walaupun sesetengan orang memandang macam-macam.. asalkan kita suka apa yang kita buat... kita memberi.. insyaallah nikmatnya pasti akan kita rasa juga... Percaya pada diri..

-maiza-

izzah berkata...

segala perkara yang kita lakukan bergantung pada niat kita..
di mana pun kita memberi ilmu..bukan alasan...yang penting ilmu itu bermanfaat kepada orang yang menerima....

Naffz' see berkata...

Kita memberi orang merasa..kita berbudi orang berbahasa..

Apa saja yang kita lakukan asalkan Ikhlas dan nawaitu kerana Allah s.w.t..itu yang penting! janji kerja kita di berkati..Insyallah..

blueCITY berkata...

salam kawan,

wahhhhhhhhhhhh
bos rupanya
patut la sombong

lalalal

engkuazri berkata...

do what ever u really love to do, then u will be a happy man.
hargai pandangan orang lain dan akhirnya laksanakan keputusan yang paling baik untuk diri sendiri.

ZOOL@TOD berkata...

Saya sangat tidak bersetuju dengan rakan CJinggo tu.

Jika kita tidak suka makan tempe, jangan hina makanan itu. Kenapa? Takut-takut suatu hari tiada makanan lain untuk dimakan kecuali tempe. Baru sedar langit tinggi ke rendah.

RM bukan segalanya, tapi kalau tiada RM kita boleh hilang segalanya. Renung-renungkanlah dan selamat beramallllll

2_one berkata...

jinggo..kalo bukan kita sape lg yg mahukan..betulkan?kalo smua org mahu mendidik org besar2,sape yg akan mdidik org kecik2 ni,budak2?..mungkin kwn jinggo hadir atau ditentukan utk org besar..dan jinggp utk yg kecik2..yg penting mungkin niat kita semua adalah sama.membentuk genersi yg hebat.kita bukan stakat mahu jadi baik di mata manusia,tp dimata Allah juga.wlapun org memandang benda itu leceh lah itu dan ini,tp itu mulia dimataNYA.kita jga niat kita hnya utk ALLAH..TERUSKAN JINGGO.smoga ALLAH membalas dgn sesuatu yg indah disana nanti.

zaijb berkata...

salam,

kalau perkerjaan ini memberikan kepuasan pada kita terus kan sahaja... setiap orang ada hak utk berkata2... ambil kata2nya sebagai pembakar semangat... dan bukti kan yang kita juga mampu lakukannya...

yang penting kita minat dan ikhlas memberi ilmu kepada anak2 ini supaya ia berjaya dan menjadi org yg berguna kepada masyarakat.

Marzalina berkata...

kejayaan yg sebenar adalah kejayaan dalam agama..kalau kita berjaya dalam agama..maka kita berjaya dalam semuanya...letakkan agama di depan..kemudian dunia berada di dalam tapak tangan kita..kalau kaya, berkereta besar...material semua cukup..tetapi tiada agama..itu hanyalah kejayaan yg bersifat sementara..mungkin dia hanya berjaya di dunia jer..akhirat nanti..berjayakah dia?

dah lama tak komen kat sni..harap cikgu tak kecil hati..

- jinggo - berkata...

maiza
kejayaan diukur dari pandangan diri sendiri..
ada orang dapat beli ' gerek ' pun dah kira berjaya.
yang penting : kita seronok dan memilih untuk berkerjaya...

- jinggo - berkata...

cgu izzah
itu dasarnya.niat.yang kita yang tahu dimana niat kita..
di akhirat nanti kita akan dipersoal perkaitan niat...

- jinggo - berkata...

naff.
percayalah
kita mendapat banyak dengan memberi..
yang penting memberi dengan kasihsayang...

- jinggo - berkata...

bluecity
nak kena ni..
he...
boss dan kuli
merangkap sekali...
he...

- jinggo - berkata...

terima kasih azri.......

- jinggo - berkata...

enzool
semuga ingatan begini - juga menjadi ingtan orang lain...
sebab kejayaan dan kepuasan kita memberi pergantung besar kepada siapa kita...........

- jinggo - berkata...

2 one
kesimpulan.
setiap kerjaya ada manafaatnya
petani nelayan - mana mungkin kita mendapat hasilnya tanpa mereka
tanpa ' guru2 budak kecil ' mana mungkin akan lahirnya manusia hebat bila dewasa.....

jadi untuk one - kita bergerak atas kapasiti kita...teruskan

- jinggo - berkata...

terima kasih zaijb
yang sentiasa bagi semangat.
saya memang dah tersedia semangat nak teruskan apa yg telah diteruskan....

- jinggo - berkata...

intan
sempurnanya komen hang
bagus
amat bagus.
kejayaan bila kita mendapat keredhaanNYa...

Kunang-Kunang berkata...

Asalkan kita bahagia dengan pekerjaan kita, bagi saya duit bukan segalanya.

Kalau tidak tak saya tunggu di UM hingga menjelang senja sedangkan kawan-kawan lain dah jauh maju di swasta.

Eco Kid Adventure on Facebook