Sabtu, 12 Disember 2009

hai pak cik jinggo....

Suatu hari dalam mood yang tidak berapa sempurna.
PAK CIK BOLEH TOLONG.
saya nak minta padangan.
lokasi di sebuah Universiti.ada jinggo.ada seorang student cantik.dengan kerja dan soalan2.
menyiapkan tesis dalam bidang komunikasi.
dan mencari ' orang2 ' untuk menyempurnakan soalan.
DISEBABKAN PAK CIK.
mood semakin tidak sempurna.
TERUK SANGAT KE DENGAN PANGGILAN TU.
memang teruk.itu bukan bahasa sosial yang mampu mengikat
kita dalam mana2 hubungan seterusnya.
INI YANG TERLOPONGNYA SISTEM YANG KITA ADA.
softskill.
saya kongsikan bahan bacaan ini untuk dikongsikan.
dalam komunikasi hadapan ada 3 perkara yang WAJIB kita jadikan ingatan
PENERIMA
PERSETUJUAN
PERNGHARGAAN
penerima
dikaitkan dengan bagaimana diri kita diterima dalam kelompok komunikasi tersebut.
kajian dibuat keatas bekas banduan.
kenapa mereka mahu kembali ke penjara.
sebab tidak diterima.
untuk diterima kita mesti menerima orang lain tanpa syarat.
persetujuan
kadang2 ada kala ketikanya kita berselisih kata.
sukar untuk menyatakan ya pada pandangan orang lain.
untuk mengubah pandangan orang lain mesti
bermula kita bersetuju dengan pandangannya.
penghargaan.
sebagimana kata dale carnigie
fitrah manusia suka dianggap penting.
jadikan semua orang penting
kita makhluk yang suka
suara sendiri
pandangan sendiri
SEMUA BERKAITAN DENGAN DIRI
menurut John C.Maxwell
becoming a person of influence
kata2 yang paling tidak penting adalah
SAYA
kata2 yang paling penting
TERIMA KASIH
3 perkataan paling penting
SEMUA SUDAH DIMAAFKAN
empat perkataan yang amat penting
APA SEBENARNYA PANDANGAN KAMU
lima yang jangan diabaikan
KAMU SUDAH MELAKU PEKERJAAN ( yang ) HEBAT

sesiapa yang dah beli buku pertama Parlindungan ni - dapatkan yang terbaru dari beliau.

21 ulasan:

zan-xray berkata...

saya juga termasuk golongan kejap2 budak2, remaja & muda panggil sy "abang" kejap "pakcik" aduhai.
yang pggl pakcik tu kita tengok umur dia mcm 10 tahun muda saja daripada kita.
Lebih elok rasanya di kedai2 makan atau pasaraya pekerja mereka dilatih menggunakan perkataan encik, cik atau puan.
1 perkataan (saya) dan 2 perkataan (terima kasih) yang kerapa digunakan setakat ini.

ONE ZABA berkata...

aku ni tak lama lagi org panggil tok aki pulak. benci tul aku kalau masuk KFC.

sonata anak kancil berkata...

kadang2 orang panggil akak ( he3x rasa mudo belia ) , kadang2 panggil makcik ( ade tak kena aku pakai hari ni??? tuo sgt ke aku nih??? )

lebih baik guna bahasa - encik - puan...tanda hormat / rasmi. Kalau tuan ( kasi up sikit....)..he3x - wallahualam

yangbaik berkata...

hmmm... ada apa dengan panggilan?
elok juga aa gelaran di depan jangan pulak dipanggil hoi!... nak kat apa?...

2_one berkata...

manusia ni mcm2 ragam..ad yg jenis xkisah dipggil pakcik ke abg ke kak ke makcik..tp kita kan ada tertibnya sbg yg brpelajarn,pggil dgn cara yg semua org boleh terima cz kita xtau dia jenis yg mcmne.seelok2 pggillah encik/tuan.puan/cik...tpkan kdg2 ssh jgk taw.kalo yg pompuan,kdg2 nmpk cm puan,bila pggil puan,reaksi muka dah berubah cz dia ni xkawin lg so "cik" lah dia.kalo yg dah kahwin,kita pggil cik cz xtau dia dah kawin ke blom.tut2 kena marah."saya dah kawinlah,sila pggil puan!!"..uhh..takut..pepon,jika kita mahu smua org selesa dgn kita,panggilan itu penting..sy pasti smua org suka bila org lain mbuatkan dia penting..kerna kita smua ada harga diri yg tersendiri.

- jinggo - berkata...

brozan
sebab tu lah kadang2 ilmu macamni kena diterapkan dari awal lagi..
secara tidak sedar panggil awal menentukan mood seterusnya...
jangan tersilap.
bahasa sosial
tuan.en.puan.cik
bukan
abang.kakak.pak cik.mak cik....

- jinggo - berkata...

he cgu one
itu hari ini nak makan nasi lemak AYAM DARA....
bantai dipanggilnya pak cik..
langsung kensel.....

- jinggo - berkata...

cgu sonata
dimana2 manusia ni manusia ni tidak suka ' dijatuhkan ' bukan bermakna tak sedo diri..
betul tak..
fitrahnya sudah begitu..

- jinggo - berkata...

sis yang baik..

kalau panggil hoi..
jangan nya kata orang perak
kena tempelin aja kut...
he....

- jinggo - berkata...

2 one
bukan soal kahwin @ tidak.
ini hukum komunikasi.
ini soal fitrah
secara keseluruhan kita kena ada satu set panggilan yang praktikal.....
senang dalam semua urusan..

cikgu_math berkata...

rasanya panggilan encik dan Puan lebig selesa... sesuai untuk formal atau tidak formal!
tetapi saya lebih suka di panggil cikgu..cuma ramai kat luar sana tidak tahu title itu!
kakak..macam terasa muda sangat!
makcik..terasa terlalu tua..
puan..nice!

- jinggo - berkata...

cgu math
selamat bercuti..
pada saya...
kekalkan dengan panggilan tuan @ en...
dan panggil berdasarkan kerjaya.
saya.
biasanya dikawasan perumahan - cgu..
dikalangan kawan2 - jinggo.
kalau panggil - harun menandakan : memang tak gang lagi...

MaizaC'Joe berkata...

Salam Jinggo

pada saya, bahasa komunikasi bila ada urusan sebegitu.....
lelaki.... encik/tuan
perempuan..... cik/puan
biasanya saya akan mulakan komunikasi pertama begitu, yg baru kenal.. ( hormat )
sebab melibatkan mood juga, tapi kalau di panggil abang.. takut tak jadi kerja pula..hee...

-maiza-

insan pendidik berkata...

salam jinggo,

Panggilan encik atau cikgu tu sesuai .Dalam situasi jinggo tu panggilan saudara pun memadai.Kita sesama saudara seIslam.

Syd berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Syd berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
izzah berkata...

erm..panggilan yer..
saya kerap juga menggunakan term "pakcik" bila berurusan di kedai runcit/makan
tak tau lah apa perasaan 'pakcik' yang saya panggil tu...(bersalah pulak rasanye)
kalau di tempat2 yang lebih formal..baru saya gunakan encik/puan..
tapi kalau dengan perempuan selalunya saya guna 'kakak'..
di sekolah pun macam tu..even mereka sebaya ibu saya,sbb panggilan itu membuatkan org rasa lebih gembira..
:)

- jinggo - berkata...

maiza.
jangan bermain dengan skill komunikasi ni.
kesanya berbeza.
jadi - jangan permudahkan.
kita kena belajar...

- jinggo - berkata...

cgu insan.

saya biasa dipanggil cgu - mungkin atas kapasiti kami di PLKN - panggilan itu sudah dirasmikan.
tidak pakcik
makcik @ abang.
sebab panggilan dan nama akan memberi enstim diri kita...positif @ negetif

- jinggo - berkata...

syaidah

terima kasih
sebab tu buku dale carnigie berkaitan dengan ilmu tu diterima pakai seluruh dunia.
sebab kesannya yang ajaib

- jinggo - berkata...

cgu izzah
tgk orang kut.
kalau dah tua..
berdasarkan pandangan.
pak cik tu praktikal...
sebab kita zahirkan siapa diri kita berdasarkan apa yg orang nampak....

Eco Kid Adventure on Facebook