Jumaat, 25 Disember 2009

tanpa mahu salahkan sapa2


Bayangkan kita pada satu hari
jalan2 di pameran motor.
ADA PERMANDANGAN MACAM TU.
dan bagaimana kalau yang macam tu itu adalah anak dan sukusakat kita.
MELAYU ISLAM
duduk dibawah kepimpinan seorang yang beragama Islam
tidak mahu menyalah perempuan yang jahil pada situasi itu
tidak kuasa nak salahkan lelaki sememang sudah menjadi fitrahnya barangkali.
SOALNYA
siapa yang menyediakan ruang.
dan siapa yang mengizinkan dirinya di jadikan bahan begini.
KITA KEMBALI KEPADA ASAS.
dalam satu buku dinyatakan begini
PERCAYA
KEPERCAYAAN
dua perkara yang memberi perbezaan dari segi tindakan.
kepada wanita setengahnya percaya
aurat itu mesti tutup rambut
tapi ini bukan kepercayaannya.
jadi tutuplah rambut tidak yang lain.
dan begitu seterusnya kita membuat tafsiran
PERCAYA
bahawa ramadan itu adalah puasa
maka seterusnya kita berlapar tanpa ' dapat ' apa2.
DIMANA MULA ASAS
PERCAYA + KEPERCAYAAN.
saya percaya ini ada dokongan pakej awal
pembentukan insan itu sendiri
dari rumah ke sistem persekitaran ke sistem pentadbiran negara.
HARI INI
semuga yang ' mandi buih ' itu bukan sukusakat kita
dan bukan anak2 Melayu Islam kita.

22 ulasan:

ONE ZABA berkata...

tengok pada muka ngan warna kulit macam anak-anak melayu kita je. punya la ramai yang kat belakang tu. macam pengunjung kat zoo je....

- jinggo - berkata...

cgu one
rasanya yang orang lelaki - tersengih - tu apa yang difikirnya...ha..
kita bersangkabaik aja..
itu bukan orang melayu..
itu orang asli cameron kut...ha......

blueCITY berkata...

malaysia boleh!
melayu boleh!
1 malaysia kan
semua boleh!!!

hoho

- jinggo - berkata...

ha..
blue - jangan komen lebih.
nanti kedalam...ha...ha...
apa2 pun diharapkan tamadun tidak menjadikan kita seakan2 tidak bertamadun pulak........

ummi humaira berkata...

salam ...
mudah2an Allah lindungi anak2 dan sukusakat kita semua drpd gejala yg seangkatan dgn yg demikian...نعوذ بالله

amirasoy berkata...

rsenye ad laki kat stu yg bukan nk tgok motor,,tapi tgok tukang pamer moto tu...

- jinggo - berkata...

umie
kita juga berdoa semuga pemimpin kita diatas - tahu akan ' kuasa politik ' begitu kuat dinegara kita...
jangan sampai ditunjukkan ' bala ' kita baru tersedar...

- jinggo - berkata...

amira..
rasanya macam tu agaknya.
kalau letak perempuan bertudung agaknya ada tak lelaki datang.........

MaizaC'Joe berkata...

Salam Jinggo

eee... malu... bukan tertarik tengok motor.. yg dok tercongok atas motor tue... dah macam2 bala yg di tunjuk sekarang nie... itu pun tak sedar lagi... konon la malaysia boleh... boleh semua.. huhuhu...

Zuraini bt Kamarudin berkata...

salam jinggo...
bertamaddun kah kita klau gelagat yg mcm tu dipamerkan?
Tepuk dada tanya iman.....

zaijb berkata...

salam,

"kalau letak perempuan bertudung agaknya ada tak lelaki datang........."

haha... saya percaya lelaki pasti datang... juga.. cikgu.
mmm... gambar tue pun boleh buat orang lain tertarik... kalau tak percaya tanya one zaba..hehe...

yg penting tepuk dada tanya iman..he...

KAMALIA berkata...

body diorang memang lawa.....itulah anugerah gadis melayu....

ZOOL@TOD berkata...

musim panas kena banyak mandi....

- jinggo - berkata...

maiza
suatu hari nanti macammana kalau berlakunya ' bumi telan orang ' di bangsar ke....
bala tentunya tidak bersempadankan.....

- jinggo - berkata...

kak zu
itulah harga yang perlu dibayar untuk menjadi lebih bertamduan ( gamknya )...........
simpang malaikat 44.

- jinggo - berkata...

zai
kalau orang betuduing - jingo aja yg datang tgk kut..
bukan pameran motor
pameran ketayap....

- jinggo - berkata...

cgu kamalia
memang lawa - sebab nak dipamerkan....ha....

- jinggo - berkata...

enzool
letak buih sikit mesti lagi best.
global warming

a kl citizen berkata...

assalammualaikum jinggo..

mandi ramai2 memang seronok...kan.
teringat kecik2 dulu mandi ngan kengkawan tepi parit...

mmmm.... modernisasi!!

- jinggo - berkata...

CGU KL..
saya teringat mandi dalam hutan..dihujung atap...
air laju turun..
macam air terjun....

Zyma Saad berkata...

Salam Cikgu....

Sy rasa diaorg gtu tgh panas tuuu...
That`s why pakai pakaian yg singkat dan senteng cenggitu. Siap mandi manda gituuuuu.....

Hmmmmm.....macam2!!!

;)

yangbaik berkata...

hmmmmmmmmm.... Aye ada terima gambar tu melalui email... banyak lagi.. tapi dah delete tak sanggup melihat gelagat anak melayu kita yang dah 'layu' dan kemaruk glamor tak tentu pasal...

Minta simpang malaikat 44, mudah-mudahan anak cucu cicit dan keturunan kita tak tergolong dalam golongan orang yang sesat.

Eco Kid Adventure on Facebook