Khamis, 14 Januari 2010

asyik kena marah aja

masa kecik wajib kena marah dengan makayah
disekolah kena lagi - dengan cgu zainal
dan kerja kena lagi dengan boss.
dah berkahwin.kena lagi
ASYIK KENA MARAH
marah tu apa.
sejenis emosi yang sifatnya semulajadi.marah berpunca dari
perasaan tertekan
merasa dizalimi
dikhianati
diperkecilkan
BAGAIMANA PERASAAN INI BERTAPAK
iman al ghazali menyatakan dalam ihya' ulumuddin
perasaan marah umpama ubat yang berguna tetapi haruslah digunakan secara berhemah.
sebaliknya bertukar menjadi racun seandainya tidak digunakan dengan sewajarnya.
marah adalah cebisan api neraka yang bernyala dilubut hati
apabila perasaan marah membara akan terpancarlah sifat2 keji yang terpendam dalam hati
setiap insan yang sombong dan bongkak
BEZA ANTARA MARAH DAN PERMUSUHAN
marah sifatnya adalah sementara
permusuhan sifatnya adalah kekal
BAGAIMANA KALAU MARAH DAN KEBENCIAN BERGABUNG.
menurut iman al ghazali lagi
dikala marah beberapa perubahan akan dizahirkan
warna kulit berubah
kaki dan tangan menggeletar
perilaku lain dari kebiasaan
gerak geri tidak tentu arah
muka merah padam
ORANG YANG MARAH SETERUSNYA
mencaci
maki hamun
mengherdik dan menengking
menjerit
LAGI TERUK KALAU
memukul
menyerang
membunuh
malah ada yang menganiaya diri sendiri
SETERUSNYA
perubahan pada tubuh badan menanda kerosakan pada
batinnya terutamanya hati.
hati yang telah berkarat ini akan membiakkan
sifat dendam.sombong.angguh.
DARI JINGGO
kemarahan yang dizahirkan tidak pada tempat dan
keadaan adalah gangguan besar dalam mana2 hubungan sosial.
dikirakan ini adalah penyakit.
secara peribadinya sifat ini dikaitkan dengan persoalan karektor yang dibentuk dari persekitaran.dan membiak membentuk satu kepercayaan.
ini dikaitkan dengan sifat agresif.
UNTUK ITU MARI KITA AMALKAN KONSEP
menang - menang.
kerana dihujung tidak ada yang marah.

20 ulasan:

zaijb berkata...

salam jinggo,

kemarahan adalah hasil dr pemberontakkan hati yg bergelodak...

bila ini berlaku selalunya saya meluah kan perasaan tue dan akibat nye semua terdiam dan tidak bertegur saper- itu kesan yg buruk.

dan lain kekadang saya berdiam diri dan cuba menjauhi org yg membuat saya marah... perasaan itu di simpan... akhir nya terpendam- itu juga tidak elok.

so ape yg boleh saya buat... berjumpa personal dan menerangkan ape yg terbuku di hati... berbincang dgn baik dan bersikap tegas dgn keputusan yg hendak kita kecapi... - inilah jalan yg terbaik.

mungkin itu salah satu cara yg boleh saya buat... selain masuk bilik air cuci muka... uhhh...

- jinggo - berkata...

zaijb
dalam bab jumpa personal..
kena ada skill lain
SKILL BERUNDING
mungkin itu yang terbaik dari tidak diwaktu itu.yang terbaik elakkan.seterusnya diam.seterusnya abaikan...ha...

saya kalau kena marah.
STOP.tutup buku.
kamu bukan kawan saya lagi.

ONE ZABA berkata...

zaijb....

nanti aku akan buat ko marah. lepas tu boleh le ko jumpa aku...hehhh...hehhh!!!

- jinggo - berkata...

cgu one
nak ikut..
ha....
ha....

arryani berkata...

One..
Slamat datang ke JB..heheh

Alimaz-Kembara Terasing berkata...

salam cikgu...kalau marah sangat2 nanti jadi setan...ahahahahahaha...marah2 sayang gitu..

- jinggo - berkata...

cgu one
bila kita nak ke JB
..........
jangan tak ajak dah orang nak sambut kita.

- jinggo - berkata...

alimaz
tak....tak.
mana boleh marah
kalau marah - nak kena marah
keluar aja..ha...

annie berkata...

Dan penawar mustajab pada kemarahan adalah kemaafan - dendam yg terindah..

zan-xray berkata...

lebih suka berdiam diri, dari menghamburkan kata2 yang mungkin menusuk hati.
tapi sekali sekali marah juga.

Abd Razak berkata...

Salam...

Berbahagialah orang yang berlapang dada, berjiwa besar dan pemaaf. Tidak ada sesuatu yang menyenangkan dan menyegarkan pandangan mata seseorang, kecuali hidup dengan hati yang bersih dan jiwa yang sehat, bebas dari rasa kebingungan dan bebas dari rasa dendam dan marah yang senantiasa
menggoda manusia.

- jinggo - berkata...

ani
nak detail
datangkan Majallah Solusi bulan ni
ada atikel pada maaf dan dendam....

- jinggo - berkata...

bro zan
saya sesekali marah
kalau anak tak mahu mandi.
lambat siap..
semua mengenai anak2 aja...

zai berkata...

kak zai kalau dah terlalu marah..biasanya akan mendiamkan diri buat seketika..dah sejuk baru bertegur sapa semula..tapi selalunya tak lama..sbb kak zai ambil konsep..kita semua sama jer..tak ada yg lebih atau kurang..yg membezakan kita adalah bagaimana kita mengawal perasaan marah itu dari terus menjadi bara dan dendam..

sebab tu..bagi pasangan yg berkahwin digalakkan memanggil pasangan dengan panggilan sayang, dear, ayang dan sebagainya...walaupun marah kita ttp panggil pasangan kita dengan penuh kasih sayang

maiyah berkata...

kuarga sy mmg spesis pemarah, trun temurun tapi skrg 2/3 org dr adik bedik yg bleh kawal sikap amarah ni.. sy le tu hehe pasan jap

~Insan Biasa~ berkata...

herm..ade perkara2 tertentu..
marah salah...x marah pun salah....

ONE ZABA berkata...

jinggo..arryani

nanti la....kena buat zaijb marah dulu.

- jinggo - berkata...

sebab tu..bagi pasangan yg berkahwin digalakkan memanggil pasangan dengan panggilan sayang, dear, ayang dan sebagainya...walaupun marah kita ttp panggil pasangan kita dengan penuh kasih sayang

kak zai

biasanya kalau marah semua nya akan menjadi
AWAK....ha...

- jinggo - berkata...

maiyah
pemarah dan sifatnya lahir dari persekitaran dan seterusnya membentuk karektor..
keinginan untuik berubah adalah anugerah terhebat.

- jinggo - berkata...

wak anis

diam aja.
sapa pun tak marah

Eco Kid Adventure on Facebook