Ahad, 24 Januari 2010

letihnya......

ANAK YANG RAJIN BERTANYA
kadang letih.
APA KEPUTUSAN KITA.
diam.
ADAKAH ITU JAWAPANNYA.
tapi kenapa anak2 suka bertanya
FITRAH
memenuhi sifat ingin tahu.ini juga satu cara untuk mempelajari sesuatu.
anak2 akan terus bertanya sehingga dia berpuas hati.
inilah yang lazimnya menjadi masalah kepada ibu bapa.
MINAT
kadang ibu bapa rimas dengan soalan yang sama bertalu2.
terutamanya dalam bab yang menjadi minat kepada anak2.
disinilah secara tidak sedar ibu bapa sebenarnya telah bersikap
pentingkan diri sendiri di hadapan anak2.
INGIN TAHU
diamkan diri.tidak mahu menjawab
bermakna kita akan menyekat kreativiti dan keyakinan anak2.
anak2 mengenali , memperoleh dan mengumpul maklumat
melalui pertanyaan.
KASIH SAYANG
menjawab soalan kepada anak2 dikaitkan
dengan kasih sayang.
mereka rasa dihargai
KEYAKINAN
kalau soalan mereka dipinggirkan
mereka akan terasa dipinggit.mereka akan merasa tidak penting.
JAWAPAN
suka bertanya
tidak ada perancangan.pantang ada yang menarik perhatian mereka.
pertanyaan biasanya tidak akan bertangguh.
JADILAH BIASALAH UNTUK MENJAWAB.
dari jinggo
hidup membesar dizaman rambut afro.
bayang bagaimana persekitaran makayah masa tu.
DIAM LAH.
budak pi main jauh.
hari ini persekitaran terlalu jauh berbeza.
KAJIAN MENYATAKAN.
cara kita mendidik anak2 berdasarkan apa yang
' dinampakkan '
masa kecil kita.
ZAMAN DAH BERUBAH.

22 ulasan:

Ruby berkata...

Salam cgu...

zaman memang sudah berubah...

sebab itu kita juga perlu berubah... tapi perubahan yang macam mana?

perubahan yang bermanfaat utk diri sendiri dan orang2 disekitar kita...

anak-anak permata kehidupan, perlu tahu dan peka bagaimana perubahan itu dapat membantu mereka... yang penting jangan sia2 kerana kepentingan sendiri...

a kl citizen berkata...

assalammualaikum jinggo

nak menjawab pertanyaan mesti ada skil juga, kan

zai berkata...

zaman dah berubah..betul tu..kadang2 mmg rimas juga bila diaju soalan bertubi2 oleh anak2 sewaktu mereka kecil dulu..kadang2 soalan yg diberi begitu power sampai tak tahu macammana nak menjawap..bijak ?? mmg bijak..kadang2 ada persoalan yg tidak pernah difikirkan pun oleh kita..jadi kenalah jadi ibu-bapa yg berilmu..yang penting adalah tumpuan kasih sayang tapi itulah yg banyak diabaikan dizaman ini..ibu bapa lebih banyak memanjakan anak2 dgn wang lantaran ketiadaan masa utk menumpahkan kasih sayang..sedih bila kenangkan nasib anak2 sebegitu..

ONE ZABA berkata...

mak bapak pun tak mau ketinggalan ikut zaman...inikan anak-anak.

blueCITY berkata...

heeeeeee

kadang2 saya juga letih nak jawab anak buah yg bertanya2 soalan ni
heeeeeeeee
tapi kadang2 buat kita ketawa berdekah2
ekekekke

roha berkata...

Assalammualaikum wbt.
Anak-anak memang begitu. Bertanya dan terus bertanya selagi tak puas hati jawapan yang diberi. Bertanya itu kan lebih baik daripada tersesat jalan. Biar meletihkan dan memenatkan kita nak melayan kerenah anak-anak daripada anak itu bertanya dengan orang yang tak sepatutnya dan akhirnya tersesat jalan.

insan pendidik berkata...

anak2 yg sering bertanye
menggambarkan minda mereka
yang berkembang jadi layan la
dengan sebaiknya

atie berkata...

Salah seorang nya mungkin saya la tu... memang marah kalau tanya saya banyak2 kali... tapi saya sedar perkara tu tak elok utuk anak2.. tapi kalau time sakit mulut siap cakapngan anak2 jangan bercakap ngan saya hari tu....saya selalu dapat ulser mulut... tu yng berat aje nak menjawab tu...

- jinggo - berkata...

ruby

rasanya sekarang makayah kerana tahu apa yg anak2 tahu..
kena dengar lagu apa yg anak2 dengar...
dan macam2 yang sealiran dengan anak2....

- jinggo - berkata...

cgu normah

setuju 200 % - skill menjawab dalam keadaan yg amat ber hemah.

- jinggo - berkata...

kak zai
bertanya
bermaksud nak tahu
tidak menjawab
bermaksud tidak nak bagi tahu....

bagaimana kalau dia cari jawapan pada tempat yg salah ....

- jinggo - berkata...

cguone

saya tukar handphone baru lagi....
anak pakai phone lama...ha...

- jinggo - berkata...

blue

bila nak jawab soalan anak sendiri......

- jinggo - berkata...

roha

zaman dah berubah
hari ini macam ni
hari esok macamana agaknya..
apa lagi pertanyaan agaknya

- jinggo - berkata...

cgu IP

semakin banyak bertanya semakin banyak yg di install kan.....

- jinggo - berkata...

atie
ada tgk iklan burung murai...
mari kita tgk semula.
ceritanya sama kan...

~Insan Biasa~ berkata...

cikgu....macam ni ye?
cikgu....macam ni kan?
cikgu....macam ni ke?
iye...
iye betullah tu...
iye sayang...

hahaha..kalau ingat semula senyum sorang2....

cikgu......
apa lagi ni??
ngeh..ngeh....

kadang2 geram....
tapi begitulah dunianya..
redha jer...

Syd berkata...

soalan cepu emas dari seorang anak yang saya dapat semalam.

"ummi, kenapa ummi takde anak?"

hehehe.. ummi ada anak tekak.. nak bela anak kucen pun tak mampu lagi ni....

- jinggo - berkata...

wak anis
kalau dia tanya cgu yang bukan2
bermakna
dia tidak mendapat jawapan ditempat lain..
jadi
cgu ku
ibu ku....

- jinggo - berkata...

syaidah
dalam bab ni
tak reti nak jawab...

Kunang-Kunang berkata...

Tak nak kata aper, cuma nak kata "cute"nya budak comel tu.

日月神教-任我行 berkata...

成人遊戲,免費成人影片,成人光碟,情色遊戲,情色a片,情色網,性愛自拍,美女寫真,亂倫,戀愛ING,免費視訊聊天,視訊聊天,成人短片,美女交友,美女遊戲,18禁,三級片,美女,成人圖片區,avdvd,色情遊戲,情色貼圖,女優,偷拍,情色視訊,愛情小說,85cc成人片,成人貼圖站,成人論壇,080聊天室,080苗栗人聊天室,免費a片,視訊美女,視訊做愛,免費視訊,伊莉討論區,sogo論壇,台灣論壇,plus論壇,維克斯論壇,情色論壇,性感影片,正妹,走光,色遊戲,情色自拍,kk俱樂部,好玩遊戲,免費遊戲,貼圖區,好玩遊戲區,中部人聊天室,情色視訊聊天室,聊天室ut,自拍,後宮電影院,85cc,免費影片,a片

Eco Kid Adventure on Facebook