Jumaat, 22 Januari 2010

kita memberi...............

APAKAH ERTI BERMURAH HATI
sebenarnya ia adalah sifat memberi apa yang ada pada diri yang
melambangkan kasih sayang.
ia menjadi sebahagian daripada perkara penting yang menhubungkan kita
dengan orang lain.
OLEH ITU BERSIFAT PEMURAH MENINGKATKAN
KEUPAYAAN KITA UNTUK MENCINTAI
DAN MEMBENTUK HUBUNGAN DENGAN ORANG LAIN.
lawan sifat ini
KEDEKUT.
seorang ahli falsafah menyatakan
ANDA MEMPEROLEH KEHIDUPAN DENGAN
APA YANG ANDA DAPAT
ANDA MENIKMATI KEHIDUPAN MELALUI
APA YANG ANDA BERI
memberi membuka ruang kepada menerima.
dikatakan tiga perkara yang paling penting
yang kita perlukan dalam hidup
KEBAHAGIAN
KEBEBASAN
KEDAMAIAN
semua boleh diperolehi dengan memberi.
MEREKA YANG MENERIMA HANYA
DAPAT SEDIKIT SEMENTARA MEREKA
YANG MEMBERI PULA MENDAPAT BANYAK
dari jinggo
awal2 tahun sibuk
dengan panggilan demi panggilan
dari sekolah.
CERAMAH ITU DAN INI.
yang mesti pada semua panggilan
BERAPA NAK BAYAR
TAK BOLEH MURAH SIKIT.
beginilah cikgu : diantara jawapan
berapa cikgu ada
kita kurangkan banyak ni ok.
KONSEPNYA MUDAH.
dikala kawan2 mula meletakan ribu2 untuk satu suara
saya masih meletakkan ratusan sahaja.
KENAPA
menurut Deepak Chopra
hidup ini adalah sesuatu gema
apa yang kita hantar selalunya akan diterima semula
DENGAN MEMBERI KITA AKAN MENERIMA

13 ulasan:

blueCITY berkata...

salam..

wah!! gambo encik jinggo dapat cek ke itew?

so, bila lagi nak bermurah hati dengan saya?
belanja say nak nak?
heeeeeeeeeee

zai berkata...

Bagus3...satu konsep percaya yang boleh diterima pakai..percaya bahawa dengan memberi kita akan lebih banyak menerima selepas itu..dan satu lagi yang perlu diingat..kalau nak bersedekah atau memberi hadiah kepada seseorang berikanlah yang terbaik didalam simpanan anda..bukan sebaliknya..
rata2 kalau nak bersedekah memberi bahagian yg paling kurang dan tidak menarik dan tidak diperlukan lagi..itu yang berlaku.

Dan jinggo semoga semakin murah rezeki

zaijb berkata...

salam cgu jinggo...

ape kata kita kongsikan bersama dlm sampul berwarna putih itu cgu....
berkongsi tue kan lebih baik..he..

moga bertambah2 rezeki tahun ini dan seterusnya...

- jinggo - berkata...

blue..
itulah nikmat memberi
dalam satu ada cek.
cukup untuk makan sebulan..
ha...
ha..
awak hari2 pergi kerja...
saya sekali buka mulut aja...
ha..

nikmat memberi.

- jinggo - berkata...

kalau nak bersedekah atau memberi hadiah kepada seseorang berikanlah yang terbaik didalam simpanan anda...........

kak zai

saya setuju ayat ni..

- jinggo - berkata...

zaijb

nak kongsi yg dalam sampul tu......he...
nanti...
bila
tak tahu
ada ke masa..
tunggu...

~Insan Biasa~ berkata...

tgh cari ruang dan peluang bila nak guna khidmat wak jinggo....hehe masih kesamaran....maklumlah saya ni mentimun jek..

ONE ZABA berkata...

biar sedikit tapi sentiasa ada ... daripada banyak tapi sekali dua je.

cj'alhafiz berkata...

kadang kadang ada yang bermurah hati untuk mendapat perhatian, pujian, pangkat dan kedudukan.... Keikhlasan tu yg penting! hehe...

cj's blog update! mai la komen.

http://cjalhafiz-lifejournal.blogspot.com/2010/01/true-false-x.html

- jinggo - berkata...

WAK ANIS

saya punya harga dah naik sekarang....
walaupun tak letak.
10 tahun pengalaman
lagi....
lagi...
lagi...
semua saham tu.

- jinggo - berkata...

cguone
itu yg nak diberitahu sebenarnya
biar sedikit tapi tiap2 minggu gaji...

- jinggo - berkata...

cj
terima kasih
terima kasih
dan terima kasih

MaizaC'Joe berkata...

Salam Jinggo

bermurah hati.. memberi dengan ikhlas insyaallah pasti akan mendapat ganjaran setimpalnya... memberi lebih baik daripada menerima.. tapi kalau boleh sama-sama nak terima...

tue sambil salam pun.. asyik dok tengok sampul putih tue aja... hee... Jinggo bila nak mai bagi ceramah kt kedah nie?.. he.. gurau ja...

Eco Kid Adventure on Facebook