Rabu, 27 Januari 2010

kita ambil pengajaran disini...

Pada Zaman Yunani kuno, Dr. Socrates adalah seorang terpelajar dan intelektual yang terkenal reputasinya kerana pengetahuan dan kebijaksanannya yang tinggi.
Suatu hari seorang lelaki berjumpa dengan Socrates dan berkata,
"Tahukah anda apa yang baru saja saya dengar mengenai salah seorang teman anda?
""Tunggu sebentar," jawab Dr. Socrates.
"Sebelum memberitahukan saya sesuatu, saya ingin anda mengikuti sebuah ujian kecil.
Ujian tersebut dinamakan
Ujian Saringan Tiga Kali.
""Saringan tiga kali?" tanya lelaki tersebut
."Betul," lanjut Dr. Socrates.
"Sebelum anda mengatakan kepada saya mengenai teman saya, mungkin merupakan idea yang baik untuk menyediakan waktu sejenak dan menyaring apa yang akan anda katakan.
Itulah kenapa saya sebut sebagai Ujian Saringan Tiga Kali.
Saringan yang pertama adalah KEBENARAN.
Sudah pastikah anda bahawa apa yang anda akan katakan kepada saya adalah benar?
""Tidak," kata lelaki tersebut,"sesungguhnya saya baru saja mendengarnya dan ingin memberitahukannya kepada anda".
"Baiklah," kata Socrates. "Jadi anda sungguh tidak tahu apakah hal itu benar atau tidak.
"Sekarang mari kita coba saringan kedua yaitu : KEBAIKAN
Apakah yang akan anda katakan kepada saya mengenai teman saya adalah sesuatu yang baik ?
""Tidak, sebaliknya, mengenai hal yang buruk"."
Jadi," lanjut Socrates, "anda ingin mengatakan kepada saya sesuatu yang buruk mengenai dia,
tetapi anda tidak yakin kalau itu benar.
Anda mungkin masih bisa lulus ujian selanjutnya, yaitu:
KEGUNAAN
Apakah apa yang anda ingin beritahukan kepada saya tentang teman saya tersebut akan berguna buat saya ?
""Tidak, sungguh tidak," jawab pria tersebut.
"Kalau begitu," simpul Dr. Socrates,
" jika apa yang anda ingin beritahukan kepada saya...
tidak benar,
tidak juga baik,
bahkan tidak berguna untuk saya,
kenapa ingin menceritakan kepada saya ?"
KITA PADANNYA DALAM KEHIDUPAN
SEHARIAN KITA
zaman fitnah
adakah semua yang disampaikan
melalui cerita @ media
betul
benar
berguna
KEPADA KITA.

14 ulasan:

a kl citizen berkata...

assalammualaikum

selalunya, tidak benar, tidak baik dan tidak berguna dalam zaman sekarang menjadi sumber pendapatan dalam hidup seseorang...

Syd berkata...

semut hitam atas batu hitam di malam yang gelap

.....sabarkan diri ku... aku penyabar menerima berita yang tidak benar mengenai diri ....

Ruby berkata...

Salam cgu...

perkongsian dan peringatan yang cukup baik untuk dipraktikkan...

ZOOL@TOD berkata...

Ketiga-tiga perkara tersebut tidak masuk list ahli mensyuarat tingkap, penulis surat layang, penyebar fitnah dan bloggers pendek akal.

- jinggo - berkata...

cgu normah

maka begitulah
kita dihidangkan...
nak tak nak tgk sama banyak aja......

- jinggo - berkata...

syaidah
maka disinilah
kewarasan membuat pertimbangan.....
kerana sibuk2 orang mencari titik hitam dihamparan putih...

- jinggo - berkata...

ruby
sama juga disini
alam maya
pastikan ke3 faktor itu memjadi pertimbangan....

- jinggo - berkata...

enzool
untuk gang mensyurat tingkat - apa yang penting kepuasan aja kut...yang lain boleh jalan...............ha

insan pendidik berkata...

perkongsian yg pintar
mekanisme menyaring perlu
kita wujud dalam diri memasing
sebab setiap hari kita menemui
segala bentuk info yang kite sendiri
pun tak tau kebenarannya.

zai berkata...

Ramai yg mudah menerima pakai berita2 yang disampaikan dgn bulat2 tanpa peduli utk memastikan kebenarannya terlebih dahulu dan mudah pula menyampaikan kepada orglain walhal kita sendiri pun tak tahu sejauh mana kebenarannya...itulah dunia zaman sekarang..gossip dan fitnah lebih seronok dibualkan dari bercakap perkara2 yg lebih berfaedah..

ONE ZABA berkata...

saja nak bercakap untuk isi masa lapang je tu...

- jinggo - berkata...

insan IP
filter diri
kena ada untuk menyaring...ini juga skill kan...

- jinggo - berkata...

zai hari ini
macam2 ada - kadang2 diluar kemahuan kita..
kena saring..
kalau ada - kalau tak ada....

~Insan Biasa~ berkata...

kalau sempat nak menyaring...
kalau tak sempat?
masuk telinga kanan,keluar telinga kanan ...ok ker?
jgn bagi kuar telinga kiri....takut kot2 nanti sangkut kat tengah2 kepala...sendiri pening

Eco Kid Adventure on Facebook