Sabtu, 2 Januari 2010

sapa yang nak masuk sekolah ni


pemandangan biasa.
cerita sahaja berbeza.
MAK AYAH DISEKOLAH
hari ini kadang2 kita melihat satu lagi keluarbiasaan.
yang mungkin boleh kita kongsikan bersama
berdasarkan perubahan persekitaran dan sistem pendidikan yang sedia ada.
ramai makayah yang semakin peka dan semakin tahu
KEMANA HALATUJU ANAK2.
dan semakin ramai makayah yang meletakkan kepentingan kecemerlangan anak2 diatas segalanya.dan hari ini bukan sesuatu yang luar biasa makayah menjadikan cerita bagaimana untuk ' menaikkan ' anak2 didalam sistem pendidikan.
ADA YANG.
study macam nak ambil exam.
ada yang lebih tention dari anak2 bila keputusan keluar.
DAN SELEBIHNYA.
ada makayah yang melangkau ' sistem ' .
mengajar cgu harus begini dan begini.
cgu jangan begini
cgu buat macam ni
DAN TERUKNYA
ada makayah yang sudah ada peguam dibelakang.
cgu buat silap mencaturkan anak saya.
surat saman keluar.
dari jinggo
KITA MULAKAN BEGINI.
berdasarkan buku yang dibaca menyatakan
proses pendidikan begini jalannya.
mulanya di
otak
kesedian untuk belajar harus dimulakan dengan niat.diatas segalanya adalah niat.
minda yang positif.Nak @ Tak Nak.
mata
kita melihat dan membuat tafsiran.mata akan terus membuat ' rakaman ' yang di install
dalam Minda diBawah Sedar
telinga
semua yang setuju dengan fakta
mendengar.fokus.dan install.
mulut.
bertanya.bercakap.ini yang malangnya dalam sistem pendidikan sedia ada.
semakin ramai yang susah nak bertanya.
tangan
menulis.dengan menulis semua proses diatas akan berlaku.
semua HARUS bergerak serentak.tidak ada mana2 satu yang boleh diabaikan
TAPI KITA JANGAN BELAJAR
menggunakan tangan dulu.mulut.telinga.mata.otak.
ini aturan gangster.

13 ulasan:

Tirana berkata...

Alhamdulillah, semua anak-anak saya dah sekolah..tak ada dah yang nak masuk darjah satu.. Ibubapa kena ubah mentality - pergi sekolah bukan hanya untuk kumpul banyak A saja tapi disekolah tempat anak mengembangkan pelbagai kepintaran lain juga - emosi, social dan sebagainya..so jangan tension kalau anak-anak tak dapat kumpul banyak A..hehehe

- jinggo - berkata...

satu pandangan seorang ibu ' kelas A ' ..
saya kirakan semua makayah kena ada kesedaran macam tu..
bangga dengan puan.

blueCITY berkata...

salam jinggo..
hantar anak2 g sekolah ke?
tjawab ayah kan, hehhehe..

semua mak ayah inginkan anak2 mereka berjaya dunia n akhirat.
mak ayah tuh kenalah berubah dan tujuk contoh dan jadi model pada anak2. jangan tahu marah kan anak2, kata itu jangan ini jangan, tapi maka ayah buat jer tak apa?
so, jadi lah ikon pada anak2 kita sendiri..

heeeeeeee
saja, pandangan dari saya yg tak pernah ada anak, tapi tgk dari persekitaran.

wassalam

zaijb berkata...

salam,

seronok tgk anak sedara nak gie sekolah... bukan makayah jee rasa macam tue... atuk nenek dan mak saudara rasa sgt teruja...

dan dia pun suka sgt nak pergi sekolah yealah... dapat baju baru, kasut baru, kawan baru , cikgu baru... uhhh semua nya baru2 aje...he...

Pn Kartini berkata...

Terkadang hilang keseronokan bila guru terpaksa akur sesuatu dasar yg semmgnya bukan dari pihak yang tahu akan sistem pendidikan...
Dan terkadang...ibubapa hanya melihat kesalahan guru dan mempertahankan salahanlaku yg semmgnya jelas pada anak mereka..Sentiasa guru dituding kesalahannya......

2_one berkata...

macam2..

ONE ZABA berkata...

hari tu memang la ramai mak ayah yg datang. lepas tu tak datang dah. tungu la ada kes baru mak ayah nampak muka. meting pibg nak dapat separuh dewan pun payah.

Asmnie berkata...

keprihatinan namanya... kesedaran akan anak2 perlukan sokongan dari ibu bapa sejak hari pertama di sekolah tapi jgn sampai tidak mempercayai pulak anak kita sudah boleh berdikari sendiri... beri pelaung utk anak2 mengembangkan potensi diri .. ibu bapa jgn pulak hri pertama je... kena berterusan.. pemantauan yang teliti dan sikap bertanggungjawab.. sikap kerjasama boleh bina seorang anak yang sempurna diakhirnya.. berilah kasih sayang sewajarnya dan didikan juga bermula dari rumah..

Asmnie berkata...

keprihatinan namanya... kesedaran akan anak2 perlukan sokongan dari ibu bapa sejak hari pertama di sekolah tapi jgn sampai tidak mempercayai pulak anak kita sudah boleh berdikari sendiri... beri pelaung utk anak2 mengembangkan potensi diri .. ibu bapa jgn pulak hri pertama je... kena berterusan.. pemantauan yang teliti dan sikap bertanggungjawab.. sikap kerjasama boleh bina seorang anak yang sempurna diakhirnya.. berilah kasih sayang sewajarnya dan didikan juga bermula dari rumah..

- jinggo - berkata...

dan blue
bila nak hantar anak sekolah...
ha...
dan jadi satu majlis besar sekarang.pesta makyah hantar anak keseklah...

esok tunggu laporan seterusnya

- jinggo - berkata...

zaijb
anak 2 sekolah macam satu - peraliharan tanggungjawab.
macam anak dara nak kahwin...
makayah pun menangis masa tu...............

anak aku dah besar

- jinggo - berkata...

cgu tini
sabar ajalah
guru2 adalah kerjaya yg terpilih....
percayalah kerjaya terpilih.

- jinggo - berkata...

2 one
kamu akan masuk kesekolah dan akan lalui semuanya.
tunggu dan lihat sendiri.

Eco Kid Adventure on Facebook