Ahad, 3 Januari 2010

bila nak kahwin

Dalam sebuah buku lama yang dibeli
di Pasar Buku.
menarik untuk dikongsikan bagaimana pandangan purba bangsa cina - menilai usia gadis.
menurut pandangan tersebut wanita dikaitkan dengan angka 7
dan lelaki dikaitkan dengan angka 8
pandangan tersebut menyatakan
usia matang wanita bermula
2 x 7 iaitu 14 tahun
dikala ini bentuk seorang wanita sudah menyerlah.
3 x 7 iaitu 21 tahun
usia yang wajib berkahwin
malah kalau belum kahwin dianggap anak dara tua.
5x7 iaitu 35 tahun
dikatakan kesegaran seorang wanita mula menurun.
LELAKI PULAK
2 X 8 = 16
usia yang membenarkan perkahwinan berlaku.
usia matang untuk seorang lelaki.
DARI JINGGO
ada 2 perkara
satunya ' pasar buku '.
memang agaknya ganjil.tapi itu budaya yang membentuk banyak negara2 maju.
membaca.membaca dan terus membaca.
dimana nak dapatkan bahan.
sedikit pengalaman duduk di negara orang.
dimana2 kita boleh dapat suratkhabar yg ada orang beli.dan letakkan.dan kita baca.letak semua.
suratkhabar untuk dibaca dan dikongsi.
usia perkahwinan
saya kirakan perubahan persekitaran menjadikan teori purba cina sekadar cerita yang sesuai dizaman itu walaupun bertumbuhan biologi remaja masih sama.

28 ulasan:

Tirana berkata...

tak berani nak masuk kedai buku sekarang ni sebab budget tak ada..habis untuk persediaan anak-anak nak sekolah...Tak tahan mata tengok buku..hehehe..

ONE ZABA berkata...

aku pulangkan balik tajuk n3 ni kepada penulisnya.yang elok tu elok la dipercepatkan...ahakkk!!!

Asmnie berkata...

buku gedung ilmu... siapa rajin dapatlah habuannya..

usia untuk berkahwin pada saya tak penting sebab kematangan tidak bergantung kepada usia..kadang2 berusia pun belum tentu matang dalam memimpin sesebuah mahligai..

pengalaman hidup membuatkan diri seseorang itu lebih matang...

- jinggo - berkata...

puan tirana

saya ada hobby baru sekarang
suka cari buku lama...
ada satu kedai di tanjung malim
semua buku2 lama
harga dari RM 1...he....

sedang cari buku KarmaSutra...ha...

- jinggo - berkata...

cguone
penulis N3 nak kali berapa.....
ha...
kalau ikut teori cina
elok duduk kat surau aja dah ni...ha...

- jinggo - berkata...

asmie

yang penting sejauh mana perkahwinan itu selamat..........

zaijb berkata...

haa... tajuk tue tanya kat saya ke...he....

MaizaC'Joe berkata...

salam Jinggo

tiba-tiba tak tau nak komen.. hee

ZOOL@TOD berkata...

Masih ada 2-3 buku yang masih belum dibaca. Tak beli yang lain selagi belum habis baca yang sedia ada.

Che' Pit berkata...

alamak tajuk.. sedebik kena kat kepala, haha.. adeh adeh adeh..

ViLdA FiDa berkata...

hurmmmm..kawin bila jodoh ade dpn mata

Zuraini bt Kamarudin berkata...

bila nak kawin?umur tak penting...
yang penting...KERJASAMAAAAAA..
he3...
yg penting ade calon yg sesuai....
kawin lah jinggo...tak payahlah nak kali ngan berapa2 lg...

ari berkata...

Salam.
Kak Zu... tergelak saya....
our tag line for 2010.. " yang penting KERJASAMAAAAAAA......"
Adeh deh.... 2010 ni makin byklah pertanyaan ni....yg ptg ada calon yg ngam... ;-)

feeza berkata...

Pasai pe macam x habis penjelasan ttg lelaki? 3*8= 24, Lelaki baru terkial2 nak tengok dunia, baru nak sedar setelah jd penggangur..5*8= 40, dikatakan 'Life begin at 40' utk lelaki..keje baru stabil..waktu ni lah para isteri mesti keje keras nak jaga suami gatal nak getah muda..isteri dah merosot penampilan luar dan dalam....fikir2kan lah wahai para isteri...

zan-xray berkata...

menarik juga buku yang anda ulas tu.
fakta yang dinyataka membuatkan saya tersenyum dan berfikir.
Dah berdua cuma memikirkan untuk bertiga :p

Ary berkata...

oh...ye ker?
anak dara tua pun tualah... huhuhu...
janji suci...

Marzalina berkata...

wah...bercakap pasal jodoh...cikgu bila nak kawen? hehehe...

dah lama tak beli buku...novel pun sama...

- jinggo - berkata...

zaijb
tajuk tu...
tanya pada sapa agaknya...
sekadar tajuk agaknya...he....

LU FIKIRLAH SENDIRI...ha..

- jinggo - berkata...

maiza

hang bila nak menikah - ni kalau ikut pandangan kuno cina dah nak kira............
jadi mak kut
ha...kita gurau2.

- jinggo - berkata...

enzol
saya letak buku baru dalam kereta -lampu merah.
buka buku.
lampu merah
sambung sikit lagi.
maka begitulah..........

- jinggo - berkata...

cik pet...ngeh2..
kan student ramai yang come2...
bila lagi
nak kali berapa lagi...

- jinggo - berkata...

vilda
jangan meneka dalam kesamaran untuk apa2 pun...
pastikan perkahwinan itu selamat.

- jinggo - berkata...

kak zu
ini bukan untuk saya..
saya dah kahwin...
nak kahwinkan anak2...
lambat lagi kut...

- jinggo - berkata...

cgu ari
NAK KAHWIN
ye...ye.....
itu aja nak komen balas.

- jinggo - berkata...

feeza.
entahlah.
banyak buku yg macam tak mahu buat kajian mengenai lelaki dan umor ni....
kenapa agaknya...
saya sedang fikirkan

- jinggo - berkata...

zan
betulkan
sebenarnya buku tu ada bab lain - jenuh berkali...
nanti saya kongsikan..
8 kali berapa
lelaki mula nak mengatal semula...

- jinggo - berkata...

ary
apA YANG penting - keredhaanNya.

- jinggo - berkata...

intan...
geramnya intan.
kan saya dah kahwin....he...
nak tunggu kahwin kan anak2 aja......
sekarang baru 12 tahun.
lambat lagi...

Eco Kid Adventure on Facebook