Selasa, 9 Februari 2010

apa yang kita boleh belajar....


Seorang bapa di China yang merantai anaknya di tepi sebuah Mall di China kerana takut diculik. Bapanya seorang pemandu teksi mengatakan begitu ketika ditanya oleh wartawan.
Beliau merantai anaknya di pokok sementara dia menghantar penumpang.
Bapanya berkata tidak mampu untuk menghantar anaknya tu ke pusat jagaan kanak-kanak kerana isterinya kurang siuman dan tidak boleh menjaga anak.
Sebelum ini beliau berkata telah kehilangan seorang anak yang berumur 4 tahun.
Kisah ini menarik perhatian warga China dan mengumpulkan dana
untuk membantu pemandu teksi ini.
DARI JINGGO
dunia semakin macam2
apa akan berlaku pada anak2 ini dalam satu tempoh jangkamasa.
sebab proses peningkatan usia diwaktu kecil
adalah tempoh yang cukup kritikal
sebab amat diyakini
PROSES MEMBERI
KEPERCAYAAN BERMULA DIWAKTU BEGINI.
semuanya akan membentuk
NILAI

20 ulasan:

ONE ZABA berkata...

itu adalah lebih baik daripada bawak anak sebagai umpan untuk meminta sedekah di pasar pasar malam.

ONE ZABA berkata...

nak cuba tambat kambing la kat depan Jaya Jusco. Kut-kut ada orang kumpul dana tolong buat kandang...hehh..hehh!!

Kunang-Kunang berkata...

sedih tengok anak dirantai hingga macam tu sekali.

Harap2 kita orang malaysia taklah seteruk macam ni.

Kerajaan atau masyarakat mereka perlu berbuat sesuatu bukan sekadar utk dia saja tapi yang lain juga dapat faedah.

Sharifah Hassan berkata...

Salam,

Zaman kita kecik-kecik dulu pun, pernah digertak nak dirantai kat perdu pohon berkerengga!!!

Laaa ni....kena rantai depan mall...hehehhe!

zaijb berkata...

salam...

alahai cian nyee... kalau budak nie diculik dan diambil isi perutnya macam mana... itu pun berharga juga...

macammana lah perkembangan pembesarannya nanti... huhu...nanti dah dewasa ibubapanya pun diikat sb dah nyanyuk....

Syd berkata...

Salam

"Nucleas family"..ini mungkin natijah daripadanya..

mungkin perlu kembali ke zaman dulu, di mana keluarga adalah: atuk, tokmak, tokbak, mak ngah, pak uda, mak menakan, ibu ayah dan anak anak.

faizal yusup berkata...

a good post!

Abd Razak berkata...

Salam...

Seandainya ianya berlaku di negara kita pasti ayahnya kena tangkap atas tuduhan mendera :) tak gitu cikgu?

- jinggo - berkata...

ha..cgu one
menarik juga tu...
mari kita praktikkan...

ada ke macam tu.kalau tambat kambing pun orang marah kut

- jinggo - berkata...

kak hanim

rasanya pernah juga berlaku kat negara kita...tapi kita ni masyarakat prihatin..
kalau ada yang macam tu : mesti makayah dia yg kena ' luku '...

- jinggo - berkata...

cgu pah

pernah juga kena denda : sebab malas mandi.daki banyak...
ha.ikat kat pokok - kena mandi dan ramai yg jadi tukang gosok daki....

- jinggo - berkata...

zaijb
betul la tu
jangan salah kan sesiapa - mungkin pada anak tu nak berkasih sayang mesti kena ikat....

- jinggo - berkata...

syaidah..

kadang2 tekanan membuat manusia bertindak diluar kawalan..mungkin ini yg terbaik untuk dia

- jinggo - berkata...

enfaizal

bila kita nak sembang2.
jumaat i jumpa din deraman.

- jinggo - berkata...

enrazak

cmfirm - tangkap makayah dia - kena ' luku ' ramai...
buat anak aja yg tau..he....

Tirana berkata...

Tak dapat bayangkan anak manusia ditambat bagai anak lembu. Dalam keadaan yang terdesak, kita mungkin sanggup buat apa saja tapi dari segi perkembangan anak, tentu itu sesuatu yang tidak membantu malah akan merosakkan emosinya.

yangbaik berkata...

memang kesian... tindakan yang diambil tu agaknya memang dah sehabis fikir... untuk kelansungan hidup manusia sanggup lakukan apa saja... simpati pada kehidupan... mudah-mudahan tidaklah merebak pemikiran macam tu. huhuhuhu

- jinggo - berkata...

puan tirana
macam yang pernah kita sembangkan.....
sistem kepercayaan.
dan begitu juga lah yang anak tu akan turunkan pada anak2 dia nanti....

- jinggo - berkata...

yang baik2...
sebab atas bumi tidak semua orang -yang baik2 - maka begitu...
bila asas kehidupan tidak jelas pegangan dan panduan

Alimaz-Kembara Terasing berkata...

sedih tengok...apa salah kalau bawak sekali...

Eco Kid Adventure on Facebook