Isnin, 22 Februari 2010

permudahkan semua nya

membaca sebuah lagi
BUKU YANG TEPAT
kesasaran.
mengenai orang yang ' kena '
STRES.
dimana mulanya.
semuanya bermula dari kisah hidup
yang kita tidak pilih
TAPI KITA MESTI BUAT.
tekanan dalam membuat pilihan
tekanan dalam membuat keputusan
tekanan dalam membuat andaian
tekanan dalam perlumbaan.
SATU PERSATU
dikatakan hidup ini adalah
satu proses yang beransur2.
AKHIRNYA.
kesan akhir stres
seperti serangan sakit jantung
penderitaan sakit ulser
INI SEMUA
terhasil dari tidakbalas kimia tubuh badan.
yang tidak stabil.
UNTUK ITU.
mari kita kenalpasti
APA PUNCA
dan selesaikan.
SELESAIKAN DENGAN CARA
MEMILIH
DARI JINGGO
punca tekanan saya.
teruk .amat teruk.
dari satu buku ke satu buku
dari satu Dr sehingga ke dukun.
U SIHAT
tapi kenapa dengan saya.
tidak keharuan.murung.
JAWAPANNYA.
semuanya dalam minda kamu.
kamu yang mengawalnya.
CERITAKAN SATU PERSATU DARI
MASA KAMU KECIL.
kenapa dari kecil dr.
sebab semuanya terkumpul dari usia begitu.
DAN BUKU INI
menceritakan fakta yang sama.
tekanan itu melekat dan terkumpul
satu persatu.satu persatu.satu persatu.
AKHIRNYA
hari ini mari kita
kenalpasti punca dan selesaikan.
dimana nak selesaikan
MINDA KAMU ADALAH JAWAPANNYA.
ok sebagai permulaan dari jinggo
beberapa nama akan di delete dari facebook
beberapa rakan2 akan direhatkan
dari team ecokids.
MUNGKIN ITULAH
YANG TERBAIK
yang pasti.
Allah memberi yang
terbaik untuk kita

12 ulasan:

sonata anak kancil berkata...

stres ? sekelumit masalah dah stres namanya...paling selalu saya buat....makan! jadi stres akan slowly boleh dikurangkan melalui kunyahan makanan!lepas tu urus la apa yang patut dilakukan

ONE ZABA berkata...

stres hilang kalau dapat lelapkan mata...

2_one berkata...

stres..n3 ni bgus..kite kembali kepadaNYa..kita hadapi dgn smua ini- memandang dgn mata hati,dengar dgn hati,tempuhi dgn hati...hmm..sy perhatikan bila kite resah,kita mngadu padaNYA...DIA MAHA PENYAYANG MEMBELAI INSAN2 TERPILIH DGN UJIAN YANG HEBAT...SO,DIA YANG MMBERI UJIAN DAN SEMESTINYA PENYELESAIANNYA PON ADA PDNYA....sama2 kite igtkan dri kite smua utk dekat pdNYA...sy bljr n diajar....tq smua

cikgu_math berkata...

stress?? kadang-kadang membuat diri kita tak stabil berminggu-minggu...
makan:salah satu cara CM hilangkan stress dalam jangka maktu yg pendek! Habis makan, stress balik!!

- jinggo - berkata...

cgu sonata
rasanya menarik buku ini..
perkongsian yg menarik.
saya nak join senaman yg dicadangkan

- jinggo - berkata...

cgu one
betul tu
tidur
tidur
tapi jangan sampai tak ingat nak bangun..............

- jinggo - berkata...

2one
percayalah
kita semua diajar
dan kita semua belajar..
terima seadanya...

- jinggo - berkata...

cgu math
kadang pengurusan diri dududk kat atas...ketidakmampuan kita mengawal itu yg membezakan

roha berkata...

Salam.
"PERTALIAN ANTARA KEHIDUPAN MANUSIA DENGAN STRESS ADALAH IBARAT ERATNYA HUBUNGAN OMBAK DENGAN PANTAI". Itulah prolog dari buku yang cg Jinggo beli. Buku ini telah saya miliki pada tahun 2003. Memang banyak manfaat buku ni selain daripada senaman mengurangkan stres yang disyorkan penulis, terdapat juga beberapa teknik yang patut kita amalkan. Semoga cg Jinggo mendapat manfaat dari buku ini dalam membantu menguruskan kehidupan yang memangnya kita manusia tidak terlepas berdepan dengan stres. Bawa keta pun kadang-kadang boleh jadi stres....jem lagi....lagi stress. Kembali kepada Yang Maha Mengetahui kenapa hari ini kita stress dengan banyak perkara. Mungkin kita sendiri yang menjadi punca stress atau punca-punca lain yang memang sengaja hendak men"stres" kan kita.Apapun, semua ada hikmahnya. Banyak teknik boleh dipraktikkan. Semoga cg Jinggo enjoy membaca buku ini.

- jinggo - berkata...

cguroha
saya suka kalau orang dah baca buku ni..
tadi baru selesai senaman yg dicadangkan....
menarik buku ini.sebab ' penyakit ' ini tidak mengenal sesiapa..dimana dan bagaimana.

roha berkata...

Salam
'Penyakit' yang jika dibiarkan akan melarat dan memakan diri seperti api dalam sekam. So, bebaskan diri dari 'penyakit' yang melemhkan untuk bergerak ke hadapan. Semoga diberkati Allah swt sentiasa.

Alimaz-Kembara Terasing berkata...

salam..saya kalau stress mau tidurrrr....

Eco Kid Adventure on Facebook