Khamis, 4 Februari 2010

buku baru - ada benda baru....

Kita sudah biasa dengan IQ.EQ.ESQ.PSQ
DAN ADA LAGI
HQ
HAPPINESS INTELLGENCE
bagaimana bentuk orang yang ada HQ ni
mereka banyak senyum
dan ketawa dengan kuat
mereka mudah tersentuh dengan perasaan diri sendiri
dan mudah meluahkan
mereka ada abiliti dan kemahiran untuk menjadi optimistik
mereka membuat sesuatu dan seronok melakukannya.
mereka memberi perhatian terhadap
kesihatan fizikal
emosi kehidupan
rapat dengan diri sendiri
dan persekitaran.
membuatkan orang lain merasa kehadiran mereka.
bersyukur dengan apa yang berlaku
MEREKA BAHAGIA
dan berusaha untuk mempertahankan
DARI JINGGO
sejauh mana kemampuan kita untuk
sentiasa bahagia
ini adalah persoalan
karektor yang kita kadang2 lemas dengan EQ sendiri.
sifat dalaman keriangan adalah apa yang perlu
dipelihara oleh orang yang mempunya HQ tinggi.
KANAK2 DILAHIRKAN DENGAN HQ YANG TINGGI.
mereka akan ketawa beratus2 kali sehari
mereka berdakap dan berpelukan
mereka bermain dan meneroka
mereka yang berlaku dalam bentuk keriangan

16 ulasan:

ONE ZABA berkata...

perkara paling leceh kalau kena Q semata-mata nak beli stem 30 sen sekeping.

MaizaC'Joe berkata...

Salam Jinggo

Selain drp IQ.EQ.ESQ.PSQ
best jg klu selalu ada HQ tinggi... seronok ja.. tak payah fikir apa2... hari2.. gembira, riang ceria ja. Alangkah seronoknya...

zai berkata...

rasa2nya orang2 yang selalu kita jumpa kat tepi jalan yang selalu bercakap dan tersenyum dan ketawa sendirian tu pun tergolong dalam golongan HQ gak ke ?

Syd berkata...

Anak yang mengangkat tangan berbaju putih itu, pasti mempunyai HQ yang tinggi...

happiness is something that we cultivate to wanting after being positive towards ourself.

tiada ada istilah gembira bagi mereka yang melihat dunia dengan mata negatif.

blueCITY berkata...

aku bahagia dengan diri sendiri

lallalala

Alimaz-Kembara Terasing berkata...

kalau difekirkan balik...best la jadi kanak2....hepi ja...

Tirana berkata...

Bila kita kenal diri kita sendiri, insyaAllah kita akan rasa bahagia....

sonata anak kancil berkata...

ceriakan hidup kita....gembira selalu

- jinggo - berkata...

cguone
sebab Q selalu bergaduh dulu..........sekarang Q kat KFC nyampah betul

- jinggo - berkata...

maiza
hidup ini singkatkan...maka nikmatilah

- jinggo - berkata...

kak zai
kat tepi jalan tu....
kita nak panggil apa agaknya

- jinggo - berkata...

syaidah
fizikal kita menyambil arahan dari minda kan..
budak2 - apa yg di install masih dalam kontek menyenangkan

- jinggo - berkata...

blue

aku bahagia dengan kamu

- jinggo - berkata...

kembara..
dikatakan bermain itu macam pekerjaan kepada kanak2.....

- jinggo - berkata...

tirana
nak kenal diri sendiri - prosesnya bukan mudahkan

- jinggo - berkata...

cgu sonata..
gembira selalu

Eco Kid Adventure on Facebook