Sabtu, 20 Februari 2010

mari kita fikirkan

Alkisah di suatu pulau kecil, tinggallah berbagai macam benda-benda abstrak: CINTA, KEKAYAAN, KECANTIKAN,
KESEDIHAN, KEGEMBIRAAN
Awalnya mereka hidup berdampingan dengan baik dan saling melengkapi. Namun suatu ketika, datang badai menghempas pulau kecil itu dan air laut tiba-tiba naik semakin tinggi dan akan menenggelamkan pulau itu. Semua penghuni pulau cepat-cepat berusaha menyelamatkan diri.
CINTA sangat kebingungan sebab ia tidak dapat berenang dan tak mempunyai perahu.
Ia berdiri di tepi pantai mencuba mencari pertolongan.
Sementara itu air makin naik membasahi kaki CINTA.
Tak lama CINTA melihat
KEKAYAAN sedang mengayuh perahu.
"KEKAYAAN! KEKAYAAN! Tolong saya!" teriak CINTA.
Lalu apa jawab KEKAYAAN,
"Aduh! Maaf, CINTA!" kata KEKAYAAN.
"Perahuku telah penuh dengan harta bendaku. saya tak dapat membawamu serta, nanti perahu ini tenggelam. Lagi pula tak ada tempat lagi bagimu di perahuku ini."
Lalu KEKAYAAN cepat-cepat mengayuh perahunya
pergi meninggalkan CINTA tenggelam.
CINTA sedih sekali, namun kemudian dilihatnya
KEGEMBIRAAN lewat dengan perahunya.
"KEGEMBIRAAN! Tolong saya!", teriak CINTA.
Namun apa yang terjadi, KEGEMBIRAAN terlalu gembira karena ia menemukan perahu sehingga ia tuli tak mendengar
teriakan CINTA.
Air makin tinggi membasahi CINTA sampai ke pinggang dan CINTA semakin panik.
Tak lama lewatlah KECANTIKAN.
"KECANTIKAN! Bawalah saya bersamamu!",
teriak CINTA.
Lalu apa jawab KECANTIKAN,
"Wah, CINTA, kamu basah dan kotor. saya tak bisa membawamu ikut.
Nanti kamu mengotori perahuku yang indah ini."
sahut KECANTIKAN.
CINTA sedih sekali mendengarnya.
CINTA mulai menangis terisak-isak. Apa kesalahanku,
mengapa semua orang melupakan saya.
Saat itu lewatlah KESEDIHAN.
"Oh, KESEDIHAN,
bawalah saya bersamamu", kata CINTA.
Lalu apa kata KESEDIHAN,
"Maaf, CINTA. saya sedang sedih dan
saya ingin sendirian saja...",
kata KESEDIHAN sambil terus mengayuh perahunya.
CINTA putus asa. Ia merasakan air makin naik dan akan menenggelamkannya.
CINTA terus berharap kalau dirinya dapat diselamatlkan.
Lalu ia berdoa kepada Tuhannya, oh tuhan tolonglah saya,
apa jadinya dunia tanpa saya, tanpa CINTA?
Pada saat kritis itulah tiba-tiba terdengar suara,
"CINTA! Mari cepat naik ke perahuku!"
CINTA menoleh ke arah suara itu dan melihat seorang tua reyot
berjanggut putih panjang sedang mengayuh perahunya.
Lalu Cepat-cepat CINTA naik ke perahu itu, tepat sebelum air menenggelamkannya.
Kemudian di pulau terdekat,
orang tua itu menurunkan CINTA dan segera pergi lagi.
Pada saat itu barulah CINTA sedar, bahawa ia sama sekali
tidak mengetahui siapa orang tua yang baik hati menyelamatkannya itu.
CINTA segera menanyakannya kepada
seorang penduduk tua di pulau itu,
siapa sebenarnya orang tua itu.
"Oh, orang tua tadi?
Dia adalah "WAKTU", kata orang itu.
Lalu CINTA bertanya "Tapi, mengapa ia menyelamatkanku?
saya tak mengenalnya.
Bahkan teman-teman yang mengenalku
pun enggan menolongku",
tanya CINTA heran.
"Sebab", kata orang itu,
"hanya WAKTU lah yang tahu berapa nilainya
harga sebuah CINTA itu......"
DARI JINGGO
cinta.kekayaan.kecantikan.
kesedihan.kegembiraan
WAKTU.
dimana kaitannya.
MUNGKIN BEGINI
setiap satunya hanya boleh ditafsirkan
berdasar kan pada keperluan
WAKTU
jadi setiap satunya ada kepentingan
berdasarkan kepada keperluan
waktu.pada kita.
semua yang diberikan adalah
NIKMAT
yang mungkin tidak menjadi apa2
pada
WAKTU
yang tidak betul.

9 ulasan:

roha berkata...

Salam.
Wah,kombinasi cerita yang menarik lagi tertarik.Penuh simbolik, yang tersurat mahupun tersirat. Fikir-fikirkanlah..........ni tengah dok fikir ni!

zaijb berkata...

salam....

waktu menentukan segala2nya...

uhh... entry yg sangat menarik... segalanya mungkin...
mana tahu satu hari nanti kita akan di lupakan... kerana waktu boleh merubah segalanya...
sebab tue cinta perlu sentiasa dibaja dan disemai... betul tak cgu??....

ONE ZABA berkata...

ya, betul la tu zaijb....

nak beli baja dan tapak semaian untuk cinta pun perlukan kekayaan jugak.

MaizaC'Joe berkata...

Salam Jinggo

Cinta.. masih ada lagi yang sayang, masih ada lagi yang peduli.. jangan biar di tenggelamkan.. apa kata cinta terus berjalan, jangan kisahkan pada kecantikan dan yang lain-lainnya.. jadi cinta jangan putus asa.. kerna masih ada waktu untuk teruskan.. menarik n3 nie.. maiza suka.. moga sihat n ceria selalu ya..

- jinggo - berkata...

cgu roha
semua yg Allah berikan adalah NIKMAT - pada waktu2 tertentu ianya mungkin tak terkesan...

mungin begitu kut

- jinggo - berkata...

zaijb
waktu akan mengubah segalanya
dulu jinggo
handsome juga..
ha..hari ini....

- jinggo - berkata...

ye betullah
cgu one dan zaijb
kasihsayang kena lah baja...

- jinggo - berkata...

maiza

sebab cinta ini - kaitan dengan emosi
dia mengada2 sikit..tak boleh sorang2 kut...ha...

日月神教-任我行 berkata...

成人遊戲,免費成人影片,成人光碟,情色遊戲,情色a片,情色網,性愛自拍,美女寫真,亂倫,戀愛ING,免費視訊聊天,視訊聊天,成人短片,美女交友,美女遊戲,18禁,三級片,美女,成人圖片區,avdvd,色情遊戲,情色貼圖,女優,偷拍,情色視訊,愛情小說,85cc成人片,成人貼圖站,成人論壇,080聊天室,080苗栗人聊天室,免費a片,視訊美女,視訊做愛,免費視訊,伊莉討論區,sogo論壇,台灣論壇,plus論壇,維克斯論壇,情色論壇,性感影片,正妹,走光,色遊戲,情色自拍,kk俱樂部,好玩遊戲,免費遊戲,貼圖區,好玩遊戲區,中部人聊天室,情色視訊聊天室,聊天室ut,自拍,後宮電影院,85cc,免費影片,a片

Eco Kid Adventure on Facebook