Sabtu, 6 September 2008

bacaan seterusnya

Cerita 1 : masih berkisar pada KONFLIK. Berdasarkan banyak kajian ( dari buku2 klasik Karl Mark ) – dengan KONFLIK lah tamadun manusia berubah.Dengan KONFLIK banyak urusan manusia berubah.Kita kembali dalam kontek Negara kita. 16 SEPT – seperti yang di janjikan ( adakah sekadar cerita ) tapi yang penting ada beberapa perubahan yang semakin seronok kita saksikan ( minyak turun lagi : ada bencana di klang – cepat2 YB turun : semuanya mesra rakyat secara tiba – tiba : DAN belanjawan yang mesra rakyat ). Ini kepentingan KONFLIK.

Cerita KONFLIK 2 : Ketua UMNO Bukit Bendera – aku mula berkenalan dengan Datuk Ahmad Ismail semasa menonton ( kat TV ) KONFLIK sukan sepaktakraw , dan aku mula melihat ketegasan ( bila ada HAK yang mahu di pertahankan ) – tapi aku tidak berminat bila bila KRITIKAN tidak kembali kepada isu pokok ( berdasarkan apa yang disiarkan dalam TV3 – bila X – Ketua Menteri di katakan pandai bersandiwara ) – isu telah kembali kepada isu peribadi. Kita kembali kepada 3 bentuk kemahiran komunikasi ( AGRESIT , ASERTIF , PASIF ). Orang Agresitf bercakap aku MENANG – KAU KALAH. Orang ASERTIF bercakap soal MENANG – MENANG.Orang PASIF – membiarkan orang lain bercakap untuk dia….kita fikir2kan.Berdasarkan cerita Datuk Mat – ada PROVOKASI disini – kita kembali kepada NIAT.ada orang yang tidak ikhlas menulis ( ini pandangan peribadi aku ).Akhirnya aku tahu KONFLIK ini akan menjadi kita lebih KUAT – tahniah DATUK MAT !!!!!.

KONFLIK – aku masih macam tu.di hujung KONFLIK adalah PENYELESAIAN. Ada 4 bentuk pendekatan ( kajian akademik ) – satu berhadapan dengan konflik dalam kontek menang – kalah. Berhadapan dalam kontek menang – memang , seterusnya diam , dan seterusnya KELUAR dari KONFLIK ( yang penting organisasi jangan dileburkan )…

PROGRAM SETERUSNYA
10 – 12 OKT = KEM SK TANAH RATA CAMERON HIGHLAND
17 - 19 OKT = KEM SK DATO’ ONN JAAFAR – SUBANG JAYA
31 - 01 NOV = KEM PERPADUAN ( GABUNGAN 3 BUAH SMK )
01 - 02 NOV = KEM SMK KIARA MAS – KUALA LUMPUR
08 - 09 NOV = KEM SK BUKIT BINTANG , PJ.
PROGRAM PJKN ( LANGKAWI ) – NOVEMBER
KEM KESEDARAN ALAM SEKITAR – PUTRAJAYA – NOVEMBER

Tiada ulasan:

Eco Kid Adventure on Facebook