Rabu, 10 September 2008

POLITIK POKOK

tadi ada kawan dari KHABAR kan - Kes PAK SYEIK semakin menarik. politik.aku bukan terlalu jahil untuk mentafsir segala apa yang berlaku - cuma hari2 terakhir aku semakin mengirakan.semuanya RETORIK. kita cerita pasal politik POKOK KAT SEBELAH lagi baik.Pokok juga menjadi mangsa POLITIK.Ficus@ Beringin @ Ara @ Jejawi - apa yang menariknya pokok sebelah.banyak.kerana nama KAMPUNG AKU - SG JEJAWI.dulu mungkin tak kisah sangat pasal nama tu.bila dah jauh perjalanan - patutlah kg tu nama sg jejawi.sebab pokok begini banyak.dulu kat depan sekolah ada sebatang - tapi sudah di POLITIK kan.Tebang....kenapa tiba teringat JEJAWI @ KAMPUNG.sebab ada jemputan untuk bersama murid2 tua ( lepas raya ).


sekadar untuk di kongsikan dengan kawan2 ( cgu abbas + cgu nan- lama tak jumpa. ) terutamanya.tahun ni saya berCUTI dari raya.saya nak LUPAkan bahawa selepas Ramadan akan ada SYAWAL.Syawal dimana anak2 akan bersama famili.ketupat.lemang.mercun.bunga api. kadang2 dalam hidup kita tidak akan menang banyak perkara. ada kalanya kita TEWAS.jatuh.pengalaman yang berlaku adalah sekadar cerita : sejauh mana kita mengambil cerita untuk iktibar agar tidak ter TEWAS lagi.Ada buku menyatakan : kehebatan sesesorang di ukur dari sejauh mana bermasalahnya dia dengan kehidupan......ada satu cerita.

seorang guru mengajar anak muridnya tentang evolusi seekor rama - rama.dan setiap pelajar di kehendaki membuat pemerhatian bagaimana proses tersebut ( dari ulat beluncas ) . guru tersebut meninggalkan kelas dan membiarkan pelajarnya membuat pemerhatian. Si Mat ( bukan nama sebenar ) kesian melihat kesukaran ulat beluncas nak keluar - dia ambil gunting ( dengan harapan nak membantu ) - tapi akhirnya...ulat beluncas mati..

Pengajaran : Proses untuk keluar dari kepompong itu yang akan menguatkan rama - rama tersebut...


7 ulasan:

Tirana berkata...

Struggles make us stronger..

Harun ( jinggo ) berkata...

terima kasih tirana..semuga kita diberkatiNya...

ixora berkata...

wah...blog yang mmbuka mnda saya..thnks cikgu..cuma saya belom berkesempatan membaca semuanya..tp sy sudah jatuh cinta pada kata2 di entri ini...yup, semua org perlu berusaha memajukan diri dn perlu kuat mengharungi kehidupan...

btw, thnks singgah blog Xora..saya mau link dan cgu akn terus menjadi guru sya..blh kan..?

Harun ( jinggo ) berkata...

terima kasih ixora ( nama bunga kan )..semuga ruang ini memberi manafaat kepada kita....

Puteri Ezza berkata...

Encik Harun aktivis politik juga rupa-rupanya ya :) Nice knowing you, Sir. Nanti bolehlah bertukar-tukar pendapat dan cerita tentang dunia politik, kan... Saya pun sangat rimas dengan suasana politik tanah air pada ketika ini. Saya ingin mengubahnya. Tapi mampukah saya? :(

Encik Harun fasi untuk PLKN kat kem mana?

Puteri Ezza berkata...

Eh, saya lupa nak bagitau... saya sangat suka dengan ayat pada 'pengajaran' itu :)

Harun ( jinggo ) berkata...

jawapan untuk puteri ezza : saya terlibat secara terus dengan PLKN selama 3 tahun ( di selangor ) dalam MODUL PEMBINAAN KAREKTOR. Dan sekarang mengendali sebuah Pusat Pendidikan yang mengendali program yang hampir sama - jadi boss !!!!!

Eco Kid Adventure on Facebook