Selasa, 9 September 2008

PROGRAM LATIHAN KHIDMAT NEGARA

Menulis seterusnya : seorang bekas pelatih PLKN call – orang hebat masa di Kem PLKN PDS – kerana manusia inilah aku menjadi lebih hebat.yang menarik nya tengtang pelatihnya ini adalah KEINGINAN untuk menjadi seorang yang HEBAT.aku perhatikan dari awal budak ini ( NIZAM DARI KELAS 4 – cgu miss dengan syu – contoh!!!! ) , yang menariknya aku di jadi macam KEKASIH yang hari2 di uliti ( kadang2 rimas ).macam2 di tanya – disoal.di kala kawan2 lain sibuk dengan permainan ( petang ) di masih dengan buku ( YOU CAN WIN )..sampai lunyai dibuatnya….aku tidak lama di PDS , sehabis MODUL PEMBINAAN KAREKTOR aku balik ke KL.tinggal nizam , umi , su , kak pah….fizah.tengku. aku kirakan itu penglibatan terbaik aku di PLKN.Biar ramai yang mempersoalkan itu dan ini menyenai PLKN ( aku berani berdebat – itu isu ini ) aku tetap MENYATAKAN ini media yang terbaik yang MALAYSIA pernah ada.Diatas segala2nya adalah PENGURUSAN DIRI ( sikap ) + DISIPLIN. Remaja ini di asak dengan SATU MATLAMAT SATU HASRAT – sehingga terbentuk satu BUDAYA ( kepada sesiapa yang NAK ).Berbalik kepada nizam ( dari jauh aku terus mengikuti perkembangan – dia akhirnya mendapat anugerah PELATIH TERBAIK KEM )…dengan keputusan SPM yang baik.Nizam terus ke MAKTAB TENTERA SUNGAI BESI ( sekarang Universiti Pertahanan ) – dia masih terbaik di sana.cgu bangga seluruh penglibatan nizam walaupun persembahan nizam ( nyanyi lagu ella tu teruk )…itu aku di PDS.seterus aku ke Kem Mellenium , Beranang. Ini kemuncak . Team terbaik masa tu ( kumpulan 2 ) – cgu azzah , cgu syah , cgu CR..dan Mjr Syah – tidak lupa Pak Lah ( kami selalu tak kena angin – tapi itu pendekatan terbaik untuk mendidik ).Hasilnya EPI ( peminat setia Kompeni Alpha ) – faizah , Pulah – semua hasil tangan menjadi terbaik.Dan hari ini, melihat kelibat CELORENG BIRU aku terimbau banyak – suka duka bersama uniform tu.Ada beberapa perkara besar yang aku belajar : satu pembentukan diri seharus di mulai dengan NIAT.niat menjadikan aku bersedia untuk menerima semuanya adalah PROSES PEMBENTUKAN DIRI. Kehidupan manusia di PLKN terlalu komplek untuk di jadikan cerita – tapi menarik.orang yang hebat yang akan lebih terserlah kehebatannya dikala KETEGANGAN.sebab di kala itu EMOSI tidak stabil.bagaimana kita keluar daripada KONFLIK itu – yang membedakan orang HEBAT @ TIDAK.

Akhirnya aku tidak lupa ramai rakan2 yang telah berjaya mengotakan MUSTAHIL KE BOLEH – Tahniah kepada NORA ISMAIL ( plkn KKB ) sekarang TRAINER yang hebat. Tidak lupa sekali lagi pada cgu azzah ( yang semakin bagus – Semuga di mana dan bagaimana kalian – hari ini kalian tahu : bahawa apa yang berlaku pada aku dan kita adalah PROSES kematangan kita untuk berhadapan dengan ragam dunia luar ( yang tidak seteruk dunia PLKN ). Pada rakan2 yang masih dalam ingatan sarrah , ati , pak din pds , lan pds , azhar kkb , hawa kkb , mail air tawar – jangan jadikan PLKN perhentian terakhir kalian….

Tiada ulasan:

Eco Kid Adventure on Facebook