Isnin, 8 September 2008

seterusnya.....

Seorang kenalan lama ( dari kg gajah ) – Tanya : jinggo – sedikit idea untuk pembinaan kurikulum Malaysia – ciri2 Modal Insan perlu di terapkan.aku bukan pakar dalam bidang ini. Cuma pengalaman yang panjang dan lama ( selain pembacaan ) – Cuma banyak yang terlohong – dalam kesibukan kita mencaturkan berapa A yang pelajar kita akan dapat – kita terlupa ( abaikan pembinaan emosi ) – sudah banyak di perkatakan mengenai SOFT SKILL – anak2 pelajar harus ( mesti ) diterapkan nilai2 , etika , dalam hidup di antaranya KEMAHIRAN untuk hidup ( 15 % hidup ada berapa A kita dapat selebihnya 85 % kemahiran ) – seandainya keadaan ini berterusan kita yakin ( amat yakin ) kita bakal ada satu kelompok generasi yang tahu ( apa dia tahu sahaja ).mungkin tidak keterlaluan kalau mahu di kongsi pengalaman bekerja bersama ramai ( orang hebat ) di kampus – tidak keterlaluan di katakan : satu perkara yang HARUS dijadikan kemestian untuk kita sesama belajar adalah kemahiran KOMUNIKASI – samada verbal – non verbal . Impak dari ketidakpedulian kita terhadap perkara di atas memburukkan keadaaan. Kemahiran berhadapan dengan KONFLIK.Kemahiran hidup dalam KELOMPOK.Kemahiran JATIDIRI ( MOTIVASI DIRI ) berterusan .Kemahiran untuk menerap ciri2 KEPIMPINAN DIRI yang kuat.seterusnya bagaimana untuk MENJUAL diri ( skill teknik pembinaan pengaruh untuk menjual @ menonjolkan diri di tempat yang betul dimasa yang betul ).

Cerita seterusnya : Semalam berita2 yang masuk dan keluar di media kita semakin ( meloya ) untuk di baca @ tonton – orang politik menjadikan semuanya hal untuk di politikkan.Dalam UTUSAN tajuk besar ( pasal MB pembangkang ) – dalam SINAR ( muka 2 ) MB Pembangkang tafsirkan madsudnya tidak di siarkan. BANJIR DI KEDAH – x MB datang – oklah ( ini tanggungjawab kami sebagai pemimpin ).datang pula MB PAS ( kenapa pasal 10 minit pun di masukkan dalam berita ). Kedukaan orang lain memang menjadi satu peluang kepada orang POLITIK untuk bekerja.Teringat cerita seorang makcik di Johor. Datang berbatu – batu untuk mendapatkan bantuan ( MANGSA BANJIR ) – hanya untuk mendapatkan sekampit beras ( terpaksa menunggu seharian – sebab YB belum sampai.dan PRESS belum sampai ). Ke ANGGUHAN dan KESOMBONGAN berterusan ( ini orang aku – ini orang orang engkau ) – yang orang engkau dan aku bukan ke - ( MELAYU – ISLAM )
Apa yang berlaku hari ini .tidak keterlaluan di katakan : RETORIK – yang menjadi mangsa sudah pasti KAMI ( MELAYU – ISLAM ) – seterusnya generasi mendatang yang seakan akan melihat ini merupakan satu ACUAN.nak jadi ahli politik mesti MACAM NI…aduhai bapak2 menteri di atas ( UMNO , PAS , KEADILAN , DAP , MIC , MCA…). Ingat geraklaku kalian menjadi ACUAN kepada generasi hari esok , satu BUDAYA akan terbentuk dikalangan mereka. Kepada orang2 MELAYU ( kepimpinan MELAYU ).sudah tidak ada lagikah ruang untuk kalian berbincang. Bukan ini yang generasi mahu tengok dan tonton.

Tiada ulasan:

Eco Kid Adventure on Facebook