Jumaat, 19 September 2008

kemahiran komunikasi hadapan


seronok nak berkongsi cerita pagi ini. ke Sk Onn Jaafar ( Komplek Wawasan USJ15 - Subang Jaya ).masih cerita pasal ORANG.Karektor Orang - masuk aja pagar - di sambut dengan SENYUM oleh pak cik jaga.cara nya amat betul.melanggah ke sekolah - di tingkat bawah ada Pusat Sumber - ramai budak2 kecil ( bising ) macam pesta. kantin tak buka.jadi berpesta kat pusat sumber.sekali lagi SENYUM - cgu boleh kami bantu....dan budak2 (...eeee comot + busuk..tak posa ke..memang budak cina ) masuk ke pejabat. seluruh orang dalam pejabat BAIK2.SENYUM.dari P.A.R sampai ke CC. semua bersedia membantu. keluar seorang kerani ( cun - pakai baju merah )...ye..tuan boleh bantu !!! nak jumpa cgu suffian. woi - ini sekolah wawasan ( sebelah sekolah india + cina ) - semuanya berwawasan , mencari cgu suffian 15 minit. tapi kemana cgu suffian.di kantin.tak mungkin.bilik gelap....jangan marah cgu.saya tahu ramai cgu2 lelaki ada bilik gelap kat sekolah....15 berlalu. cgu suffian.masyallah !!! budak ( yang comot + busuk ) berkerumun.satu permandangan yang seronok tengok.cgu suffian adalah kawan kepada budak2 comot + busuk tadi...woi , ini skill apa yang di gunakan : cukup menarik.......kalau dulu di kg ( masa sekolah rendah + sekolah menengah pun ) - nak dekat dengan cgu pun takut.amat takut. cgu2 macam RAJA kat sekolah . arahan cgu adalah PEMUTUS. mungkin JATIDIRI orang dulu lain kot.....dan berbalik kepada cgu suffian - perbincangan terus ke Pusat Sumber - ada lagi cgu yang macam tu. buka lap top budak2 kerumun ( ada yang duduk atas riba )....MENARIK.satu sistem yang amat menarik. Teori Komunikasi Hadapan di adaptasi dalam keadaan yang amat baik. Pendekatan HEMOFILLI cgu suffian terbaik. tentu budak tidak hilang hormat , dan tentu budak suka kalau cgu suffian ( sebab fitrah manusia tidak suka berubah - dia akan berubah kalau dia suka..!!! )..Yang penting dalam hidup di antaranya adalah KEMAHIRAN MEMBINA PANDANGAN PERTAMA : berdasarkan teori 4 saat kita gagal bermakna untuk 40 tahunakan datang belum tentu bernafsiran akan berumah....mungkin selama ini kita pertikai impak dari kemahiran di atas , tapi kesannya besar terhadap hubungan sosial....

5 ulasan:

Tirana berkata...

Cikgu yang mesra dengan anak murid selalunya di sayangi dan di senangi.. Mesra yang dimaksudkan ialah mahir dalam mendekati pelajar...mahir dalam berkomunikasi..mahir dalam menangani kerenah anak murid.. Nampaknya seorang guru bukan sahaja kena mahir dalam mata pelajaran yang diajarnya tapi jugak kena mahir dan berilmu tentang perkara yang saya sebutkan di atas..

azza_irah berkata...

bro jinggo..
pandangan pertama murid akan dibawa hingga dia meninggalkan jejak terakhir di alam persekolahan. disinilah pentingnya ilmu psikologi dalam diri setiap guru..murid adalah kawan yang boleh bertanya dan mengeluarkan pendapat namun masih dibatasi rasa hormat. kemahiran interpersonal jika diguna secara bijak..nilainya amat tinggi kerana sehingga ke akhir kita tetap abadi dalam hati setiap murid. guru bukan sj sebagai pemudahcara tetapi juga sebagai teman berbicara..

jinggo berkata...

terima kasih tirana : semuga ruang ini memberi sesuatu kepada kita dan kita.....seronok membaca setiap ulasan puan.

jinggo berkata...

cgu azzah - terima kasih : walaupun kita tidak serupa tapi masih sama.mendidik melibatkan kemahiran interpersonal.....hari pakai baju apa

azza_irah berkata...

bro jinggo..
arini ada majlis ihya ramadhan anak murid sy...sy pakai warna saudara...purple...

Eco Kid Adventure on Facebook