Sabtu, 2 Mei 2009

anak murid + cgu2 dan mak ayah....



sekadar gambar yang tidak mengambarkan cerita dibawah.
cerita ini dikutip dari perbincangan yang lama dengan cgu dollah , cgu razak , cgu mat dan cgu dillah - yang terlibat secara seterus dengan sekolah ini
kita belajar satu lagi perkara baru hari ini
BAGAIMANA BERURUSAN DENGAN ANAK MURID YANG
SEAKAN2 BOLEH BELI CGU2.
kenapa boleh beli
bila cgu2 sekadar untuk memenuhi - sistem pendidikan - sedia ada.
7 - 17 tahun mesti berada dalam sistem yang sedia ada.
KAMI MUNGKIN TAK PERLU SEKOLAH - SEBAB MAKAYAH KAMI ORANG KAYA.
KERETA CGU SAMA TARAF DENGAN KERETA ORANG GAJI SAYA....
sombong dan keterlaluan fahaman ini.
tapi itu mungkin realiti sebilangan cgu2 yang datang dari sistem pendidikan yang sama
MENDIDIK UNTUK MELAHIRKAN GENERASI YANG SEBAIK MUNGKIN.
apa yang berlaku.
TIDAK SEDAMAI YANG DISANGKA.
MORAL MAHU DIKONGSIKAN.
khas untuk bro & sister SMK Seri Permata.
Kalian mungkin sebahagiannya terbaik sebahagian begitu barangkali.
Maaf kalau ini sekadar pandangan yang songsang. Apa lagi yang boleh cgu2 katakan :
kalau sebahagian dari kawan2 kita ( intan + sufi ) yang macam tu.
kita kena jadikan satu peringatan besar : dunia hari ini tidak mahu orang yang sekadar dinilai dari berapa A kita ada. Dunia hari menilai kita dari sudut lain.
Pembanggunan diri seharusnya ditafsirkan dan dilihat dari
keseluruhan sistem kehidupan.
KITA MESTI TERIMA DAN BERSEDIA DENGAN PERUBAHAN
dan apa lagi tugas cgu2 disekolah -
kami menyerahkan diri untuk menyediakan generasi hari esok.
dan pastinya cgu juga manusia yang tidak lari dari pemasalahan sendiri.
BAGAIMANA MAHU BERURUSAN KALAU ADA DIKALANGAN KAWAN2 KITA YANG HARI2 MENJADIKAN KELAS SEBAGAI BILIK TIDUR KE2....
terima kasih sufi + intan kerana kalian mungkin sebahagian dari yang terbaik.
bagaimana yang lain.

17 ulasan:

~Insan Biasa~ berkata...

Tidur dalam kelas...?
1. Murid boring cikgu ajar tak best.
-bila dah tak best, susah nak faham.
-bila dah tak faham, fikiran melayang.

tidur dalam celik...

2. Murid memang azali niat tak nak belajar.
-persiapan yg macamne pun buat memang murid x ambil kisah.
-lantak la merah pun, duit belanja tetap rm10.

3. Hormat pada guru -lenyap-
-alah....cikgu sapa..bapak aku sapa
-cikgu pun makan gaji ngan bapak aku...hahah (ada tak agaknya dialog camtu?)

- jinggo - berkata...

cgu anis

pengalaman ikhlas dan jujur dari seorang guru.
budak tidur kelas.
kadang2 memang cgu mengajar boring.
kadang2 memang budak tu memang anggap belajar buang masa...........
mindanya sudah ditutup.

arryani berkata...

Tapi, kalo ikut logik dek akal saya nih, kalo cikgu tu ngajar happening, takkan budak tu nak tido??

-Bila dah berlakunya kes mcm tu, mmg nampak sangat antara murid dan guru tu bagai berada dlm dunia yg berbeza.

-Dan lagi, saya tidak menolak andaian yg murid ni tadi mungkin juga memang telah menutup hatinya untuk menerima ilmu itu...Dah senang....nak buat apa belajar teruk2(pd fikiran dorang agaknya lah....)

- jinggo - berkata...

puan aryani

semua akan cakap macam tu
ada 2 faktor lain.
ada murid yg ' cari makan ' malam.......siang tidur !

ada murid yg memang ditutup pintu hatinya.

Niatnya - sudah jelas hanya untuk menghabiskan sistem yg membosankan....

catz_mafia berkata...

Cikgu Jinggo,
Entahlah cikgu. Bila nak dikisahkan tentang rasa hormat ni - terasa juga bila anak-anak murid dan ibu bapa tak hormat kita.

Silap kitakah sebagai guru?

SRISUFI berkata...

salam cikgu

saya telahpun menyebarkan ilmu itu. Redha ye cikgu.

=)

Tirana berkata...

hehehe..saya pernah ada pengalaman tersengguk2 dalam kelas..bukan kerana minda saya tertutup..bukan kerana tidak ada minat belajar..tapi kerana cikgu tidak pandai mengajar (maaf la sapa2 yang jadi cikgu). Cikgu2 kena belajar saikologi anak murid supaya lebih bijak menangani situasi begitu.. Kalau mengajar mendatar aje..adehhh..memang boleh tertidur.. hehehe..

Izzati berkata...

hmm..kita sepatutnya rse kesian pd murid2 spt ini.mreka jd spt itu myb dsbbkan oleh didikan awal yg xsempurna,kurg kesedaran or mreka xpenah rse ssh.mreka xpenah merasai bagaimana hidup sbg org miskin yg terkapai2 utk bljr..mreka merasakan bljr utk ape,xbljr pun dah dpt semua yg mereka ingin krn ank org kaya..kita cuba utk sedarkan mereka bhwa harta tu mak ayah punyer..kalau yg kaya tu cuba utk kekalkan kekayaan parents bkn mghabiskan harta..kita cuba utk myedarkan mereka..walaupun itu amt susah utk dilakukan..

- jinggo - berkata...

cgu zana

siapa kita.
makan gaji dengan kerajaan.
nak menyediakan generasi akan datang.
kita ada ruang
kita ada kapasiti..
kerana kita bukan malaikat !
sesekali timbul bermacam persoalan lain........

- jinggo - berkata...

sri

ilmu apa..
yang pastinya semua yang baru disini - adalah ilmu
terima kasih

salam perjuangan.

- jinggo - berkata...

puan tirana

dalam bab tidur dalam kelas ni...
ada persoalan.
kalau cgu tak ok
budak mungkin tidur
kalau budak tak ok
cgu tetap tak tidur....

bercakap
bercakap...

walaupun kat belakang ada ' pesta '......

tahniah cgu2 - kalian yang terbaik dizahirkan.

- jinggo - berkata...

betul2 izzati.

mereka belajar untuk apa.
siapa yg nak bagi tahu...
mereka belajar untuk apa.

akhirnya mari kita fikirkan....

adamzamry berkata...

minta maaf la akibat daripada kejadian tempoh hari . semestinya, apa yang kami buat pada cikgu cikgu, faci faci agak keterlaluan, kami tidur dalam kelas cikgu dan sebagainya. saya tidak merasakan apa yang diajar oleh cikgu bosan, tetapi mereka tidak ada tahap kesedaran tentang hal tersebut. On behalf of smk sri permata, saya muhd adam meminta maaf atas kejadian tempoh hari. kami menghilangkan blind folded yang telah cikgu beri kepada kami Walaubagaimanapun, secara keseluruhannya, kem kali ini adalah kem yang amat sukar kami lupakan kerana aktivitinya yang sungguh seronok dan abg jinggo berjaya menghiburkan kami warga smk sri permata. mungkin sikap kami agak keterlaluan. dan maafkan kami atas kejadian tersebut

- jinggo - berkata...

adam

terima kasih
terima kasih
terima kasih...
adam memang handsome @ cool

Marzalina berkata...

cikgu jinggo...saya adalah salah seorang murid yg paling suka tido dalam kelas dulu...hehe..siap heboh satu bilik guru pasal kisah saya! nakal gila kan..tapi sebenarnya bukan niat pelajar nak tido, mungkin memang boring dengan guru, mungkin juga tak cukup tido malam2..mungkin juga sebab sikap pelajar itu sendiri.

- jinggo - berkata...

intan...

tido dalam kelas.
saya.
ponteng terus !
cgu boring.
hari ini - saya nak jadi cgu

apple xu . berkata...

terima kasih atas segala layanan baik yang abg berikan ketika berada di kem tempoh hari . mungkin kami agak keterlaluan dengan tidak mengendahkan atau menjaga harta yang diamanahkan kepada kami . kami mintak maaf dan kejadian itu akan diambil sebagai iktibar di masa hadapan . Alhamdulillah , terima kasih kepada abg kerana telah membantu menjayakan perkhemahan ini .. Kem ini merupakan yang terakhir bagi pelajar2 tingkatan 5 di Smk Sri Permata . Semoga abg berjaya dalam hidup selalu .. Maaf dan terima kasih ! =)

Eco Kid Adventure on Facebook