Jumaat, 8 Mei 2009

selamat hari ibu


Bila dahaga, yang susukan aku.... mak
Bila lapar, yang suapkan aku.... mak
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. .. mak
Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut.... Mak
Bila bangun tidur, aku cari.... mak
Bila nangis, orang pertama yang datang .... mak
Bila nak bermanja, aku dekati.... mak
Bila nak bergesel, aku duduk sebelah.... mak
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya.... mak
Bila nakal, yang memarahi aku.... mak
Bila merajuk, yang memujukku cuma.... mak
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah.... mak
Bila takut, yang tenangkan aku.... mak
Bila nak peluk, yang aku suka peluk.... mak
Aku selalu teringatkan .... mak
Bila sedih, aku mesti talipon.... mak
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu..... mak
Bila bengang.. aku suka luah pada.. mak
Bila takut, aku selalu panggil... "mmaaakkkk! "
Bila sakit, orang paling risau adalah.... mak
Bila nak exam, orang paling sibuk juga.... mak
Bila buat hal, yang marah aku dulu.... mak
Bila ada masalah, yang paling risau.... mak
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. mak
Yang selalu masak makanan kegemaranku.... mak
kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk..... mak
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku.... mak
Yang selalu berleter kat aku... mak
Yang selalu puji aku.... mak
Selamat Hari Ibu
puan tirana.puan aryani.cgu sonata.cgu sharifah.cgu jane.mak su.uji.cgu su.cgu azza.cgu asyik.kak yong.lepidoptera
SEMUGA KITA DIPERMUDAHKAN DALAM SEGALA URUSAN.

34 ulasan:

Tirana berkata...

Tanpa ibu dan bapa..siapalah kita...Tapi ada anak yang bila dah ada kekasih...cakap ibu langsung tak laku..hehehe

- jinggo - berkata...

puan tirana.

ayat yg hujung tu merisaukan...
ye...ke.
tapi kalau nak kahwin orang pertama tentu dia akan cari mak....
soal laku tak laku...
dulu puan macamana....
he.....
zaman dah berubah : peranan ibu tetap sama - pendekatan harus berubah....

Marzalina berkata...

Selamat Hari Ibu buat semua ibu2...

- jinggo - berkata...

intan..

selamat hari ibu.
dan untuk hang...
bila nak jadi ibu......
he.

arryani berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
arryani berkata...

Saya hilang kata-kata sebab, mata saya dah mula berkaca2...

Terima kasih banyak-banyak...

sakurasa 2 berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tirana berkata...

Memang ada anak yang begitu..Bila dah cinta...pendapat ibu kadang-kadang tak laku..Ibu kata pilihan anak tak berapa tepat tapi anak tak boleh terima sebab dah cinta...Biasanya orang tua2 lebih bijak menilai sesuatu...tapi anak menganggap itu pandangan kolot...Mahu tidak mahu ibu jadi rela dalam terpaksa sebab ibu pun sayang dan cintakan anak..tak sanggup melihat anak bersedih kerana putus cinta..hehehe.. Saya dulu, memang ibu jadi tempat minta pandangan...

ONE ZABA berkata...

selamat hari ibu buat semua yang bergelar ibu dan bakal menjadi ibu.

- jinggo - berkata...

puan aryani

saya pun dah berkaca...
tadi dengar rayuan seorang ibu kat radio SINAR...
anak tak balik...
SAYA PUN PERNAH TAK BALIK.
mungkin macam tu mak merayu.......

- jinggo - berkata...

puan tirana.

itulah kasih anak dan ibu
sedunia macam tu gamaknya.
ini gift yg tuhan sediakan untuk ibu........
dalam bab kahwin dan pandangan : ada juga anak2 yg ketepikan mak terus kan...

tapi mak selalu bersangkabaik....

- jinggo - berkata...

cgu one..

apa cerita uji ni
dah jadi @ nak jadi ibu ke.....
senyap aja...
selamat hari ibu kat rumah.

ujie berkata...

he3...nama ujie pon ada ker?ye..'SELAMAT HARI IBU' & untuk ujie ni baru nak mjadi bakal ibu :)

sakurasa 2 berkata...

Cikgu Jinggo

Kata yang paling indah di bibir umat manusia adalah kata 'Ibu', dan panggilan paling indah adalah 'Ibuku'. Ini adalah kata penuh harapan dan cinta, kata manis dan baik yang keluar dari kedalaman hati..

"Selamat hati Ibu"

Salam dari sakura

- jinggo - berkata...

uji

kena seru...
dah nak jadi ibu...
jeng.........
macamana agaknya..saya sedang membayangkan.
mmm - macam orang lain juga !
apa2 pun tahniah.

- jinggo - berkata...

ibu
ibuku
amma.
umie..
mak..
mak a..
ceritanya sama.seorang perempuan yang melahirkan.
kesian
sakit.
tapi ada nikmatnya.

ujie berkata...

jinggo..
thanks...terasa amat2 bahagia hari ni..:)

~Insan Biasa~ berkata...

selamat hari ibu utk semua....isk
ayahku adalah ibuku..

- jinggo - berkata...

uji

saya pun terasa amat bahagia
dengar uji dah nak jadi mak...

- jinggo - berkata...

cgu anis

ayahku adalah ibuku
besar pengorbanan seorang ayah.....

Mak Su berkata...

terharu ler puloks... ooh, ooh, what tirana said is somehow, quite true :(

catz_mafia berkata...

Cikgu Jinggo,
Mother's Day 10 hb kan? ke saya salah tarikh?

illiyin berkata...

Salam buat semua ibu-ibu..
Saya ingin ucapkan selamat hari ibu kpd smua..
sesungguhnya jasamu ibu akanku kenang spnjg hayatku..saya ingin kongsikan ttg keistimewaan seorng ibu di sisi Allah..setiap titis susu ibu yg diberikan kpd anaknya mbdpt 1 pahala dan wanita yg memberi susu kpd anaknya yg menangis kelaparan, Allah berikan pahala satu thn drpd pahala smbhyg dan puasa..ibu yg tidur tdk lena krn menjaga anaknya yg sakit akan mndpt pahala spt bebaskan 20 org hamba..dan byk lg kelebihan seorg ibu..di sini sy ingin mewakili anak-anak ucapkan trima kasih di atas stp pengorbanan ibu-ibu..jika kami tdk mampu membalasnya smoga kalian akan dibalas dengan janji-janji Allah..

2_one berkata...

bler bercakap ttg seorg ibu hati sy tersentuh..amat tersentuh bler mngenangkan jasa mam pada sya..mam dan abah adalah segala2nya bagi sy.ketika sy memerlukn smngat,nasihat kasih syg suara2 inilah yg mbisik ditelingaku yg mmbelai sy tika sy mmrlukanya..kalau xde mam n abah sy rse xde org yg boleh mmberi kata2 smgat spt mam n abah..

- jinggo - berkata...

cgu cat

10 haribuln betul....tapi suasana dah mula terasa..
diharap semua ibu2 dan bakal itu - diberi penghargaan...

cgu ini - keliru.ibu ke bakal ibu.......he...

- jinggo - berkata...

mak su...

kerana mak su memang seorang ibu yg macam ibu2 yg lain....
sabar dengan segala kerenah persekitaran.

- jinggo - berkata...

illi

ini pandangan seorang anak yg ' waras ' pada posisi dan kapasiti yg sepatutnya.
terima kasih kerana perkongsian yang menarik..
semuga kita mendapat iktibar dari perkongsian ini

- jinggo - berkata...

tuan....

terima kasih kerana pandangan.
kerana kita masih ada ibu...
bila agaknya kali terakhirnya kita bersama mereka...

saya.
lama........rindunya

Rashid berkata...

Ibu.. satu panggilan untuk kekuatan gerak langkah dan keredhaan dalam kehidupan harian.

Doanya akan bisa berikan ketenangan ..

- jinggo - berkata...

rasyid

terima kasih kerana perhatian
kerana siapalah kita tanpa seorang ibu.....

sonata anak kancil berkata...

terima kasih ...atas ucapan Selamat Hari Ibu....

ibu dan bapa dah tak ada....mula aku terkenang2...

inas berkata...

mak selalu doakan anak2nya...

ASYIQ berkata...

Jinggo...

Entah kenapa, hati amat tersentuh bila baca N3 ttg ..maaak...ni.

Alahai...maklah segalanya. Rasa nak duduk ngan mak selama-lamanya.

Mak tetap di hati setiap detik!!

- jinggo - berkata...

cgu sonata

kepada yg dah tak ada
semuga segala panduan yg ditinggalkan menjadi kita semakin tahu....

Eco Kid Adventure on Facebook