Ahad, 3 Mei 2009

hebatnya PLKN - giler lah....


rachel - cgu pinjam gambar ok.
SESIAPA YANG DILUAR SANA - YANG MENONTON AIM MALAM TADI.
yang sebenarnya gambar di atas adalah pakaian sebenar pelatih PLKN.
CERITANYA BEGINI.
PLKN - nama yang semakin cantik - hari kesehari bukan sedikit duit yang di lambak untuk sekadar memberitahu ' bagusnya ' PLKN.
Dan bukan sekali ruang media ' diberi ' untuk menyiarkan ' bagus ' PLKN.
Memang PLKN bagus - secara asas dan dasarnya :
ini merupakan satu institusi latihan yang terbesar dan ' tidak keterlaluan ' dikatakan - melahirkan kembali jinggo.
saya bukan sekadar jurulatih + ketua jurulatih TETAPI pelatih yang tempoh latihan 3 tahun.
DAN MALAM TADI
sekumpulan pelatih di bawa masuk di ' gelanggang kawad ' yang berbeza rentaknya.
sebilangannya berpakaian DENGAN DISIPLIN yang TAK betul.
sebilangannya MEMUALKAN.
BAJU LORENG dengan seluar apa tu...
biar apa cerita semalam
ATAS DASAR APA PELATIH ITU BERKAWAD DISITU
yang pastinya pelatih itu akan berlatih diluar subjek
yang pastinya pelatih itu akan ' mengosongkan ' kelas sebenar.
atas dasar apa mereka disitu.
KITA FIKIRKAN
saya amat yakin dan percaya hidup seharus berasaskan kepada niat ( itu yang diajar secara keras di kem latihan PLKN ). kita diajar untuk meletakkan matlamat di atas komitmen yang bukan sedikit. tapi apa yg berlaku malam tadi dimana menyimpangnya.
dari satu persatu ' promosi ' yang semakin tidak mengena pada asasnya.
WALAUPUN DIMANA DAN BAGAIMANA
kepada pihak JLKN - saya adalah produk yang pihak tuan lahirkan - cuma sesekali ' sengal ' memikirkan - apa seterusnya !

9 ulasan:

catz_mafia berkata...

Cikgu Jinggo,
Saya rasa yang berpakaian celoreng biru (tidak lengkap - baju lain seluar lain) bukan pelatih PLKN. Rasanya itu penari dan mereka hanya menggayakan pakaian berkenaan..

Bergerak !

Komen sikit boleh cikgu? Font berwarna merah dan unggu tu sukar dibaca. Harap cikgu boleh tukar dengan warna yang lain. Maaf ye..

- jinggo - berkata...

cgu zana.

terima kasih kerana perhatian.
yang pastinya ' tempat ' dan suasana pakaian itu tidak sesuai di tempat itu.
asasnya bukan macam tu....

pasal warna nanti saya ubah ok.

-- [r][4][p][t][o][R] -- berkata...

adess pakain PLKN pun leh jadi isu ker? yang penting tujuan dan matlamat plkn itu.bukan semunya digambarkan pada pakaian.displin tak semestinya pada pakaian..cuma pemakaian adalah salah satu dari aspek disiplin..

- jinggo - berkata...

memang pakaian melambangkan disiplin orang.
sebab pakaian PLKN adalah uniform yang datang dengan roh dan auranya tersendiri....

disiplin tidak pada pakaian.
maaf adik - sekali lagi.
pakaian orang yg positif
pakaian orang yg negetif.
tentunya boleh dibezakan....

saya yakin : orang hebat - tentunyua imej pakaian hebat berasaskan apa yg sedang difikirkan.....

dalam kes pakaian uniform PLKN.
ada baju.seluar dan kasut yang sudah ditentukan -

Izzati berkata...

btul lah pakaian pun penting krn itu imej...mbwa imej PLKN.kalau pakaian xspt yg asal.melambngkan kecelaruan..org yg btul2 berdisiplin dia kan jga keseragaman pakaian.itu juga melambang disiplin yg mantap..analoginya mudah..kalau murid pakai bju sekolah warna lain2.confirm murid itu akn dipggil ke blik disiplin.nmpakkan ad relation antara pakaian dn disiplin.murid yg berdisiplin akan pkai bju seragam yg lengkap.betapa melambangkan kemantapan disiplin tu sendri.

- jinggo - berkata...

izzati
lagi pasal pakaian dan dsiplin.

saya percaya begini.
pakaian memang melambang enstim diri seseorang...
kita berpakaian berdasarkan kepada apa yg ' tubuh ' kita minta.
' tubuh ' kita mendapat arahan dari minda kita.
minda kita mendapat arahan dari apa yg fikirkan di ' minda dibawah sedar '....

sebab orang hebat penampilan betul.
orang sebalik.........

terima kasih kerana perhatian.

SRISUFI berkata...

Salam cikgu.

~Mahu pakai apa sahaja semuanya bermula dari arahan dalaman. Orang yang mahu berjogging takkan berbaju kurung turun ke taman rekreasi.

~PLKN~Pakaian melambangkan belia yang gagah berani.


~Cikgu, saya dah jawab soalan cuci kereta tu di blog saya. Jawapannya?

- jinggo - berkata...

sri

saya percaya kepada aturan berpakaian itu - kita memang menerima arahan dari tubuh.
fesyen.
warna.
semua berdasarkan ' diri dalaman ' kita...
uniform - dalam apa hal pun ada untuk membina kesamarataan.

macamana agakanya kalau polis trafik lengkap berpakaian - kasut - sport.....he....macamana tu.

kyuzo uehara berkata...

cikgu harun,

nampaknya ramai yang tak faham kenapa orang-orang seperti kita kesal dengan persembahan joe flizzow pada malam AIM.

pakaian dalam PLKN adalah tertakluk di bawah akta dan perintah tetap dalam PLKN. samalah seperti pakaian tentera.

alangkan memakai full celoreng dengan sport shoes pun wajib didenda, inikan pula pakai celoreng dengan jeans. ini menghina perintah tetap namanya.

kalau tengok betul2 pakaian corak camouflage hijau yang dijual di kedai2, tak sama coraknya dengan pakaian sebenar tentera Malaysia.

jika pakaian pun rakyat tak boleh hormat, apa lagi bendera, lagu dan tanahair.. renung2kan..

Eco Kid Adventure on Facebook