Selasa, 5 Mei 2009

sukarnya nak berurusan......

kadang kita rimas berurusan dengan beberapa karektor manusia begini.
dan kita ada pilihan
meninggalkan orang begini
dan terus menjadikan orang begini - rakan kita berurusan -
dan tentunya kita ' terbakar ' setiap kali bersama...
mari kita menilai sikap kawan2 kita dan kita bagaimana kita mahu berurusan.
dalam buku : memahami tingkah laku dan kesannya saya merujuk
SAYA MULAKAN
jenis A
KEKUATAN
berterus terang. peramah berani tampil kehadapan. perangsang. mempunyai kemahiran. berdaya pujuk. sanggup mengambil risiko. berdaya saing. yakin pada diri sendiri.
KELEMAHAN
sikap menggertak. suka menguasai. gelisah. tidak sabar.suka mendesak.pandai memanipulasi.reaktif.suka mengawal.
BAGAIMANA MAHU BERURUSAN DENGAN ORANG BEGINI
sentiasalah memberi pujian , penghargaan .
bergaullah dengan mereka
jadikan mereka penting.
beri mereka semangat
jangan menyanggah
diam kalau itu satu keperluan.
itu kawan2 kita - mahu @ tidak - kita ada pilihan : samada kita mengabaikan kawan2 begini @ terus bersama. kadang2 kita terperangkap dengan ' kekemasan ' jenis ni menguasai - kita letih dan akhirnya mengeluh dan mengesal.
kita ada pilihan seterusnya.
PASTINYA JENIS INI SENTIASA MAHU JADI PENTING
PENTINGKAN DIA.
untuk jenis2 lain kita akan kongsikan - anggap ini sebagai satu ilmu

9 ulasan:

~Insan Biasa~ berkata...

rasanya saya bukan jenis A kot...mcm kekuatan tu kureng sikit tapi kelemahan tu ade jugak ciri2 tu...heheh

ada berapa jenis semuanya?

- jinggo - berkata...

cgu anis

dalam kitab rujukan saya - ada 4 yg akan saya turunkan satu persatu....

semalam saya geram dan sakit hati.
tapi masih bersangkabaik.
sebab kita kawan.............
tapi kita berpeluang untuk tahu bagaimana nak berurusan.

arryani berkata...

Ada org keras...kasar...sombong...dan mcm2 seperti yang kita sangkakan. Tapi, dalam hati org tu mungkin tersimpan 1001 kebaikan dan kelembutan.

Sifat2 yang ditunjukkan adalah mungkin semata-mata untuk menutup kelemahan dan kesukaran yang dilaluinya....Jadi, berbaik sangkalah pada orang itu...

~Insan Biasa~ berkata...

erm..betul kata kak yan...saya setuju.

LotsOfLove-Pearls berkata...

SEntiasa bersangka baik banyak kebaikkannya..

dan jika anda ingin supaya anda 'dipentingkan' maka anda harus 'mementingkan' teman2 anda..

Thanks for sharin bro..

- jinggo - berkata...

puan aryani

dalam ilmu karektor begitu selalu...
imej
tapi dalam kontek sosial tentu sahaja : keadaan begitu tidak banyak membantu.

- jinggo - berkata...

cgu anis

eeee..
asyik setuju aja....
sapa suka orang macam tu....

- jinggo - berkata...

LoL

terima kasih kerana pandangan yang menarik...

~Insan Biasa~ berkata...

setuju saya cakap....x setuju saya diam2 jer....heheh saje nak penuhkan muka kat sini....hehe

Eco Kid Adventure on Facebook