Ahad, 17 Mei 2009

sekolah kampung vs sekolah pekan



Sekolah kampung masih memanggil kami dengan..
MUALIM
sekolah pekan ' terkadang2nya ' memanggil kami dengan..
YOU.
apa beza antara dua nya. pengalaman selama 5 hari bersama sekolah yang datang dari 2 budaya yang berbeza menjadikan ' satu lagi perkara baru yang saya belajar '.....
sekolah kampung masih ada ' kekayaaan ' budaya.
adatnya.duduknya.lenggoknya.pakaiannya.bahasanya.sikapnya.keinginannya.
sekolah pekan sudah ada ' kekayaan ' budaya
pakaiannya berbeza.bahasanya berbeza.lenggoknya berbeza.sikapnya berbeza.keinginannya juga berbeza....
KETERBUKAANNYA BERBEZA.
TAPI APA YANG SAMA.
penggunaan bahasa ' orang putih ' dalam Math dan Sains.
AKHIRNYA SAYA TAHU SENDIRI
secara praktikalnya bagaimana proses perlaksaan sistem ini.
bila satu sekolah menghafal fakta dan tak faham
dan bila sekolah satu lagi : tanpa sistem ini pun bahasa orang putih memang dibibir....

13 ulasan:

addyaholix berkata...

tapi tiap dibelakangnya pasti ada seorang guru kan!

selamat hari guru tuan jinggo!

~Insan Biasa~ berkata...

erm...begitulah..hasilnya ada jatuh bangun jatuh bangun...
bangun yang seterusnya jangan lupa minta tolong...supaya tak jatuh lagi.

teruskan perjuangan anda!

- jinggo - berkata...

hai addy handsome..
nak puji sikit...

sabar ajalah jadi guru walaupun dimana media sekali pun...
tidak ada yang semudah ditutur lagi...

- jinggo - berkata...

cgu anis

terima kasih
semuga kita diberkatiNya...

~ a m a ~ berkata...

SEKOLAH KG VS. SEKOLAH PEKAN

tak kesah la sekola pekan atau kampung, sbb saya percya produk atau kualiti murid itu lbih penting. x smstinye skola di pekan akan lbih bjaya atau skola di kmpung susah hndak bjaya. masing2 tpulang kpd kemahuan sdri. dan yg penting, hasil tunjuk ajar dan panduan oleh seorang insan yg bnama GURU yg x jemu2 mcurahkn ilmu dan mdidik ank bgsa. :)

terima kasih cikgu!

..hehe..

2_one berkata...

jenama sekolah itu tidak penting...dimana tempat kita belajar hanya faktor sampingan yg menentu kejayaan seorang pelajar..faktor utma ialah datang dari diri peljar itu sndiri.kalau penampilan n pesonaliti je hebat.ibarat tin kosong jugak.sepandai manapun seseorg itu,xkan dapat terbang jauh sekirnya tidak ad sayap nilai2 murni,bulu pelepah kesopanan..seseorg kan jatuh tersungkur ke tanah..tp kalau kita ad kesopanan n nilai yg murni,kita kan dapat kejar benda lain..kerana disitu ad keberkatanNyA...

- jinggo - berkata...

ama

ada bezanya dari segi keterbukaan -berdasarkan keperluan hari ini.....apa yg penting ! semuanya ada dalam diri sendiri..

keperluan hari ini - memerlukan kita berfikir cara lain...

- jinggo - berkata...

izzati.

sebagaimana jawapan diatas - saya ada jawapan yang berbeza.
sebab saya yakin pada SOFT SKILL....ada beberapa karektor yang perlu dijadikan perbandingan.

dan sekolah : hanya satu faktor.

2_one berkata...

sy akui smua itu...itu salah satu pendapat sahaja..benda ni boleh jadi macam2 dependz pada keadaan yg dihadapi..lain keadaan lain caranya..

ixora berkata...

skola di mna pn sama..ajaran dr rumah tu penting..

xora pernah rs ke2-2 jenis skolah..tp xora lg suka d luar bandar..pelajarnya jarang plastik...tulus ikhlas menimba ilmu...di bandar, pelajarnya lebih agresif..

tapi inilah kehidupan...

ixora berkata...

tambah cikit..xora sangat jeles dengan pelajar skrg...terutama ank2 di sini...menimba ilmu d luar bilik darjah...lebih praktikal..lebih seronok!

- jinggo - berkata...

tuan...izati

saya percaya kepada minta positif.dimana sekali duduknya pelajar tersebut...
keupayaan untuk duduk dalam sistem yang memerlukan menukar banyak pandangan...

- jinggo - berkata...

ixora.

pendidikan luar dan pendidikan.saya percaya - belajar itu seharus dijalankan dalam keadaan yang menyeronokkan....

sebab itu fitrah mamnusia....

Eco Kid Adventure on Facebook