Selasa, 12 Mei 2009

hidup kita ditangan kita

cgu faizal : PK HEM Sk Seri Murni.

Sudikah engkau katakan, jalan mana yang harus aku tempuhi dari sini ?
itu bergantung kesepakatan arah mana yang ingin engkau tempuhi
Saya tidak peduli kearah mana
Kalau begitu , tempuh saja jalan yang engkau suka

Seorang pendita tinggal dikawasan pergunungan
Kehebatan pendita ini dia dapat meneka apa
sahaja soalan yang diberikan kepadanya.
Datang seorang pemuda yang mahu menguji kehebatan pendita ini.Pemuda itu membawa seekor burung
lalu bertanya kepada pendita tersebut
samada burung ditangannya hidup ataupun mati.
Pendita tidak menjawab. Pemuda ini mencabar pendita tersebut.
Akhirnya Pendita itu menjawab “
kalau saya kata....
burung itu hidup kamu akan meramas burung itu ( hingga mati ) sekiranya aku menyatakan burung itu mati – kamu akan melepaskan burung tersebut.
Jawapannya : di tangan kamu
kamu yang menentu burung itu hidup @ mati.
moral untuk kita
untuk kita adalah pilihan kita - kita yang menentukan : mungkin kadang2 kita terkeliru.tersasar.kemana harus dijadikan pilihan.hitam @ putih.
UNTUK ITU : MARI KITA BUKA SELUAS RUANG UNTUK MENERIMA HAKIKAT
kita tidak sempurna untuk membuat pilihan.
cari kekuatan dan kelemahan diri untuk kita mulakan cerita yang kita memang tidak sempurna membuat pilihan.semuga hari ini pastinya lebih baik dari semalam

12 ulasan:

2_one berkata...

hidup kita ditangan kita...kita yang memilih corak ape yg ingin kita corak kan pada diri kita..jgn sesekali tersilap langkah dalam memilih haluan kehidupan..jgn sesekali kita jadi manusia yg "bodoh xboleh diajar cerdik xboleh ditumpang"...segala kelemahan dan kegagalan jgn hnya ditangisi tp usaha utk mmbaikinya..analisis segala kelemahan kita dan mula mngatur strategi utk dapat ape yg diidamkan..semuanya berada ditgan kita..jika kita mahu jd jahat,maka jdlah jahat,jika kita mahu jd hebat maka hebatlah kita..

arryani berkata...

Sebenarnya hidup kita tak semudah yg kita fikirkan..

- jinggo - berkata...

2_one...

kerana begitu seharusnya tahu : semua kita yg menentukan.
orang lain hanya sekadar untuk memberitahu - inilah jalan yg harus kamu pilih -
kalau kita tidak memilih !
kerana kita diberi ruang dan peluang.pilih yg terbaik !

- jinggo - berkata...

puan aryani

kepada yg berfikir.
begitulah jawapannya.
hidup ini bukan sekadar2 berlalu sahaja...
seninya harus dikuasai..
saya yakin kepada itu.
SENI KEHIDUPAN....
satu seninya - bagaimana untuk memilih yang terbaik untuk diri sendiri...

kerana kita adalah apa yg kita fikirkan.

~Insan Biasa~ berkata...

"semuga hari ini pastinya lebih baik dari semalam"

Macam yang wak pesan selalu....kita bersangka baik aja..

Semoga hidup sentiasa dirahmati.

- jinggo - berkata...

terima kasih
cgu anis.

kerana kita adalah apa yg kita fikirkan.
kerana kita adalah apa yg kita
percaya.
fikirkan yg terbaik untuk itu..

my name is Ain berkata...

pg tadi nampak burung dgn kucing kena lenyek dgn kenderaan.. sedih betul..

hehe..komen xde kaitan langsung dengan entry cikgu..

- jinggo - berkata...

ain
mungkin itu sudah menjadi pilihan burung dan kucing...
sapa suruh duduk kat tempat laluan orang....
burung dengan kucing tu sedang buat apa !
he.........

LotsOfLove-Pearls berkata...

..pilihan terletak di tangan kita. terus membuat pilihan dan bertindak. jatuh, bangun semula..
tersungkur, bangkit lagi..

kuasai diri kerana itulah kemenangan kita..

- jinggo - berkata...

LoL

terima kasih kerana pandangan yg menarik...
hari saya down sikit.
baru nak ceria dengan kes semalam.
hari ini dah jadi cerita lain.......negeriku perak !
esok tentu cerita lain.
lusa tentu cerita lain.

Brahimnyior berkata...

Berburu ke padang datar
dapat rusa berbelang kaki
berguru kepalang ajar
bagai bunga kembang tak jadi...

Apa haluan dan matlamat kita biarlah dalam norma dan nilai yang kita pegang.

Tadi, baca Metro, kisah pemuja nombor ekor yang mengusap babi hutan untuk dapat nombor.

Apa nak dihairankan... Memang kerja menurun nombor ekor pun dah haram. Jenih manusia begini bukan tau halal haram...

Samalah macam merampas kuasa...

huhuhuhu...

LotsOfLove-Pearls berkata...

Suka nengok LILIN tue..
tenang jer nampak..

HAPPY TEACHER'S DAY, BRO!

Eco Kid Adventure on Facebook