Selasa, 5 Mei 2009

maafkan kalau keterlaluan......

Dimana saya dapat gambar ni
dari handphone seorang budak perempuan
DUDUK BELAKANG
dikala seorang cgu - sibuk ' bertazkirah '
KITA FIKIRKAN
mungkin ini bukan anak kita
mungkin ini juga bukan sukasakat kita
TAPI INI ADALAH ' ANAK2 ' REMAJA BANGSA KITA
apa yang boleh kita katakan : bila saya menangkap dan membuka satu persatu - cerita panas - dalam handphone :
terdetik dalam hati
JANGAN2 BUDAK2 NI DAH ADA PENGALAMAN KUT...
12 tahun
SIAPA YANG AJAR SEMUA INI PADA DIA
anak2 kita 12 tahun.
mereka tidak tahu apa2 tentang hidup - apatah lagi keresahan makayah mencari dan terus mencari keperluan.apa yang mungkin mereka tahu : kenapa makayah aku kadang2 tak macam makayah.kenapa dan kenapa.
harapan makayah tentu tidak ada lainnya - menjadilah kamu sebaik mungkin.makayah akan berkorban keseronokan kami untuk membesarkan kamu....
ITU MAKAYAH NORMAL
bagaimana yang sebaliknya.
anak - kamu memang menyusahkan -
kalau aku tahu macam ni aku cekik2 dari dulu.anak sial.anak haram...
terpulanglah nak jadi apa.
MAKA DITINGGAL LAH ANAK2 yang tak tahu apa2 HIDUP DENGAN PENAFSIRAN SENDIRI.
jadilah macam ni.
CGU SIBUK MENGAJAR
mereka sibuk belajar benda lain.
KITA FIKIRKAN BERSAMA
dunia semakin terbuka.kuasa apa yang kita ada untuk tahu semua yang anak2 kita buat - lakukan.ada yang diluar batasan kita.
moralnya
JANGAN BELI HANDPHONE MAHAL PADA ANAK2.....

abi semakin takut mengenangkan hari2 seterus bagaimana....

19 ulasan:

nurdaniella berkata...

salam cikgu, harap2 perkara ni dijauhkan dari anak2 kita.. dunia semakin tua, semakin menakutkan..

- jinggo - berkata...

nur.

itu yg semua makayah mahu...
tapi kuasa kita semakin terhad sekarang...
apa yg kita boleh buat.
asas kena kuat
tembok dan benteng kena tinggi dan tebal...
nak roboh juga.........

kita bersangka baik pada semua keadaan

ixora berkata...

teruknya..ermmm...no komen...terkelu seketika..

Tirana berkata...

Itulah cabaran mendidik anak-anak sekarang. Pelbagai teknologi moden yang kalau kita tidak memberi perhatian secara serius boleh mengundang kerosakan.. Macam hp (kalau tak beli bagi pun payah juga nak berhubung dengan mereka)..kena pesan dan pesan beratus kali supaya tidak digunakan ke arah yang tidak baik. Jadi ibu bapa pada anak-anak sekarang, nampaknya kena banyak bercakap dan bercakap..dan juga kena ada skill.. kalau tak ada skill..jadi membebel la pulak. Baru2 ni terdengan Dr Fazilah Kamsah pesan, ibubapa kurangkan membebel sebaliknya banyak berpesan tapi macam mana nak pesan kalau mak ayah sendiri tak ada skill untuk menyampaikan pesan...

- jinggo - berkata...

ixora..

moral
jual aja handphne mahal tu...
he....
gitu ke.
rasanya semua bermula dari sistem awal........

- jinggo - berkata...

puan tirana

rasanya ini topik puan.
kenapa macam tu agaknya
nak salahkan teknologi ke....
saya percaya kepada sistem - sebab rata2 anak2 begini datang dari famili yg jauh dari hidayah...( maaf )...
dan lagi.
ini cabaran yg diluar jangkauan.
untuk itu - mari kita berpesan pesanan......

tapi dalam kes saya macamana...
he....
hubungan jarak jauh.

Tirana berkata...

Kita tidak menyalahkan teknologi tapi sebagai ibubapa, skill kita pun kena meningkat setanding dgn teknologi moden. Nak berpesan pun kena ada skill..itu kata Dr Fazilah Kamsah..Kalau tak ada skill..terbalik jadi membebel dan anak2 lebih2 yang remaja paling tidak suka mendengar bebelan.

Dalam kes jinggo, masih ada peluang memberi pesanan walaupun dalam jarak jauh..Malah kadang2 pesanan yang datang dari jarak jauh lebih berkesan dari jarak dekat..hehehe..

- jinggo - berkata...

puan

dalam kes saya.
tak tidur malam dibuatnya.
banyak yang bercanggah dengan teori saya......
saya berharap semuanya ok aja.
sebab sedayanya saya akan berhubung hari2........

berkaitan dengan teknologi.rasanya tidak salah - penggunaan dan pemantauan adalah persoalannya....

Izzati berkata...

budak2 zaman skrg matang xkena pd tmpat.matang dalam bab lain.ibubapa memainkan peranan penting.jgn terlalu bg kemewahan pd anak2..cuba kawal ckit.ibubapa pun harus periksa mesej dlm nset ank2 tu.jgn terlampau sangka baik pd ank2.kdg2 ank ni pandai berlakon depan mak ayah..pastikan dgn sapa ank2 berkawan..

- jinggo - berkata...

izzati

macam ada pengalaman aja nadanya.....he.
betul lah tu
pemantauan.
yang penting semua nak anak2 macam izzati - ini anugerah pada famili izzati......

semuga semua dipermudahkan segala urusan.

mountdweller berkata...

Salam sdr. jinggo.

Inilah sebabnya saya belikan anak saya h/p bila berada di MRSM tingkatan 4. Itu pun terpaksa untuk senangkan perhubungan.

sonata anak kancil berkata...

susah nak cakap , skrg h/phone pada budak2 ni macam satu keperluan...kalau betul gunanya tak pe...biasanya yang saya dapati - banyak disalahgunakan!!!

ONE ZABA berkata...

bukan handfon yg menjadi kesalahan, tapi hala tuju sistem pendidikan dan sikap prihatin ibu bapa termasuk kita sebagai ibu bapa dalam membentuk nilai moral anak-anak yg harus di takutkan.

~ujicham~ berkata...

salam singgah cikgu jinggo.. menakutkan. besar tanggungjawab makayah skrg.

- jinggo - berkata...

tuan mount

peringat sesama...
ada baik dan buruk nya teknologi....
yang penting
sesekali kita curi tengok...
macam2 ada....

- jinggo - berkata...

cgu sonata

saya sokong
keperluan.
tapi banyak yang disalah guna...
nak beli pre-paid
minta duit makayah....
tapi hairan.........
pada kawan2 dihabiskan......

- jinggo - berkata...

cgu zaba

mendalamnya....
he......
anak perempuan mesti ada MP3
anak lelaki mesti ada games
bapak anak....mesti ada apa.....

- jinggo - berkata...

dan uji...

itulah cabaran hari ini.....
he terima kasih kerana kita berurusan

AfiQ berkata...

erkkk....sokong.. jgn sekali2..... belikan anak henpon mahal....

Eco Kid Adventure on Facebook