Rabu, 6 Mei 2009

beratnya batu ni

Pada saat memberikan kuliah tentang Management Stress,
Stephen Covey mengangkat segelas air dan bertanya kepada para siswanya:
“Seberapa berat menurut anda kira-kira segelas air ini?”
Para siswa menjawab mulai dari 200 gr sampai 500 gr.
“Ini bukanlah masalah berat mutlaknya,
tapi tergantung berapa lama anda memegangnya

“Jika saya memegangnya selama 1 minit, tidak ada masalah. Jika saya memegangnya selama 1 jam, lengan kanan saya akan sakit. Dan jika saya memegangnya selama 1 hari penuh, mungkin anda harus memanggilkan ambulans untuk saya. Beratnya sebenarnya sama, tapi semakin lama saya memegangnya, maka bebannya akan semakin berat.”

“Jika kita membawa beban kita terus menerus, lambat laun kita tidak akan mampu membawanya lagi. Beban itu akan meningkat beratnya,” lanjut Covey.

“Apa yang harus kita lakukan adalah meletakkan gelas tersebut, berehat sejenak sebelum mengangkatnya lagi.” Kita harus meninggalkan beban kita secara berkala, agar kita dapat lebih segar dan mampu membawanya lagi. Jadi sebelum pulang ke rumah dari pekerjaan petang ini, tinggalkan beban tersebut.”

“Bukan beban berat yang membuat kita Stress, tetapi lamanya kita memikul beban tersebut.
kata jinggo
untuk itu - apa lagi : kehidupan seharian kita tidak dapat elak dari dibebani dengan bermasalah persoalan yang kadang2 kita terperangkap dengan penafsiran demi penafsiran.
HARI INI KITA DUDUK - TARIK NAFAS - TAHU TAHULAH
KITA DISINI SEMUANYA BUKAN UNTUK DIHUKUM DAN DIHAKIMI

18 ulasan:

ONE ZABA berkata...

kalau tak ada masalah....tak best la hidup. tiada la pahala untuk kesabaran.

Mak Su berkata...

jinggo, blog ini berwajah baru ya?

eerrrmmmm, jgn pikul beban terlalu lama, takut tak terbeban pula :)

- jinggo - berkata...

cgu zaba ni kan.....

gitulah hukumnya kita.
masalah tu macam hadiah kepada kita....
terima kasih kerana perhatian.

- jinggo - berkata...

mak su

tukar mood sikit
tapi warna masih sama.....

beban dan masalah.
kena tahu macamana....nak bedak2 masalah tu.

ku tak sempurna berkata...

tarik nafas.. lepas..
tarik nafas.. lepas..

rehat 5 minit.. (bukan 5 jam tau :D)

kejap lagi sambung balik pegang beban :D

LotsOfLove-Pearls berkata...

masalah, beban sentiasa ada..

bagaimana kita menanganinya bergantung kepada kebijaksanaan kita..

seperti n3 Bro before dis..
Masalah adalah Hadiah..

huhu..

- jinggo - berkata...

he...
tarik..
jangan keluar - kat bawah pulak...

ku tak sempurna.

terima kasih.
kerana perhatian.kerana hukumnya kita begitu kan....
masalah datang dan pergi....
yang membezakan adalah tindakan....

- jinggo - berkata...

Masalah ada Hadiah
LoL

itu kata kita dikala kita waras.......
sebab dikatakan
kuanliti kebagusan manusia
diukur semasa ketegangan.....

kita fikirkan.

SRISUFI berkata...

Salam cikgu..

yang pasti masalah adalah guru kehidupan...peneguh kekentalan diri..

~saya mengharuginya kini...masalah untuk dihadapi..

~Insan Biasa~ berkata...

rencah kehidupan....manis,pahit,masam,pedas,payau...dan segala macam....kalau takde rasa ..em m sendiri tau..

mountdweller berkata...

Nak uji, cuba depakan kedua-dua belah tangan selama setengah jam. Apa rasanya?

- jinggo - berkata...

sri sufi

masalah merupakan hadiah kepada kita...
LaTahzan
kerana itu sepatut - kerana kita mungkin dipilih untuk merasa apa yg orang lain tak rasa....

yang membezakan kita dan kita : tindakan.

- jinggo - berkata...

tuan.

depa tangan.
saya pernah tengok askar buat dulu.....
bebinor biji mata.
kata orang perak.....
he...

- jinggo - berkata...

cgu anis

kerana kita disini bukan untuk dihukum.
kita belajar dari semua yg berlaku....

Tirana berkata...

Samada berat atau tidaknya beban yang kita tanggung, bergantung pada persepsi kita sendiri... Jika kita rasa berat, maka berat la jadinya..Berat pada kita, tidak semestinya berat di mata orang lain...

2_one berkata...

assalamualaikum mr.jinggo
sekali lg jinggo memperkatakan ttg masalah..sgt menarik utk dikongsikan.setiap penyakit ad penawarnya dan setiap masalah yg timbul pasti ad jalan penyelesaian..allah menguji seseorg itu mngikut tahap iman mereka..Allah xpenah membebankan hambaNya.sebaliknya Allah memberi limpahan rahmat dariNya..Allah mendatangkan masalah adalah untuk menjadikan kita manusia yg lebih hebat,tabah dan mengangkat darjat disisiNya..sesungguhnya Allah maha mengetahui,maha pengasih dan penyayang..

- jinggo - berkata...

puan tirana

saya senang dan suka pandangan kita.
reframing
teori mr donald trumph....

- jinggo - berkata...

izzati

menarik
kamu memang hebat
amat hebat

Eco Kid Adventure on Facebook