Ahad, 10 Mei 2009

KUASA KEPERCAYAAN

seharus kita percaya : pembanggunan manusia seharus selari dengan pembanggunan fizikal

melakar impian berdasarkan apa yang kita fikir dan percaya

Sehabis ceramah malam tadi seorang remaja bertanya soalan begini.
Macamana cgu , mak dan ayah saya selalu kata saya bodoh , anak tak guna , dan mereka selalu bandingkan saya dengan orang lain.
Menurut Glenn Doman dalam buku hebatnya : how to teach your baby to read menyatakan
' setiap anak2 pada detik dilahirkan mempunyai bakat lebih besar daripada Leonardo da Vinci....Tetapi apabila semakin dewasa kepandaian mereka kelihatan hanya sedikit ..
Mungkin benar kata Dr Richard Buckminster " anak2 yang dilahirkan dengan penuh kepintaran , namun ibubapa telah menggunakan enam tahun pertamanya untuk membuang kepintaran mereka..
KEPERCAYAAN - BELIEF :
BE bermadsud sisi , had @ sempadan LIEF bermaksud keadaan kepercayaan.
Kepercayaaan menandakan tanggapan yang diterima sebagai benar
pada mula kepercayaan mungkin terkeluar dengan kata - kata yg spontan seperti
' engkau ni bodoh '.
Perkataan yg sama di ulang akan membentuk KEPERCAYAAN.dan begitulah seterus KEPERCAYAAN itu akan tertanam terus dalam Minda DiBawah Sedar - aku bodoh.aku tak guna.aku seterusnya.
Itu cerita kita setiap apa yang kita cakap akan membentuk kepercayaan.Dalam satu kajian besar menyatakan kita boleh menerima ( membenarkan ) kritikan daripada siapa sahaja kecuali dari mak dan ayah.
sebab apa yang lahir dari mak dan ayah akan membentuk KEPERCAYAAN.
kita fikirkan bersama
KADANG2 JAUH DARI LINGKUNGAN PENGETAHUAN KITA
APA YANG KITA CAKAP SETERUSNYA MEMBENTUK KEPERCAYAAN
YANG TENTU TERUS MEMBIAK2.
kita adalah apa yg kita percaya
kita adalah apa yg kita fikirkan.
PENGALAMAN BERSAMA ' ANAK2 ' YANG DATANG DARI KELOMPOK ( mak ayah ) yang bertahun menanam kepercayaan yang salah pada anak2.
sebagai seorang pendidik apa lagi kuasa yg kita ada untuk ' mengawal ' kesan dari tindakan yg diluar kapasiti kita.

9 ulasan:

ASYIQ berkata...

Jinggo,

Mak sy selalu pesan..."jgn cuba sebut perkataan negatif walau sekali...kerana nnti ia akan jadi dua, tiga dan seterusnya menjadi kebiasaan di mulut kita"

Walau tengah marah, guna juga perkataan yang positif...apa yang keluar dari mulut ibu atau ayah adalah doa untuk mereka.

Anak yang disumpah seranah akan rendah tahap keyakinan diri dia. Mungkin juga ada dendam dalam hati yang akan dibawa sampai ke mati...


Anak adalah amanah Allah...

D'Rimba berkata...

Teruskan mendidik anak bangsa yang kian membarat...........

Unknown berkata...

cgu asyik

terima kasih
itu kepada kita yang tahu - ramai yang diluar - emosi menguasai diri - dan terhampur ayat yg macam2....
dan tentunya kalau itu yg ditanam - itulah yang akan dituai...

Unknown berkata...

drimba

terima kasih
kerana saya berniat untuk menjadikan ini sebagai satu ibadah yang ruangnya terbuka pada saya.......
terima kasih kerana sokongan

kakyong berkata...

Tiap kali melihat anak2 murid, saya sering mengingatkan diri bahawa mereka adalah anak2 saya juga...walau bkn dr darah daging sendiri tp mereka adalah amanah dari Allah lebih2 lagi buat guru seperti kita...bersabarlah..Allah sentiasa bersama orang2 yg sabar...

Unknown berkata...

kak yong

terima kasih kerana perhatian : kerana ini mungkin sebahagian dari tangungjawab yg perlu dilunasi...
sabar...
sabar....

Cutieanne berkata...

Ayah ckp sy bodoh dan tak guna hanya disebabkan satu masalah kecik je , saya masuk bilik dan berkurung , x makan mahupun minum , sy biar diri saya xde tenaga , dlm kepala pikir nk mati je sbb tahu diri ni dah tak berguna , jgnkan org luar , ayah sendiri x hargai saya , ayah terus hukum saya bila saya buat salah , maki saya , betullah lama2 benda tu akan menjadi satu kepercayaan , saya akn berlaku bodoh dan tak berguna hnya depan ayaah saya , bukan depan org lain , disebabkan oerkataan ayah saya , saya hmpir bunuh diri , sy kesal

Cutieanne berkata...

Ayah ckp sy bodoh dan tak guna hanya disebabkan satu masalah kecik je , saya masuk bilik dan berkurung , x makan mahupun minum , sy biar diri saya xde tenaga , dlm kepala pikir nk mati je sbb tahu diri ni dah tak berguna , jgnkan org luar , ayah sendiri x hargai saya , ayah terus hukum saya bila saya buat salah , maki saya , betullah lama2 benda tu akan menjadi satu kepercayaan , saya akn berlaku bodoh dan tak berguna hnya depan ayaah saya , bukan depan org lain , disebabkan oerkataan ayah saya , saya hmpir bunuh diri , sy kesal

Cutieanne berkata...

Ayah ckp sy bodoh dan tak guna hanya disebabkan satu masalah kecik je , saya masuk bilik dan berkurung , x makan mahupun minum , sy biar diri saya xde tenaga , dlm kepala pikir nk mati je sbb tahu diri ni dah tak berguna , jgnkan org luar , ayah sendiri x hargai saya , ayah terus hukum saya bila saya buat salah , maki saya , betullah lama2 benda tu akan menjadi satu kepercayaan , saya akn berlaku bodoh dan tak berguna hnya depan ayaah saya , bukan depan org lain , disebabkan oerkataan ayah saya , saya hmpir bunuh diri , sy kesal

Eco Kid Adventure on Facebook