Khamis, 21 Mei 2009

nak jual diri - perlu ke...

mendapat TAJUK ceramah : yang menarik
teknik menjual diri - peserta pelajar kolej - remaja tentunya
sesuatu yang membuatkan saya ' berkampung ' dengan buku2...
INI HASIL UNTUK DIKONGSIKAN.
memang ada keperluan yang hari ini untuk kita ' menjual ' diri agar dihujungnya orang nampak kita - itu keperluan hari ini. kita akan jauh ditinggalkan kalau kita masih mengambil pendekatan ' lama ' : duduk kat belakang.dan diam.mendengar.
menurut Mr Donald Trumph - STAND OUT
.bangun.keluar.madsudnya bangun dan bercakap.
konsep ' menjual diri ' sama dengan ' teknik ' perniagaan.
KENAPA ORANG MEMBELI
mungkin kerana penjual
mungkin kerana produk
mungkin kerana lokasi ( apa yg dilihat )
mungkin kerana keperluan ( terdesar )
MANA YANG MAHU KITA DAHULUKAN.
dari beberapa buku lain menyatakan begini. dahulukan apa yg - mungkin orang nampak -
sebab itu tarikan orang untuk tahu - bangun dan bercakap ! ini dikaitkan dengan skill MEMBINA HUBUNGAN PERTAMA
fakta menyatakan : 4 saat pertama kita gagal bermakna
untuk seterusnya kita akan gagal.
seterusnya mulakan dengan penampilan. hati2 mengenakan warna dan pakaian !
penampilan secara keseluruhan dikaitkan dengan airmuka - sebab itu yg orang lihat dulu.dua faktor penting adalah mata dan bibir.
seterusnya ada produk
orang yg hebat dikaitkan dengan BAHASA DAN GAYA BAHASA.
dimana nak cari keduanya : MEMBACA.
keharusan kita menguasai Teknik Komunikasi Hadapan yang berkesan + Teknik Mengorat ( dalam buku Seni Bual ).
DAN AKHIRNYA ' BARANG KITA DIBELI '
apa seterusnya
Penjual yang hebat dikaitkan dengan Mesra Pelanggan.
dan begitu jua dengan kita.
Dari Jinggo.
kita mahluk sosial.70% kehidupan seharian kita bersama orang lain : samada kita bercakap @ mendengar - ketidakmampuan kita untuk tahu dimana betul dan silapnya kita dalam hubungan sosial menjadikan kita terkadang terfikir - dimana salahnya aku. apa yang pentingnya : dalam kontek hubungan sosial keharusannya kita mengelak dari berhubungan secara
MENANG - KALAH.
ringkasan dari pembacaan yg panjang

8 ulasan:

2_one berkata...

"jual diri" adkah sama dgn "iklan diri or promosi diri"...kperluan hari ni remaja mesti kedepan,be open minded,berani,yakin,gigih n sentiasa waspada.btullah jinggo ckp.penampilan amt penting utk pengaruh org.krn itu mmpengaruhi fist imprssion org pada kita.n berkait dgn kepercayaan org pada kita..n cra bercakap juga penting..remaja hendak pandai mempelbagaikan cara bercakap..sb itulah remaja perlu berkawan,bergaul dgn semua peringkat umur.krn disitu kita tau cara utk mndekati org sekeliling kita...

- jinggo - berkata...

kerana izzati juga remaja.
dan pernah masuk kelas saya...
kenapa masa di kelas....
tidak bersuara !

kadang2 kita terlalu takut orang membuat ' penghakiman ' kan....
takut
malu
sebab itu sebaiknya duduk.diam.dengar......betul tak !

he...he....semua tu tidak banyak membantu sebab keperluan hari ini berbeza.....stand out...

arryani berkata...

Setiap jualan bergantung pada si pembeli...

Si pembeli pulak bergantung pada kepercayaan terhadap sesuatu produk...

Yang lain-lain... kita fikirkan lagi...

p/s saya juga seorang jurujual barangan (MLM)...jangan tak percaya..hehe..

- jinggo - berkata...

puan aryani + MLM...

macamana tu ye.
sebab saya secara praktikalnya adalah ' bisnesman '...
yang tak praktikal saya tidak menjadikan terlalu bermoodkan perniagaan...

pengalaman saya - teknik untuk menjual - itu diatas.produk no 2.sebab tu banyak yg menjadi mangsa disebab kepintaran dan skill orang yg menjual...

terutamanya orang lelaki..
kalau perempuan lawa jual.......
laju keluarkan duit...

kita sekadar berkongsi

ONE ZABA berkata...

kekadang perlu jugak menjual diri agar org tahu siapa kita.

aku hanya menjual tapi tak perlu beli.

- jinggo - berkata...

cgu one

saya setuju.
jual - bagi orang nampak....
orang nak beli @ tidak....
...............................
kita hidup dengan macam2 warna.

addyaholix berkata...

zaman makin kedepan. dunia makin membangun. tapi kita kadang-kadang masih malu untuk tonjolkan diri. masih ada sifat malu yang tebal. bagus sebenarnya ada sifat malu. tapi kadang itulah yang jadi tembok penghalang untuk kita bergerak maju setapak ke hadapan. perlu bijak. tahu apa yang perlu untuk diri sendiri. dari situ kita lebih kenal siapa diri sendiri. kita lebih tahu menilai diri sendiri dari cuma mendengar pendapat manusia lain. ada pro kontra nya. tepuk dada tanya hati. yang penting, kita masih atas landasan yang sama. menuju redha Dia.

- jinggo - berkata...

addy

terima kasih kerana pandangan.
malu
dan takut
semua datang dari bisikan suara kecil....

ada baik dan banyak tak baik dalam kontek pembanggunan diri......

Eco Kid Adventure on Facebook