Selasa, 26 Mei 2009

dunia tidak memerlukan orang lembik..

Sudah macam menjadi satu kemestian : isnin adalah hari membeli buku.
dan ini yang kita nak kongsikan.
KITA KONGSIKAN BEBERAPA FAKTA UNTUK MUNGKIN
BERGUNA UNTUK KITA TAHU.
dalam hidup hanya manusia tidak waras sahaja yang mencari ketidakbahgian dalam hidup.
kita mencari
dan terus mencari pada ruang dan peluang yg disediakan.
tidak semua berjaya kerana bahagia @ kejayaan itu sendiri
dilihat dan dizahirkan dari kacamata sendiri.
SAYA JURUSKAN MEMAHAMAN SAYA KE SUDUT PENDIDIKAN.
dari cerita panjang dan penglibatan yang lama dalam dunia latihan.
dimana di dunia ini ' kita menjadi kita '
HASILNYA.
saya membuat kesimpulan begini - mungkin berguna untuk saya - kita - guru2 dan ibubapa yang selama ini melihat dan membuat tafsiran tersendiri yang anak2 harus begini dan begini.
DUNIA HARI INI
tidak sekadar memerlukan A semata2. ada yg lain perlu di lihat
bila bersama sekumpulan pelajar yang rata2 datang dari kelompok diyakini A.
rentaknya amat2 berbeza.
CGU SAYA TAK BOLEH BUAT INI.
mak tak bagi masuk hutan
mak tak bagi mandi sungai
mak tak bagi aktiviti begini....
mak tak bagi...
AKHIRNYA MEMBESARLAH ANAK2 A INI..
sekadar tahu apa yang dia tahu. masuk kolej dan seterusnya keluar ke dunia sebenar.
dan saya semakin yakin bahawa dalam hidup
15 % adalah IQ
85 % adalah ESQ + ESQ
dan
PSQ

Moral untuk kita

Menurut Dr Zaiton Osman ( bekas olahragawan )
bermain adalah satu ' kelas @ aktiviti luar ' yang perlu kepada anak2.
Ini yang jarang mahu kita fahami.
Sebab semasa bermain mereka akan belajar berkomunikasi , berkerja dalam kumpulan , berdikari , membuat keputusan , tahu erti kalah + menang..
pertumbuhan pelajar @ anak2 tanpa diiring dengan PSQ adalah satu yang malang kepada perkembangan seterusnya
DUNIA TIDAK MAHU ORANG LEMBIK.

18 ulasan:

Tirana berkata...

Saya rasa kita semua kena memahami apa erti pendidikan dan apa matlamat pendidikan. Kalau faham betul2..insyaAllah bukan bilangan A atau tahap degree (degree kelas 1 atau kelas 2) yang menjadi buruan.

- jinggo - berkata...

Puan

begitu seharusnya.
pendidikan itu seharusnya dilebarkan skop pemahamannya..
sebab dunia berubah tidak selari dengan pemahaman yg kita ada.....

sebab saya amat yakin - PSQ adalah keperluan.
madsudnya pendidikan fizikal yang akan mengiringi bentuk2 pendidikan lain....

kita fikirkan sama2 seterusnya..

ku tak sempurna berkata...

saya kurang gemar masuk hutan..
banyak sebab... bukan sbb mak tak bagi..

:D

adakah sy lembik??

Brahimnyior berkata...

Bro Jinggo,

Saya kecik-kecik dulu, kerap menangis kalu terjatuh, atau 'lengek' semasa main aci kejo.

Agaknya saya ni, lembiklah kot? Itu dulu. Sekarang tak lagi.

Ada pelajar saya, siswi UPSI yang buat ROS di sekolah tempat saya bertugas. Katanya, ramai budak lelaki di UPSI yang berwatak wanita tiruan.. Tepat lagi sebagai 'nyah'..

Saya pun hairan, mengapa di institusi pendidikan seperti UPSI boleh menerima kemasukan budak-budak lembut begitu?

Kalau lembik, boleh dibentuk jadi keras, tak begitu?

SRISUFI berkata...

Salam cikgu..

Saya nak dapatkan buku ini nanti.

~saya suka aktiviti masuk hutan..tapi...ada tapinya yang memberi cabaran buat diri saya. (tak mahu tulis kat sini)

ONE ZABA berkata...

jgn lupa...di sebalik kelembikan itu ada kekerasan. cuma kekerasan itu disalahgunakan tempatnya.

emigedalanya sudah songsang.

~Insan Biasa~ berkata...

salam...hheeh buku itu baru saya pegang minggu lalu...belum jadi milik saya lagi...

masuk hutan...jumpa pulak dgn sungai...naik ke darat...saya tentu terpaksa mc 3 hari...dah berlaku 3 kali...sejak tu malu2 nak masuk hutan lagi...hehe takut juga x tahan godaan dgn kesejukkan air sungai tu...:-)

kalau saya tumbang...erm...segala operasi di rumah tergendala.

sama soalan mcm ku tak sempurna..."adakah saya lembik?"..

- jinggo - berkata...

kutaksempurna

kenapa mak tak bagi
sebab nenek tak bagi
sebab apa nenek tak bagi
sebab mak dia tak bagi....

dan begitulah seterusnya.
.............

- jinggo - berkata...

yop...

sensitif N3 ini untuk mengena lelaki lembik..
lembik madsud teman - dalamannya lembik.
semua tak boleh....
dunia diluar ni mencabar.
kejam dan zalim kadang2 !
kita lembik akan ketinggalan..

memang kat UPSI ada macam tu....

- jinggo - berkata...

sri.

dapatkan buku tu
seterusnya
kita kena kuat bukan pada fizikal semata...
mentalnya seharusnya sama...

kita adalah apa yg kita percaya dan fikirkan.....

- jinggo - berkata...

sri.

dapatkan buku tu
seterusnya
kita kena kuat bukan pada fizikal semata...
mentalnya seharusnya sama...

kita adalah apa yg kita percaya dan fikirkan.....

- jinggo - berkata...

cgu one

saya geram.
dengan budak2 hari ini....
terutamanya yg join kem...
masuk hutan tak boleh
mandi sungai tak boleh
basuh pinggan tak boleh
tidur......tak berkatil tak boleh
makan pakai tangan tak boleh.....

apa yg boleh....

- jinggo - berkata...

cgu anis

itu pun sama lah...
kita kena kuat....sebagaimana kita mahu orang lain kuat...
dimana kekuatan kita
apa yg kita fikirkan
apa yg kita percaya...

ujie berkata...

jinggo...
lembik??he3
emm...ujie pon mgaku lembik..
tp hakikat ye kuat.huhu

- jinggo - berkata...

uji..

lembik dan kuat
he.....abang misai kut !!!!

saya nak tinggalkan ruang ini untuk beberapa hari

ujie berkata...

eh abg misai k?abg misai kuat huhu..hanya ujie yg tahu hihi

ke mana kamu nk bawak diri?

- jinggo - berkata...

uji...

saya nak kem...
tempoh yg lama....
lepas tu nak bercuti....

salam untuk abang misai yg kuat.

2_one berkata...

mestilah stabil dalam semua aspek..kalau seseorg itu dpt straight A tetapi bukan A dalam khidupan sekeliling dari aspek sosial n sebagainya..ad pljr byk A Tp xdapat survive bler dihantar ke tempat yg agak mencabar atau jauh dari mak ayah"homesick"..sbb itulah pentingnya keseimbanagn akademik n kokurikulum..itulah pelajar cemerlang.tepatlah menteri pelajaran mahu tidak lagi bergantung 100% pada peperiksaan..pelajar akan dinilai dalam aspek psikometri,kokurikulum,pperiksaan mingguan n bulanan,n pperikasaan berpusat iaitu soaln stndard peperiksaan semua sekolah..kalaU xsilap sy kumpulsn pertama pelajar yg akan dinilai UPSR mereka berdasar kan kaedah SPPK ini ialah pd tahun 2015 iaitu apabila murid tahun satu 2010 menduduki peperikasaan awam pelajar..

Eco Kid Adventure on Facebook