Isnin, 25 Mei 2009

mari kita berfikir...

mana hebatnya manusia : kalau tidak berfikir !
Manusia , daripada semua mahluk , dari segi fizikalnya paling tidak lengkap dalam dunia ini.
Manusia tidak boleh terbang seperti burung , tetapi boleh dibunuh oleh serangga yang sangat kecil , tidak boleh berlari lebih laju daripada seekor harimau bintang. , tidak boleh berenang seperti seekor buaya , tidak boleh memanjat pokok seperti seekor monyet , tidak mempunyai mata seperti helang , dan tidak pulaklah dia mempunyai kuku dan gigi seekor kucing liar. Dari segi fizikal , manusia tidak berdaya dan tidak berupaya mempertahankan diri.
Tetapi alam ini bertimbang rasa dan murah hati. Hadiah terbesar alam ini kepada manusia adalah kemampuan berfikir.
Manusia boleh membentuk persekitaran sendiri , sedangkan haiwan menyesuaikan diri kepada persekitaran mereka.
Yang menyedihkan pula , sangat sedikit individu menggunakan hadiah yg terbesar itu –kemampuan untuk berfikir – ketahab sepenuhnya.

Dari Jinggo

Kegagalan hadir dalam dua jenis
mereka yang melakukan tanpa memikirkannya dan mereka yang memikirkannya dan tidak pernah melakukannya.
Menjalani kehidupan tanpa menggunakan kemampuan berfikir ibarat menembak tanpa membidik..
Kehidupan ini ibarat kaferia. Kita ambil dulang , pilih makanan kita dan bayar dihujungnya. Kita boleh mendapat apa – apa sahaja yang kita mahu asalkan kita sanggup membayar.
Di dalam kafetaris , sekiranya kita menunggu seseorang menhidangkan kita , kita akan menunggu buat selamanya. Dan itu lah hidup kita.
Kita membuat pilihan dan membayar harganya.

23 ulasan:

~Insan Biasa~ berkata...

"Yang menyedihkan pula , sangat sedikit individu menggunakan hadiah yg terbesar itu –kemampuan untuk berfikir – ketahap sepenuhnya"

Sebab ada penyakit MALAS...
Sebab kalau boleh tak mahu membayar...

Sebab ramai yang mahu di suap...usaha untuk menyuap sendiri tu ntah kemana...

Agaknya kenapa begitu ye?

Na Shari berkata...

Terima kasih kerana sudi berkongsi ilmu yang penuh manfaat ini...

- jinggo - berkata...

cgu anis

kerana itulah persekitaran kita.
kawan2 kita
adik abang kita
anak murid kita.....

kenapa tak mahu berfikir dikaitkan dengan ' semua aku dah ada ' kut.......

yang tak ada..
akan rajin
akan berfikir...

- jinggo - berkata...

na shari

terima kasih kerana kita masih berurusan..
nanti saya jengok puan....

arryani berkata...

"mereka yang melakukan tanpa memikirkannya dan mereka yang memikirkannya dan tidak pernah melakukannya."-...pinjam sikit..

Keywordsnye ialah tindakan. Betul tak? Kalo silap maafkan saya.

Rata2 dari kita sntiasa berfikir dan keputusan untuk bertindak akan jadik seperti ini;

"Bila saya akan melakukan itu semua? Minggu depan? Esok, atau hari ini?"...selalunya itulah yg bersarang dalam hati mereka dan kita-kita..

- jinggo - berkata...

puan aryani

dalam buku lain menyatakan.....
manusia boleh bercakap apa sahaja teori itu dan ini...
penghakiman kepada TINDAKAN.....

sebab tindakan memerlukan kita berfkir...
berfkir perlu ' tenaga '.....

dan seterusnya...
apa tindakan saya hari ini.....

LotsOfLove-Pearls berkata...

"mereka yang melakukan tanpa memikirkannya dan mereka yang memikirkannya dan tidak pernah melakukannya.."

BEST!

2_one berkata...

berikir..fikir n fikir..ramai yg berfikir tp tiada tindakan sebijik cm mat jenin..keinginan+berfikir+merancang+tindakan+istiqamah+tawakal...mesti ad kan

2_one berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
- jinggo - berkata...

Lol

saya pun rasa teruja dengan ayat tu...
macam kata Puan Aryani
berfikir
bertindak
apa lagi...
kita mulakan

- jinggo - berkata...

izzati

kita biasa mendengar orang yg bercakap ' macam bagus2 ' ....cuba dilihat dihujungnya.
apa tindakannya.
sebab tindakan adalah ukuran.

2_one berkata...

kdg2 kita xboleh cpt mgukur dihujung saja.tp kita ukur dari awal n penghujungnya..ad org yg berfikir n bertindak.tp xpenah dapat ruang n peluang..still ad hasil tp hasilnya xhebat sgt.

- jinggo - berkata...

izzati

saya sedang berfikir
ruang dan peluang....
tindakan harus atas kapasiti semasa....
izzati fahamkan.

2_one berkata...

kapasiti semasa..ok sy fhm cikgu

- jinggo - berkata...

izzati..

kalau nak bertindak - dari beralasan mengenai ruang dan peluang..
itu terlalu ideal.
realistiknya - hari ini
bagaimana.

Tirana berkata...

Berbalik kepada sikap... Orang yang bersikap positif akan sentiasa menggunakan fikiran untuk berfikir.. dan mereka itulah orang-orang yang "berjaya"

- jinggo - berkata...

puan tirana

sikap yg positif
itu satu kemestian...
saya pernah belajar teori Mustahil Ke Boleh.....
itu yg membezakan orang yg berjaya @ tidak.....

addyaholix berkata...

sebab itu tuhan jadikan manusia sempurna dari makhluk lain. kita punya akal. dan kita juga punya emosi. akal berfikir dari emosi yang datang dari dalam. kadang kita terbabas. tapi itu guna akal. perlu fikir keluar dari pengaruh emosi.

kita akan selalu punya pilihan. dan untuk buat pilihan, kadang kita perlu berkorban.

- jinggo - berkata...

yes addy
untuk berjaya nak keatas...ada harga yg perlu dibayar
semuanya bergantung kepada kesanggup kita untuk membayar.....

ciput yg kita bayar ciputlah kita akan terima....

terima kasih

~ a m a ~ berkata...

ada kata2 ulama,

''..bfikir sejenak lebih baik dr ibadah seribu tahun..''

renung2kanlah...

catz_mafia berkata...

Cikgu Jinggo,
Kita selalu lupa yang kita punya keupayaan yang satu tu.. sebab itu Allah melantik manusia sebagai khalifah di muka bumi ni..

- jinggo - berkata...

''..bfikir sejenak lebih baik dr ibadah seribu tahun..''

ama....

saya sedang berfikir
macam2...
sebab tindakan seterusnya bermula dengan apa yg kita fikirkan.

- jinggo - berkata...

cgu zana

khalifah dan kita...
menarik untuk difikirkan.
saya juga seorang khalifah
untuk diri sendiri - pastinya.

Eco Kid Adventure on Facebook