Rabu, 20 Mei 2009

kesian MANUSIA ini....kemana nak lari

Firman Allah bermaksud: “Wahai orang yang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara tidak diingini, dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.”
(Surah al-Hujurat, ayat 6)

Banyak pihak yang turut terbabit menyebar fitnah sebenarnya tidak mempunyai sebarang kepentingan berkaitannya. Tetapi, disebabkan amalan menyebar fitnah sudah menjadi kebiasaan, banyak yang turut menyertainya dan seperti mendapat kepuasan daripada perbuatan itu.
Pada masa sama, perbuatan itu dapat menonjolkan dirinya sebagai lebih baik dan lebih layak berbanding orang yang diburukkan itu. Dosa membuat fitnah digolongkan sebagai dosa sesama manusia. Justeru, dosa itu tidak akan diampunkan Allah, melainkan orang yang difitnah itu memberi keampunan terhadap perbuatan itu. Mungkin ramai menyangka perbuatan menyebarkan berita fitnah sekadar satu kesalahan kecil. Sebab itu, perbuatan seumpamanya dilakukan seperti tiada apa merugikandosa membuat fitnah menjauhkan diri dari syurga.
Sabda Rasulullah SAW bermaksud: “Tidak masuk syurga orang yang suka menyebarkan fitnah.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).

FIKIRKAN BERSAMA KALAU KITA MANUSIA ITU.

kita ada kemampuan untuk mengawal diri - mungkin dengan keinginan diri sendiri untuk tidak menjerumuskan diri dikalangan kelompok manusia yang dijanjikan kecelakaan itu. tapi bagaimana dengan orang lain - yang kita tidak mahu untuk menyatakan
ITU TAK BETUL - FITNAH.
KITA KONGSIKAN PENGALAMAN INI.
setelah apa yg berlaku mungkin SEORANG LELAKI ini tidak mahu menoleh kebelakang - meninggalkan jejak yg hitam - ketiadaan SEORANG LELAKI itu dalam komuniti setempat telah meninggalkan persoalan. kemana + kenapa.
dan berceritalah komuniti setempat jumpa SEORANG LELAKI ini disini dan disana. dengan orang itu dan orang ini.yang tidak SEDAP - semuanya tidak MOLEK untuk didengar...
KEPADA SEORANG LELAKI INI.
diam mungkin terbaik : kerana yang lain biar Allah uruskan.

4 ulasan:

ku tak sempurna berkata...

kasihannya lelaki itu...

jgn risau wahai lelaki, banyak pahala sudah dikutip berkat kutukan dan kejian org terhadapmu..

kan untung... hikkksss

~ a m a ~ berkata...

renung2kan.

''..sesungguhnya fitnah itu lbih dahsyat dari membunuh..''

- jinggo - berkata...

semuga begitulah aturannya
bila orang fitnah kita.
keharuan kita bagaimana !

semuga kita diberkatiNya dihujungnya.

- jinggo - berkata...

- ama -

memang gitulah sepatutnya semua orang lain tahu...
fitrnah itu lebih dasyat dari membunuh...

tapi disebabkan hukuman bukan disini - maka tak kisah.....

fitnah menjadi2.

Eco Kid Adventure on Facebook