Jumaat, 12 September 2008

cgu hashimi - pencinta alam


Tadi masuk kat blog - cgu hashimi.aku suka betul dengan gambar di atas - dalam sibuk2 orang memperkatakan itu dan ini , ada satu benda yang jarang mahu di perkatakan ( bincang + debat ) isu2 yang dikaitkan dengan ALAM SEKITAR. Kita hanya menyerah kepada KARAM SINGH WALIA untuk menjadi wakil kita. Lama tak tgk Karam Singh - 2 malam kat di TV3. Isunya kuanliti air. Kenapa dengan air kita , mungkin ramai tidak tahu bahawa air yang mengalir keluar dari paip kita adalah dalam kelas 3 ( teruk !!!! - di katakan tanpa di rawat air ini layak di beri kepada khinzir sahaja ). Dan terus terusan kita menjadikan sungai umpama longkang2 besar yang mengalir terus ( menurut DBKL 40 - 60 tan sampah di pungut dari dalam sungai kelang ). Hasilnya : dikatakan 2025 - kajian besar PBB dunia akan berhadapan krisis terbesar air. Jangan anggap ini isu remeh - sebab air lah banyak negara berkrisis.sebab air lah hubungan ( masam ) Malaysia dan Singapore. Air oh Air. Singapore dah mula menggunakan NEW WATER ( menurut ulama air ini najis ). kita bila lagi...
dan satu lagi - Kem PLKN ( tanah ) runtuh - jawapannya mudah. Pihak kem tidak pernah minta kebenaran. Seterusnya tanya JLKN - itu bukan tanggungjawab kami !. Cerita yang biasa dan mudah. Kepada sesiapa yang mahu ( tahu ) cerita begini sudah terlalu biasa. Berlaku sesuatu yang dikaitkan dengan ALAM SEKITAR - akan ada 2 jawapan biasa - KAMI TAK TAHU - ALLAH PUNYA KUASA. Semuanya sudah jelas - peruntukan undang2 - telah menyatakan itu dan ini , dimana silapnya !. Penguatkuasaan. Cerita yang sama.
Kepada cgu hashimi.cgu mat salihin.dan aku ( cgu jinggo ) - semuga usaha berterusan kita mampu memberi impak pada generasi hari esok.dan jangan lupa kita akan ke Langkawi pada ( Nov ) - kata puteri. Tahniah kepda cgu ( kita ) kerana terlibat dalam Program besar kerajaan....semuga usaha besar ini memberi impak yang besar......

2 ulasan:

MASTURA OSMAN berkata...

Salam Encik Harun,
Saya tertarik dengan komen yang diberikan di ruangan MATA HATI berkenaan fitrah manusia memilih untuk menentang arus perubahan.Terima Kasih. Yang baiknya kalau ia dilakukan untuk tujuan murni.Krisis Air kelas 3 ini bukan isu remeh tetapi untuk membawa minda kita menentang apa yang kita perolehi disebabkan krisis air ini -perlukan semangat bersatu teguh, bercerai roboh. Tetapi, berapa ramai daripada kita yang sedar ye?

Puteri Ezza berkata...

Salam Encik Harun.

Tak nak jiwang-jiwang dah. Saya nak bergembura dengan rakan-rakan blogger pula :) Saya dah sediakan cabutan bertuah kat blog. Kalau Encik Harun sudi, bolehlah sertai.

Eco Kid Adventure on Facebook