Rabu, 20 Mei 2009

kita mencari pelangi lagi.....

Di suatu masa warna-warna dunia mulai bertengkar. Semua menganggap dirinyalah yang terbaik yang paling penting yang paling bermanfaat yang paling disukai
HIJAU berkata:"Jelas akulah yang terpenting. Aku adalah pertanda kehidupan dan harapan.Aku dipilih untuk mewarnai rerumputan, pepohonan dan dedaunan.Tanpa aku, semua haiwan akan mati.
BIRU menyampuk:"Kamu hanya berpikir tentang bumi,pertimbangkanlah langit dan samudra luas.Airlah yang menjadi dasar kehidupan dan awan mengambil kekuatan dari kedalaman lautan.Langit memberikan ruang dan kedamaian dan ketenangan. Tanpa kedamaian, kamu semua tidak akan menjadi apa-apa
"KUNING menjerit:"Korang ni serius ke? Aku membawa tawa, kesenangan,ceria dan kehangatan bagi dunia. Matahari berwarna kuning, dan bintang-bintang berwarna kuning. Setiap kali kau melihat bunga matahari, seluruh dunia mulai tersenyum. Tanpa aku, dunia tidak ada kesenangan."
ORANGE menyusul dengan meniupkan trompetnya:"Aku adalah warna kesihatan dan kekuatan. Aku jarang, tetapi aku berharga karena aku mengisi keperluan kehidupan manusia. Aku membawa vitamin-vitamin terpenting. Pikirkanlah labu, jeruk, mangga dan papaya. Aku tidak ada dimana-mana setiap saat, tetapi aku mengisi lazat saat fajar atau saat matahari terbenam. Keindahanku begitu menakjubkan hingga tak seorangpun dari kalian akan terfikir di fikiran orang.
"MERAH tidak boleh diam lebih lama dan berteriak:"Aku adalah Pemimpin kalian. Aku adalah darah - darah kehidupan!Aku adalah warna bahaya dan keberanian. Aku berani untuk bertempur demi suatu kuasa.Aku membawa api ke dalam darah. Tanpa aku, bumi akan kosong laksana bulan.Aku adalah warna hasrat dan cinta, mawar merah, poinsentia dan bunga poppy.
"UNGU bangkit dan berdiri setinggi-tingginya ia mampu:Ia memang tinggi dan berbicara dengan keangkuhan. "Aku adalah warna kerajaan dan kekuasaan. Raja, Pemimpin dan para marhain memilih aku sebagai pertanda kuasa dankebijaksanaan. Tidak seorangpun menentangku. Mereka mendengarkan dan menuruti kehendakku."Akhirnya
NILA berbicara lebih perlahan dari yang lainnya, namun dengan kekuatan niat yang sama:"Pikirkanlah tentang aku. Aku warna diam. Kalian jarang memperhatikan adaku, namun tanpaku kalian semua menjadi dangkal. Aku mempersembahkan pemikiran dan refleksi, matahari terbenam dan kedalaman laut. Kalian memerlukan aku untuk keseimbangan dan kontra, untuk doa dan ketenteraman batin."Jadi, semua warna terus menyombongkan diri, masing-masing yakin akan kehebatan dirinya.Perdebatan mereka menjadi semakin keras. Tiba-tiba, cahaya halilintar melintas membutakan.Guruh menggegar.Hujan mulai turun tanpa kasihan.Warna-warna sama-sama ketakutan, berdekatan satu sama lain mencari ketenangan.Di tengah suara gemuruh, hujan berbicara:
"WARNA-WARNA , kalian bertengkar satu sama lain, masing-masing ingin mendominasi yang lain. Tidakkah kalian tahu bahawa kalian masing-masing diciptakan untuk tujuan khusus,unik dan berbeza?Berpegangan tanganlah dan mendekatlah kepadaku!"
Menuruti perintah, warna-warna berpegangan tangan mendekati hujan, yang kemudian berkata:"Mulai sekarang, setiap kali hujan turun, masing-masing dari kalian akan membusurkan diri sepanjang langit bagai busur warna sebagai mengingatkan bahawa kalian semua dapat hidup bersama dalam kedamaian.

Pelangi adalah pertanda Harapan hari esok."

Jadi, setiap kali HUJAN turun keras membasahi bumi dan saat Pelangi memunculkan diri di angkasa marilah kita MENGINGAT untuk selalu MENGHARGAI satu sama lain.MASING-MASING KITA MEMPUNYAI SESUATU YANG UNIK, KITA SEMUA DIBERIKAN KELEBIHAN DAN KELEMAHAN UNTUK SALING BERGANTUNG ANTARA SATU SAMA LAIN UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN DI DUNIA DAN SAAT KITA MENYEDARI PEMBERIAN ITU, MEMBERI KEKUATAN VISI KITA, KITA MEMPEROLEH KEMAMPUAN UNTUK MEMBENTUK MASA DEPAN ....Persahabatan itu bagaikan pelangi:Merah bagaikan buah epal, terasa manis di dalamnya.Jingga bagaikan kobaran api yang tak akan pernah padam.Kuning bagaikan mentari yang menyinari hari-hari kita.Hijau bagaikan tanaman yang tumbuh subur.Biru bagaikan air jernih.Ungu bagaikan kuntum bunga yang merekah.Nila-lembayung bagaikan mimpi-mimpi yang mengisi kalbu.

DAN SETERUSNYA KITA MENCARI PELANGI

19 ulasan:

Dearie Pearls berkata...

Salam Bro..
LOL suka Merah & Hijau..
Hehe..

addyaholix berkata...

tiap warna ada fungsinya. tiap manusia ada istimewanya.

KTS berkata...

tapi sayang, walaupun indah pelangi muncul sebentar cuma..

:(

Unknown berkata...

Lol

merah adalah warna yg dikaitkan dengan semangat.kuat.garang.agresif

dikatakan juga dalaman orang yg berminat dengan warna ni kontra......sejuk !

hijau - warna alamkan....
seimbang....

dari buku aura warna..

Unknown berkata...

addy

hidupkan macam pelangi....setiap satu kita berkaitan baru cantik untuk di renung dan dilihat.....

Unknown berkata...

kutaksempurna

pelangi datang tanda rahmat Allah
hujan nak turun kan...
walaupun sekejap - itu sudah cukup barangkali.....

Tanpa Nama berkata...

Cikgu Jinggo,
Mahalnya nilai pelangi kerana ia tidak muncul selalu..

Saya juga ingin jadi seperti pelangi. Mahal dan bermaruah tinggi..

Unknown berkata...

cgu zana

saya nak bergabung dengan ramai kawan - membentuk - pelangi - yg tentunya orang suka...

ada pelangi
ada hujan
ada rahmatNya,,,,

Tanpa Nama berkata...

LOL

akak suka ungu n pink...

kita serupa tapi tak sama...

Unknown berkata...

puan aryani

hasil rujukan saya menyatakan......saya memegang buku aura warna ni.....

nanti kita kongsikan.
apa2 pun LoL - kita serupa dan sama......

~Insan Biasa~ berkata...

erm....masih lagi dengan kisah pelangi ye...
Suka pelangi...warna-warna yang menarik penglihatan...

SRISUFI berkata...

Salam cikgu...


TERIMA KASIH...saya dah jamu entry ini di RUMAH saya.

Marzalina berkata...

saya suka warna yg lembut! terutama sekali warna purple..mendamaikan mata yg memandang..tapi bagi saya semua warna ada kelebihan masing-masing..

Unknown berkata...

cgu anis

yang pastinya
pelangi
tidak datang
hari2....
ada pelangi
ada hujan.....

Unknown berkata...

sri..

La Tahzan
kerana hidup ini secantik pelangi

Unknown berkata...

intan..

hati2..
semua warna penting
bukan
semua warna
ngam dengan kita
cuma kita kena akui - semuanya digabung membentuk pelangi yg cantik...

~ a m a ~ berkata...

ada pelangi
ada hujan
ada rahmatNya,,,

..cantiknya pelangi..
mmpu mbuatkan sy tsenyum..
:)

Unknown berkata...

ama

pun sedang tersenyum kan...

mamai berkata...

salam dihulur tetamu tak di undang tumpang mencelah

pelangi terbentuk dari hujan dan matahari...itu ilmu logiknya....
bagaimana ilmu akal mentafsirnya..aku masih mahu belajar....

Eco Kid Adventure on Facebook