Khamis, 23 Julai 2009

BREK...kehidupan kita


APA AKAN JADI
sekiranya kita memandu dengan menekan brek ?
hasilnya : kereta tidak akan berjalan dengan kelajuan penuh kerana brek memberi rintangan.
kereta itu akan menjadi terlalu panas dan rosak akhirnya.
sekiranya tidak rosak , rintangan tersebut akan merosakkan enjinnya.
Kita mempunyai dua pilihan
Kita boleh samada menekan pemecut lebih kuat dan berisiko kerosakan
Kita boleh melepaskan brek itu untuk membuat kereta berjalan lebih laju.
INILAH PERBANDINGAN YANG BAIK KEPADA KEHIDUPAN
kerana kita bergerak melalui kehidupan dengan menekan brek emosi kita.
APAKAH BREK TU ?
itulah yang menjadi penghalang kita daripada berjaya.
Cara untuk melegakan brek emosi kita ialah membina sikap positif , harga diri yang tinggi dengan menerima
TANGUNGJAWAB.
kerana
pemikiran kita adalah punca
kita menyenai pemikiran
kita memungut tindakan
kita menyemai tindakan
kita memungut tabiat
kita mengenai tabiat
kita memungut keperibadian
kita menyemai keperibadian
kita memungut nasib
ia semua dimulai dengan pemikiran.

10 ulasan:

~Insan Biasa~ berkata...

hehe...terima kasih
terjawab sudah apa yang
ialah...
adalah...
semalam tu

pemikiran + tindakan

- jinggo - berkata...

cgu anis

jangan tekan brek selalu
rosak kereta
tapi kalau jalan selalu jem macamana....

cari jalan yg lain kut...
kalau itu aja jalan yg ada...

keluar awal...
madsudnya - bertindak berasaskan stategi....

Tirana berkata...

Dulu masa mula-mula pandai memandu..suami saya selalu marah pada saya sebab selalu tekan brek masa memandu..hehehe..sekarang dah cekap..tekan brek jika perlu sahaja.

Kadang-kadang perlu juga tekan brek bila menyedari ada bahaya di hadapan. Namun hendaklah menekan brek itu dengan cara yang betul agar tidak berlaku kerosakan pada enjin kereta atau menghauskan tayar dengan cepat. Orang yang bijak pasal kereta tentu tahu bagaimana cara membrek dengan betul dan orang yang bijak mengawal emosi tentu tahu bagaimana untuk mengenakan brek pada emosi supaya risiko berlaku kerosakan emosi berada di tahap yang paling rendah.

- jinggo - berkata...

Orang yang bijak pasal kereta tentu tahu bagaimana cara membrek dengan betul dan orang yang bijak mengawal emosi tentu tahu bagaimana untuk mengenakan brek pada emosi....

puan tirana

saya suka ayat tu.

Kamsiah berkata...

sentiasa berfikiran positif,jgn pedulikan cakap2 org ttg kita..vakap2 negatif kerana kebanyakan manusia mmg tak suka dgn kelebihan org lain..

- jinggo - berkata...

puan kamsiah

betul tu.
manusia ni mana boleh tgk org yg berjaya..
dah macam fitrah.

ONE ZABA berkata...

tapi...kalau duk kat atas ni ha...brek perlu kalau nak turun gunung.

- jinggo - berkata...

ha...cgu one
memang kalau duduk kat atas - nak turun kena tekan brek selalu..........
ada simpoliknya tu.

catz_mafia berkata...

Cikgu Jinggo,
Setuju! Perlu ada brek dalam hidup ni..

- jinggo - berkata...

cgu zana
nak tekan brek jangan selalu sangat....untuk itu bijak2 dimana nak gunakan....

betul tak.

Eco Kid Adventure on Facebook