Rabu, 15 Julai 2009

susahnya hidup....

tekanan berlaku kepada setiap manusia.tekanan sering dikaitkan dengan penyakit2 seperti hypertension , tekanan darah tinggi , gastrik....
KAJIAN MENYATAKAN
tekanan banyak dipengaruhi oleh perkataan yang sering digunakan oleh kita. jika terlalu banyak maklumat negetif yang diberikan kepada minda , secara tidak langsung minda seolah2 diprogramkan untuk memberi maklum balas negertif kepada tubuh fizikal
tertekan.terperangkap.pengalaman buruk.tidak ada masa.gelap.sengsara mengusahkan.bosan.bengang.takut.risau.
itu bahasa yg kita programkan : seterusnya minda akan menhantar maklumat pada tubuh fizikal yang mengalakkan perembesan hormon didalam tubuh kita.
PENUNJUK KEPADA ORANG STRESS
air liur menjadi pekat
mata mula merasa letih dan berair
nafas menjadi tidak teratur
MELALUI NLP - KUASA SEMANTIK MENYATAKAN BEGINI.
kita adalah apa yang kita fikirkan.
latihan ini bergantung kita dalam kelompok mana.
visual.auditori.kinesthetic.audiatori digital.
( akan disambung dalam N3 seterusnya )
KESIMPULAN JINGGO
minda sedar akan memproses berdasarkan apa
minda dibawah sedar akan memproses berdasarkan bagaimana.
arahan minda bawah sedar kepada fizikal kita berdasarkan kepada arahan minda.
untuk itu.berhati2 mengatur bahasa @ ingatan.
kerana kita adalah apa yg kita fikirkan.

14 ulasan:

~Insan Biasa~ berkata...

"kita adalah apa yang kita fikirkan"

errkkk tiba-tiba pagi ni - macam nak menitis pulak air mata baca statement ini, walaupun dah selalu baca....

- jinggo - berkata...

cgu anis

menitis airmata : sebab terkena batang hidungkan..
he.sori.
kerana macam tulah hidup - kita dsini bukan untuk dihukum dan dihakimi..
kita diajar dan belajar..

betul tak....

~Insan Biasa~ berkata...

ngeee..kat sini memang saya di ajar banyak perkara.usaha betul2 serius belajar dari entry hari ini.

- jinggo - berkata...

mulakan dengan mencari...
mencari ilmu yg berkaitan....sebab setiap kesulitan ada ubat..
satu darinya adalah ilmu.

blueCITY berkata...

kita adalah apa yg kita fikirkan?

hmmmmmmmmm betul3x....=)

kadang2...
setelah benda dah berlaku baru i nak fikirkan mcm itu mcm ini.

kadang2...
benda belum berlaku lagi, i dah fikira kalo lah mcm tu kalo lah mcm ni...

selalu menangis utk release .....

then bertindak dgn kemampuan yg ada pada diri...

caiyok2X...

=)

take care en H...

arryani berkata...

Saya nak kongsi satu statement dari sorang pakar yg saya dengar dari rancangan Oprah (suka citer ni)..

Pakar tu ada bagitahu,

sikap yang paling memusnahkan jiwa kita adalah sikap putus asa..

Tu la punca segala-galanya...

p/s sekadar berkongsi..

Tirana berkata...

We control ourselves with our mind...Besarnya impak fikiran ke atas diri kita sebenarnya so berhati-hati dengan apa yang kita fikirkan tentang diri kita hari ini..selalu fikir yang positif walaupun dalam situasi yang negatif

- jinggo - berkata...

cik blue

tekanan ada kaitan dengan emosi
untuk mendidik hati kena didk qalbu..
ini ilmu susah...

NLP - buku saya sedang saya rujuk.
adalah ilmu Allah yang diterjemahkan dlm bentuk ilmu begini..

cari dan dapatkan

- jinggo - berkata...

aryani
putus asa..
adalah macam berhanti untuk berharap...

betul3...
cari dan cari
Allah akan bermudahkan pada sesiapa yg amat berkehendak....

- jinggo - berkata...

puan tirana

secara sedarkan kita mudah bercakap : bila terkena batang hidung...

saya yakin pada pujukan diri yang berterusan.....
kita adalah apa yg kita fkirkan.

addyaholix berkata...

kenal punca. analisa. bertindak.

- jinggo - berkata...

addy.
kerana begitulah sepatutnya
bagusnya manusia pada tindakan....

catz_mafia berkata...

Cikgu Jinggo,
Mengubah yang sudah terbiasa memang susah..

Akhirnya semuanya bertitik tolak dari sikap kita.

Hidup tak susah.. Cuma kita yang menyusahkan hidup kita sendiri..

Beruba, berubah dan berubah..

- jinggo - berkata...

cgu zana

terima kasih kerapa perhatian...
semuga hari ini dan seterusnya kita dipermudahkan.....

Eco Kid Adventure on Facebook