Khamis, 9 Julai 2009

DIMANA TANGGUNGJAWAB KITA.....


selepas satu majilis perpisahan Penyerusi yang akan bersara daripada satu syarikat , dia memberikan dua sampul surat bertanda 1 da 2 kepada Penyerusi baru dan berkata:
BILA KAMU DILANDA KRISIS KEPIMPINAN DALAM PENGURUSAN
BUKA SAMPUL SATU.
PADA KRISIS SETERUSNYA BUKA SAMPUL KE DUA.
beberapa tahun kemudian krisis melanda.
Penyerusi membuka sampul pertama.
Ianya berbunyi
SALAHKAN PADA ORANG YANG TERDAHULU DARI KAMU
beberapa tahun kemudian krisis melanda lagi.Penyerusi membuka sampul kedua
SEDIAKAN DUA SAMPUL UNTUK PENGANTI KAMU.
kita fikirkan yang ini
Individu bertanggungjawab menerima dan belajar daripada kesilapan mereka. Sesetengah individu tidak pernah belajar :
kita boleh melakukan tiga perkara
TIDAK MENGHIRAUKAN
MENAFIKAN
MENERIMA DAN BELAJAR DARINYA
pilihan ketiga memerlukan keberanian , ianya berisiko tetapi mendatang kepuasan.
sebaliknya jika kita mempertahankan kelemahan kita , kita sebenarnya mula membina hidup kita sekitar kelemahan kita , menjadi titik tumpuan , lebih daripada mengatasinya.
nota : dari buku U Can Win

12 ulasan:

~Insan Biasa~ berkata...

JAdinya mari kita terima dan belajar dari perbuatan kita. bertanggungjawab atas apa yang kita pilih untuk lakukan.

ermm...saya tenung balik,
apa agaknya ...yang saya dah buat
sehingga...memberi kesan begitu begini
dan...bagaimana saya belajar daripadanya..

terima kasih atas peringatan.

Tirana berkata...

Selagi kita tidak menerima kesilapan yang kita buat selagi itulah kita tidak belajar dan selama itulah pulak kita tidak naik ke tangga yang seterusnya..duduk aje la kat situ sampai kucing bertanduk...hehehe

- jinggo - berkata...

cgu anis.
cerita ni mengenai tanggungjawab - sejauh mana kita bersedia untuk menerima.....

- jinggo - berkata...

puan tirana
kerana - bagusnya manusia diukur pada tindakan...
bukan diukur pada cerita2......
untuk itu apa lagi.
mari kita bertindak

ASYIQ berkata...

Comelnya budak tu...anak Jinggo ke? Yang tudung hitam tu sapa yea...?

Terkeluar tajuk la pulak...hihi.

Marzalina berkata...

Cikgu...comel sungguh anak cikgu ni..manis je muka tu =)

- jinggo - berkata...

cgu asyik

ke2nya ada berbin kan ' jinggo '......
yang tudung hitam tu..
baru jadi anak dara...

he...kena sediakan budjet lain untuk dia....

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr berkata...

tak semua orang sedar dan boleh belajar dari kesilapan...

**comel dak kecik tu..anak cikgu eyh??

si kakak la manis cm sy hikhik...

- jinggo - berkata...

intan..

ada macam muka saya tak...
tak dak kut..
genetik tak kuat !

- jinggo - berkata...

gadis separa bandar..

kita hidup kena sentiasa berhati2.....
selain bakat : ilmu dan pengalaman harus didatang secara beriring.....

saya : boleh tengok ajalah budak2....apa nak kata...

hang pun tau kan.

LotsOfLove-Pearls berkata...

cutenya budak pempuan tu..
sweet jer dia senyum...

- jinggo - berkata...

Lol

kata orang nak membela lembu sekandang - senang
dari nak jaga anak perempuan...
betul ke fakta tu...

ada betul
ada tidaknya...

Eco Kid Adventure on Facebook