Selasa, 7 Julai 2009

semuanya bermula diakar

Terdapat dua cara yang menghapuskan lalang ditaman kita.
Cara mudah dan cara yang tidak mudah.
Cara mudah mungkin dengan mengendalikan mesin rumput dan taman tersebut kelihatan kemas untuk sementara , tetapi itu jawapan sementara.
Tidak lama kemudian lalang itu akan tumbuh semula.
Tetapi cara yang tidak mudah mungkin bermakna menumpukan perhatian kepada tangan dan lutut anda dan menarik lalang tersebut dengan akarnya
Ia memakan masa dan menyeksakan , tetapi lalang tidak akan tumbuh untuk jangkamasa yg lama.
Penyelesaian pertama nampak mudah ,
tetapi masalannya tetap ada.
Penyelesaian yang kedua , tidak terlalu mudah ,tetapi menguruskan masalah dari akarnya.
JAWAPANNYA IALAH UNTUK SAMPAI KE AKAR MASALAH TERSEBUT

KITA FIKIRKAN

itu cerita hari ini.
DEBAT
MUZAKARAH
dan apa lagi yang pastinya dihujung ada 2.
samada pertemuan itu mahu dijuruskan kepada
menang - kalah
menang - menang
kalah - kalah.
ini bergantung kepada niat masing2
KITA AMBIL CERITA LALANG @ AKAR INI SEBAGAI IKTIBAR
yang pasti kita tidak kalah.

12 ulasan:

Tirana berkata...

Macam pernah terbaca cerita lalang ni...Untuk menyelesaikan sesuatu masalah, kita tak boleh melihat kepada "surface"nya saja. Adalah lebih baik kita meneliti punca kepada masalah tersebut. Walaupun sukar dan memakan masa yang agak lama tetapi hasilnya tentu lebih membahagiakan kita.

arryani berkata...

Ha ah..

betul gak, kena cabut akar sekali makanya lambat tumbuh balik!!

Kadang2 nak cabut akar tu, tangan sampai luka2...

Nak cabut pun bukan senang kalau kena dengan akar yang utuh sangat ..

- jinggo - berkata...

kerana begitulh puan.
menyelesaikan masalah tidk sekadar untuk hari ini...
apa yg berlaku hari ini semua mahu dipermudahkan...
gali lubang tutup lubang.

hasilnya adakah kita akan...
kalah - kalah

- jinggo - berkata...

puan aryani

macam juga dengan kita2 dan kita.bukan mudah nak cabut lalang.....

lalang tak tumbuh kat sana gambut.
pastinya.'
nak cabut....

dan puan - bersedialah untuk mencabut lalang kat rumah tu.......

Arianni berkata...

Salam..
Debat dan muzakarah..kedua-dua sama pentingnya..untuk mencari jalan penyelesaian dan untuk mencapai satu persetujuan..

blueCITY berkata...

salam...

bagi biru,

dalam apa2 jua keadaan:

win win situation adalah keputusan yg terbaik ...

semua org berhak bahagia

=)

- jinggo - berkata...

ariani

yes.
sama2 penting.
tapi niat biar disertakan bersama...

apa yg kita mahu dihujungnya

- jinggo - berkata...

blue...

apa2 pun masalah yg ada : mesti
ada mulanya.
akarnya
macam kita dan kita...

fikir2kan.

izzah berkata...

jagan sampai akarnya dah merebak..mencambah lalang yang baru..kemudian baru nak cari jalan penyelesaian..maka semakin rumit kerja untuk membuang akar2nya..

the thing is...
setiap masalah sepatutnya di tangani dari awal..jagan sampai berakar umbi...

sebab itu..memcegah lebih baik dari merawat..

Mak Su berkata...

yg pntg, mesti bertenang, kerana itulah sumber kekuatan dalaman, betul kan?

- jinggo - berkata...

cgu izzah

macam tu juga dengan - dari segi peranannya sama.
mendidik.
jangan sampai akarnya berserabut...


dimana nak mulakan....

- jinggo - berkata...

mak su

betul tu.
tenaga dalam kena kuat....
mesti kuat......

Eco Kid Adventure on Facebook