Sabtu, 4 Julai 2009

kisah debra dan kawan2 - sk puteri pandan 1





saya sekadar berpandangan
BEZA ORANG CINA DENGAN KITA BERMULA DARI KECIL LAGI
kerap saya melihat secara praktikal bezanya budaya TINDAKAN - cina dan melayu.
bila mana ketua pengawas sekolah yang majoritinya melayu diberikan kepada pelajar yang berbangsa cina.
hebat sangat anak2 cina ni
memang budaya tindakannya berbeza.
YANG KITA NAMPAK DILUAR
itulah mereka.
komitmen.berdsiplin.fokus dan bertindak diatas satu asas yang kuat.
UNTUK DEBRA @ KAWAN 2
tahniah dan terima kasih kerana komitmen kalian mempastikan satu lagi program yang cukup menarik.
Yang pastinya
murid2 yang bagus
datang dari guru yg bagus
guru yg bagus datang dari sistem pentadbiran yang bagus.
terimakan cgu harlina dan kawan2.

gambar seterusnya di.

17 ulasan:

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr berkata...

siapa pun kita,

dari mana asal kita,

walaupun berbeza agama dan budaya..

kita tetap anak malaysia...

SATU MALAYSIA

- jinggo - berkata...

memang macam tu WAN..

sebab kita asyik nak ber'perang ' aja...
bangsa lain yang tunggu dan lihat....
sedih dengan motivasi bangsa sendiri....

Salina Azni berkata...

Salam...

Terima kasih diucapkan kpd pihak Eco Kid. dapat juga kami, guru SKPP 1 melihat gmbr2 peserta kursus semasa berada di sana... harapan kami agar anak2 Melayu sedar dan insaf dgn kelekaan mrk....

arryani berkata...

Lebih fokus..

lebih disiplin...

lebih yakin..

banyak faktor budaya yg mempengaruhi.. DAn diwarisi turun temurun..

Nak share smting,

ada member yg sama ngan Debra cakap kat saya, kalo tak usaha, mcmana nak hidup!!..

p/s sekadar berkongsi..

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr berkata...

wan lg...cikgu ni....

haih...

- jinggo - berkata...

cgu salina

begitulah harapan kita.
kadang2...fitrahnya semua orang nak berjaya.
cuma caranya mungkin berbeza.
cgu teruskan !!!
apa yg kita dah mulakan.

- jinggo - berkata...

arrayani

budaya yng dibentuk oleh tamadun yang dibina.....
saya ada buku untuk itu.
sebab itu kadang2 kita kena ' sergahkan ' anak2 bangsa kita....

sistem yg menjadikan kita lena....

sori - nanti ada yg marah.

- jinggo - berkata...

wan.
mata sepet.
hang keturunan cina ke
patutlah power......

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr berkata...

tok saya keturunan cina

tapi kan

kulit sy gelap...

hahaha...

catz_mafia berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
catz_mafia berkata...

Cikgu Jinggo,
Emm..keturunan juga main peranan dalam hidup ye?

Saya mewarisi beberapa keturunan..
1. Melayu (datuk dan nenek sebelah emak - itupun keturunan Minang dari Aceh), so bukanlah melayu tulen.
2. Cina, Arab dan India (dari datuk dan nenek sebelah bapa).

Tak tahu nak masuk kategori mana.. apa-apa pun saya tetap orang Malaysia.. hehe

ustazah dyLLa berkata...

satu rumpu, satu tenaga...diikat bersama menjdi kuat...dileraikan lemah...apa jua caranya, kta tentukan... 1 semangat, 1 suara, 1 matlamat, 1 harapan, 1 tujuan, 1 kejayaan...

- jinggo - berkata...

cgu cattzana

saya ada membaca satu Majallah lama - mengenai tahab kepintaan pelajar melayu + cina.
bezanya begini.
tamadun cina dikatakan lebih 5000 tahun lebih awal dari tamadun bangsa kita.
pemakanan juga...dikatakan orang cina lebih banyak mengambil proten melalui ikan @ pemakanan...

cara makan juga dikatakan berfaktor...

selain dari itu - bila ada tujuan dibawanya stategi dibawahnya tindakan dibawahnya keputusan......

kita fikirkan.

- jinggo - berkata...

dyyla

semangatnya.
untuk mempastikan perubahan berlaku - begitulah.
semangat dan kekentalan didalam...
itu yg kadang2 kita tidak ada.
kesibukan mencatur aku menang kau kalah menjadikan kita semakin hari....
semakin LOBEK.....

Tirana berkata...

Yang membuatkan kita berbeza dari bangsa cina mungkin didikan yang kita terima dari mak ayah kita. Cara mak ayah melayu mendidik anak mungkin berbeza dengan cara mak ayah cina mendidik anak.

- jinggo - berkata...

puan tirana

betul.
saya setuju
lagi satu - cara kita mendidik anak2 berdasarkan apa contoh yg kita tengok dan dapat sebelumnya....

dan proses ini berterusan...

munawarah sapuan berkata...

mr jinggo...

kisah debra dan rakan2 inilah yang saya selau ujarkan dengan anak didik saya di Johor..

Kisah Debra yang unik.. Debra yg mampu menjadi ketua.. dan Debra yg lain inilah yang kita geruni dimasa hadapan..

Eco Kid Adventure on Facebook