Isnin, 27 Julai 2009

ini satu pendekatan..

SALAH satu tanggungjawab besar kita sebagai insan di dunia ialah mencapai potensi diri dan membantu orang lain mencapai perkara yang sama agar kehidupan kita akan terus berada pada tahap terbaik.
Tidak kira sama ada kita bergelar ibu bapa, kekasih, rakan atau pemimpin, menjadi tanggungjawab kita untuk membantu insan lain mencapai potensi terbaik hidupnya.
Dengan segala-gala yang kita kata dan lakukan, kita sebenarnya memberi pengaruh sama ada secara positif atau negatif terhadap orang yang kita sayangi.
Berikut ialah 10 cara bagi membantu orang yang kita sayangi melihat dan menyedari apa yang terbaik dalam diri mereka.
Percaya kepada mereka
Sebagai manusia kita memang sentiasa mempunyai sifat keraguan dari masa ke semasa.
Keyakinan kita mudah goyah. Sering kali kita kurang keyakinan dan kepercayaan pada bakat dan kebolehan kita sendiri untuk melakukan sesuatu yang besar.
Mempunyai seseorang yang percaya pada kita pada saat tersebut merupakan sesuatu yang cukup berharga. Sebenarnya di sebalik kejayaan besar seseorang tidak kira wanita atau lelaki adalah insan lain yang percaya pada dirinya.
Memberi galakan
"Anda boleh buat..." " Saya tahu anda boleh..." Ini merupakan kata-kata yang terlalu kerap diucapkan. Galakan yang ikhlas boleh membantu seseorang untuk terus maju dalam apa juga yang dilakukan. Jika lebih spesifik galakan itu akan lebih baiklah hasilnya. Sebagai contoh:
"Saya ingat lagi hasil kerja keras tahun lepas, anda berjaya mengalahkan jualan orang lain. Saya yakin kali ini anda boleh melakukan lebih baik."
Memberi pengharapan tinggi
Kita selalu memberitahu orang lain agar jangan cepat mengalah. Kita galakkan mereka mempunyai harapan yang realistik. Tetapi apabila tentang membantu orang lain mencapai potensi terbaik mereka, kita kadang kala perlu meningkatkan lagi tahap harapan kita.
Ada ketikanya kita seolah tidak boleh melakukan perkara tertentu, tetapi apabila guru, ibu bapa atau kekasih terus memberi harapan tinggi kita akan lebih berusaha memenuhi cabaran tersebut.
Beritahu yang sebenar
Dan beritahu dengan penuh tulus ikhlas. Kita kerap mengelak daripada memberitahu yang sebenar kerana kita tidak mahu mengecewakan atau membuat orang mara. Kita mahu dilihat baik. Tetapi memberitahu yang sebenar merupakan satu tindakan yang menunjukkan sebenarnya kita sayang padanya.
Anda boleh berterus-terang dengannya tanpa perlu mengasaknya.
Jadi role model
Salah satu cara paling baik untuk mempengaruhi orang lain ialah melalui tindak-tanduk kita.
Jangan fikir orang lain tidak memerhatikan anda. Mereka memerhati segala-galanya secara sedar atau tidak sedar. Kita secara automatik dan tanpa disedari menjadikan diri kita sebagai role model. Oleh itu jadilah role model yang baik.
Berkongsi dengan orang lain
Selalu terlalu kerap kita hilang nilai-nilai berkongsi perasaan dengan orang lain.
Kita tidak mahu kelihatan lemah jadi simpan semuanya. Dengan berbuat demikian sebenarnya kita menyekat orang lain untuk berkongsi pengalaman, pengetahuan dan sifat-sifat kemanusiaan yang kita miliki.
Apabila kita berkongsi pengalaman kita - terutama kegagalan - anda meningkatkan nilai-nilai impati, lebih mudah didekati dan meningkatkan perkaitan dengan orang lain.
Cabar mereka
Perkataan 'cabar' mempunyai konotasi negatif. Maksud yang ingin kita sampaikan di sini ialah, menguji keupayaan dalam situasi yang mendesak.
Dari semasa ke semasa kita perlu mencabar diri sendiri.
Bertanya soalan yang baik
Terapi atau jurulatih yang baik tidak memberitahu pelanggan mereka yang perlu dibuat. Sebaliknya mereka bertanya soalan-soalan yang baik bagi membolehkan mereka memahami diri mereka dengan lebih baik sekali gus dapat melihat sesuatu itu dengan lebih jelas atau membuat pilihan yang baik.
Anda juga boleh buat perkara sama. Dengan memberi soalan yang baik, anda akan mendorong orang itu berfikir dan menghasilkan penyelesaian yang baik. Mereka akan menghargai anda.
Menghargai mereka
Anda akan temui perkara yang anda cari. Jika anda mencari perkara yang terbaik dalam diri seseorang itu, maka anda akan melihatnya. Begitu juga sebaliknya jika anda mencari kelemahan pada orang itu maka anda akan temui kelemahan.
Jika seseorang itu melakukan perkara yang betul, akui dan hargai tindakan mereka. Apabila kita mengakui kebaikan orang, mereka akan cenderung untuk melakukan lebih banyak kebaikan.
Caranya tulislah nota atau hantar kad, atau hubungi dia dan puji dia di depan orang lain.
Habiskan masa dengannya
Dengan memberikan masa anda yang cukup berharga kepada individu lain, anda sebenarnya menunjukkan kepada dia bahawa anda benar-benar menghargai hubungan dengannya.

8 ulasan:

~Insan Biasa~ berkata...

"Habiskan masa dengannya"
tips yang last...

huhuuuhu sedihnya..
tak selalu dapat ruang untuk habiskan masa dengan orang terdekat kerana tuntutan kerja yang macam2

mcmne nak buat kalau kederat ada 1 aje?

sedangkan menghabiskan masa bersama itu yang selalu dituntut...tak kira oleh sapa...

- jinggo - berkata...

cgu anis

perubahan menuntut ruang..
dan risiko nya ada.
untuk kesedian untuk keluar selesa adalah satu keperluan.....

arryani berkata...

Beri semuanya dgn ikhlas..

pasti kita akan dapatkan kebahgiaan dlm hidup...

Hidup yg bahagia adalah hidup yg mmpu mmbahagiakan org2 lain..

Sharing is caring n loving..

- jinggo - berkata...

terima kasih puan arysni
saya percaya kepada komen tu..
dan komitmen dan skill seharusnya mengiringi...

sebab kita tidak seharus membuat tafsiran berdasarkan tindakan
( lagi ) tapi kepada proses....

prosesnya ada mempengaruhi..

Kamsiah berkata...

thanks for sharing...banyak benda baru yg dipelajari bila berada di blog ini...

~mardihah~ berkata...

erm..menarik sekali...
teringat zaman ber team building...semangat datang sekejap sahaja...balik opis, semangat kembali merundum. Kenapa agaknya?

- jinggo - berkata...

puan kamsiah

saya sekadar menyalin kembali buku2 yg orang lain tak sempat baca.....

kita kongsikan

- jinggo - berkata...

dihah..

kenapa
sebab tidak ditulis dan dipamerkan.
kenapa nak pamerkan.
untuk install berterusan..

yang penting disini : kekuatan matlamat...

Eco Kid Adventure on Facebook