Selasa, 27 Oktober 2009

carilah diri sendiri....

Suatu hari seorang anak dan ayahnya sedang duduk berbincang-bincang di tepi sungai.
Kata ayah kepada anaknya,
“Lihatlah anakku, air begitu penting dalam kehidupan ini,
tanpa air kita semua akan mati.”
Pada masa yang sama seekor ikan kecil mendengar akan percakapan itu dari bawah permukaan air, ia mendadak menjadi gelisah dan ingin tahu apakah air itu...
yang katanya begitu penting dalam kehidupan ini.
Ikan kecil ini berenang dari hulu sampai ke hilir sungai sambil bertanya
kepada setiap ikan yang ditemuinya.
“ Hai, tahukah kamu dimana air itu?
Aku telah mendengar percakapan manusia bahawa
tanpa air kehidupan akan mati.”
Ternyata semua ikan tidak ada yang mengetahui di mana air itu, si ikan kecil mulai gelisah,
lalu ia berenang menuju mata air untuk bertemu dengan ikan haruan yang sudah berpengalaman, dan kepada ikan haruan itu, si ikan kecil ini menanyakan hal yang serupa,
Dimanakah air itu?”
Jawapan si ikan haruan adalah...
“Tak usah gelisah anakku, air itu telah mengelilingimu,
sehingga bahkan kamu tidak menyedari kehadirannya.
Memang benar, tanpa air kita akan mati.”
Apakah erti cerita tersebut diatas tadi?
Manusia kadang-kadang mengalami situasi seperti si ikan kecil,
mencari ke sana kemari tentang kehidupan dan kebahagiaan,
padahal ia sedang menjalaninya.

13 ulasan:

ONE ZABA berkata...

perjalanan hidupku sama je setiap hari...

zaijb berkata...

sebagai manusia kita sering alpa... bila kita kehilangannya baru kita sedar bertapa penting nya dan besar peranannya semasa bersama kita...
sedang kan ketika itu kita kurang menyedari...
Begitu juga dgn ibubapa kita... selagi hayat di kandung badan... selagi itulah kita perlu mengembira kan hati nya...
jangan menyesali kemudian hari...
dan hargailahh orang di sekeliling kita... selagi ia menghargai kehadiran kita.

Pn Kartini berkata...

Salam Mr Jinggo..:):)
Agaknya inilah yg dikatakan..adanya tanpa disedari..bila hilangnya ia..baru terasa akan kehilangannya...baru terasa utk dihargai...

blueCITY berkata...

salam jinggo...

perjalanan hidupku?
heeeeeeeeeeeee
camana dengan perjalanan hidupmu pula?
ekekkekekek

hari ini
semalam
esok
lusa
kuharap perlajananku semakin baik

Sasha berkata...

very nice metaphor!... i like it...

adnieyl achan berkata...

Lalui lah hidu mu dengan penuh rasa syukur, kerana dengan kesyukuran itulah tandanya kita berterima kasih dengan Allah S.W.T....

- jinggo - berkata...

saya tahu berjalanan hidup cgu sehari...
pejabat depan rumah
dekat roti canai..
10 minat.
pusing2...RM 5 pun tak habis duit minyak....

- jinggo - berkata...

zaijb

terima kasih kerana pandanngan.
maka begitu
fitrah manusia.
mudah alpa.
mudah lupa
sesekali tidak salah - pandang belakang...cari diri sendiri.

- jinggo - berkata...

pn kartini

mungkin begitu
masa yang kita ada - kita seronok dengan nikmatnya
bila nikmat ditarik...
kita.....mula menilai...

- jinggo - berkata...

blue

perjalan hidup saya
berliku
macam jalan di KL
berliku2.....
yang pasti - itu adalah jalan.

- jinggo - berkata...

shasa

kita belajar sesuatu daei cerita tu

MaizaC'Joe berkata...

Salam Jinggo

baca ulang 2 kali br faham.. hee..

kehidupan + kebahagiaan
kadang kita tak perasan kita dalam proses menjalani kehidupan juga kebahagiaan kerana semua itu rupa-rupanya dah mengelilingi kita cuma.. itu lah kita terus mencari dan teruskan mencari.. ke manakah perginya.. kehidupan.. kebahagiaan.. ya mcm air sngt penting... penting dlm kehidupan.

-maiza-

zai berkata...

Salam Jinggo..

Ikan dan air, aur dengan tebing, manusia dan oksigen..saling berkait rapat..begitu juga kita dan blog..walaupun sesekali tiada idea dan N3 baru tetapi tetap tinjau dan pantau setiap detik waktu...

Eco Kid Adventure on Facebook