Jumaat, 30 Oktober 2009

jiwa tak kacau

APA AKAN JADI
sekiranya kita memandu dengan menekan brek ?
hasilnya : kereta tidak akan berjalan dengan
kelajuan penuhkerana brek memberi rintangan.
kereta itu akan menjadi terlalu panas dan rosak akhirnya.
sekiranya tidak rosak , rintangan tersebut akan merosakkan enjinnya.

Kita mempunyai dua pilihan
Kita boleh samada menekan pemecut lebih kuat dan berisiko kerosakan
Kita boleh melepaskan brek itu untuk membuat kereta berjalan lebih laju.
INILAH PERBANDINGAN YANG BAIK KEPADA KEHIDUPAN
kerana kita bergerak melalui kehidupan dengan menekan brek emosi kita.
APAKAH BREK TU ?
itulah yang menjadi penghalang kita daripada berjaya.
Cara untuk melegakan brek emosi kita ialah membina sikap positif ,
harga diri yang tinggi dengan menerima
TANGUNGJAWAB.
kerana
pemikiran kita adalah punca
kita menyenai pemikiran
kita memungut tindakan
kita menyemai tindakan
kita memungut tabiat
kita mengenai tabiat
kita memungut keperibadian
kita menyemai keperibadian
kita memungut nasib
ia semua dimulai dengan pemikiran.

20 ulasan:

Tirana berkata...

Samada jiwa kacau atau tidak kacau, itu bergantung pada apa yang kita fikirkan..then we choose to be what we want to be. Kalau kita memilih untuk hidup dalam keadaan jiwa yang kacau, maka kacau lah yang kita akan hadapi begitu juga sebaliknya..so jadi bijaklah dalam menggunakan minda kita dan jadi bijaklah dalam pilihan yang kita buat.

zaijb berkata...

Berhati-hati menekan brek...
jikalau menekan secara tiba2... mungkin ada hati yg akan terluka...
tapi kalau perlahan sgt mungkin hati kita pulak yg terluka...
faham ke...he

ape2 pun kita yg membuat pilihan... samaada baik atau pun tidak...
dan bila dah tersedar membuat kesilapan cepat2 lahh angkat brek kecemasan yerr cikgu...

Cik Amy Sensei berkata...

SALAM ENCIK JINGGO..

WAAAH..JIWA SUDAH TIDAK KACAU LAGI EK..BAGUSLAH..BARULAH LEGA SAYA DENGAR..

MOGA JIWAMU TENANG SELALU SETENANG AIR DI KALI..KETENANGAN JIWA YANG BERPANJANGAN AGAR SETIAP GERAK LANGKAHMU SEIRING DENGAN SENYUMAN CERIA..

MOGA CERIA SELALU DI SANA.. KERANA KECERIAAN ITU ADALAH PENGUBAT JIWA YANG KACAU..

SENYUM SELALU EKK.. SMILEEEE..HEHE..

ONE ZABA berkata...

kat atas ni brek cukup penting. kalau tak ada brek...kacau dibuatnya.

zai berkata...

Sentiasa berbaik sangkalah pada oranglain walaupun mungkin tidak sealiran..lihatlah seseorang itu dari sudut kebaikannya dari keburukan.. insyaAllah jiwa kita tak akan kacau..

chirol berkata...

klu brek xmkan cmne plak?

Pn Kartini berkata...

Salam Mr Jinggo..
Susah juga tetiba breknya...di situ ada momentumnya..inersianya...
Memang sesuatu yg drastik bisa 'terencat' dibuatnya..
Maka..apa2 proses biarlah 'dibrek' secara berhemah...:):)

Semoga Mr Jinggo sudah bisa tersenyum :)

Che' Pit berkata...

hmm guna brek tangan aka hand break..??

mountdweller berkata...

Salam sdr.

Jiwa kacau bila hidup tidak ada fokus. Renung ke dalam diri, tepuk perasaan dan tanya minda. "Siapakah aku?"

blueCITY berkata...

salam jinggo..

rasa cam jiwa ku kaco
tapi
masih senyum gak
heeeeeeee

- jinggo - berkata...

terima kasih puan tirana
saya semakin seronok dengan penggunaan skill ini...
ilmu.
yang tidak banyan orang cari...

- jinggo - berkata...

zaijb

terima kasih
sokongan yang berterusan..
kerana siapa lah kita
kalau tidak saling ingatan mengingati....

- jinggo - berkata...

saya manusia biasa
yang tidak ada apa2 istimewanya cgu amy..
terkadangnya tersenggol.
yang pastinya
cepat bangun....jalan harus ke depan.

- jinggo - berkata...

cgu one

masam dulu2
kereta saya pernah berasap - masam di gunung...sebab tak reti nak guna brek.

- jinggo - berkata...

kak zai..
kita berYM pada malam sebelum ni.
dan itulah ceritanya
tapi jalan harus terus ke depan.
terima kasih.

- jinggo - berkata...

cahrol

kali pertama join jingo
terima kasih
kalau brek tak makan
aduhai...banyak yg akan mati : dan kita tentunya

- jinggo - berkata...

cgu kartini

terima kasih kerana kita terus terusan berurusan - dalam konteks memberi penambahbaikan pada diri masing2

- jinggo - berkata...

cgu kartini

terima kasih kerana kita terus terusan berurusan - dalam konteks memberi penambahbaikan pada diri masing2

- jinggo - berkata...

tuan.....

aduh falsafah yg cukup bermakna.........

- jinggo - berkata...

blue..

kita serupa tapi tak sama...

Eco Kid Adventure on Facebook