Selasa, 6 Oktober 2009

ini baru iklan...



Mendapat jemputan Ceramah Usahawan Muda membuatkan saya membuka beberapa buah buku - dan tentunya dibelakangnya ada satu watak seorang usahawan.
"en harun abu bakar"
SAYA BUKAN USAHAWAN
terpaksa menjadi usahawan.
bukan kerana minat
tapi kerana bakat.
SELAIN IMPIAN.
SAMPAI SEKARANG PUN - SAYA BUKAN USAHAWAN.
jiwa saya tidak dididik kearah itu.
tapi bila di jemput berkongsi pengalaman menjadikan saya terpaksa ' menjadi ' usahawan.
KITA MULAKAN BEGINI.
bila disebut mengenai perniagaan -
bersamanya adalah ' produk + pelanggan '.
dimana kita akan mulakan dulu...
cerita saya - produknya adalah ilmu yang di tebarkan, saya dan sesiapa seharusnya tahu setahunya produk - dan berusaha untuk tahu dan tahu...
DAN MULA UNTUK MENJUAL
pelanggan.
dikaitkan dengan keperluan,dan yang ingin nak saya kongsikan.
apa yang membuatkan orang ' MEMBELI '
BERDASARKAN FAKTOR APA YANG ' PELANGGAN ' NAMPAK.
bukan produk
tapi siapa yang menjual dan dimana produk di jual.
( sebab tu org cina berhabis - habisan nak bagi orang nampak & buat macam2.
sebab tu kedai TomYam letak sebanyak mana lampu, untuk orang nampak )
APA LAGI.
proses ' mempengaruhi ' bermula bila pelanggan masuk- ini dipanggil skill - softskill.
KEMAHIRAN MEMBINA PANDANGAN PERTAMA
DUDUK DI ATAS.
KESIMPULANnya DI HUJUNG
perniagaan tidak seharus terlalu ideal
perniagaan seharusnya praktikal.
akhirnya...
SAYA SEORANG USAHAWAN
tapi saya men' jual ' ilmu.
KITA FIKIRKAN YANG INI.
semua nya datang berdasarkan keinginan yang didominasikan secara maksimum melalui minda dibawah sedar. Saya telah menulis dan gambarkan semua yang berlaku setiap hari.
dan saya semakin percaya kepada keinginan yang didesak secara berterusan.
Komitmen dan Disiplin adalah keperluan asas untuk naik ke atas
selain dari
KEMAHIRAN SOFTSKILL ITU SENDIRI

8 ulasan:

zai berkata...

Bestnya jadi usahawan mcm jinggo krn produknya adalah jinggo sendiri..camne nak beli jinggo erk ? boleh kak zai beli ?

- jinggo - berkata...

he..kak zai
betul2 - produknya adalah diri sendiri..
sebab tu tak boleh jual sebarangan....

ada harga..
ha...

zaijb berkata...

bukan senang nak jadi usahawan.. mesti ada byk ilmu di dada kalu tak... susah lah nanti.. tapi pengalaman juga, sgt penting... betul tak?

- jinggo - berkata...

zaijb

ilmu dimana pun penting selain bakat pengalaman.
bsnes ada artnya tersendiri...

MaizaC'Joe berkata...

Salam Jinggo

nak menjadi seorang usahawan bukan mudah. tapi pengalam 10 tahun dah cukup untuk bergelar usahawan. Pengalaman pun dah banyak... Produknya adalah "Jinggo" jadi klu tak ada tuannya tak jalan juga.. jadi.. teruskan.. semoga sentiasa berjaya & di permudahkan.. amin..

p/s kan bagus jinggo buat iklan nie tak ada siapa pun kritik..

- jinggo - berkata...

maiza
produknya adalah jinggo.
jadi kalau disebut produk
kuanliti pada apa yg di keluar kan...

senang ke.
tidak juga.
sebab kadang produk bernyawa ni - kadang2 kalah dengan emosi yang berbagai...

jadi kena ada skill lagi...

ONE ZABA berkata...

kami hanya mencurah ilmu kepada yang sudi menerima ilmu.

- jinggo - berkata...

cgu one

terima kasih kerana pandangan.....

Eco Kid Adventure on Facebook