Khamis, 15 Oktober 2009

mari kita mengorat....


Kami berbincang dan bercerita panjang mengenai skill mengorat pelajar.
SMK PUTARAJAYA Prest 6.
kenapa saya gunakan istilah ini
mengorat bermaksud mempengaruhi
mempengaruhi bermaksud kita akan ada ' pengikut '
SEBAB SAYA AMAT YAKIN
fitrah manusia itu sendiri akan menentang perubahan
perubahan akan berlaku kalau dia ' suka ' untuk berubah.
BAGAIMANA KALAU PELAJAR TIDAK SUKA BERUBAH
tapi perlu berubah
HASILNYA
tidak seronok untuk dilihat : kalau mereka tidak memilih untuk berubah.
dalam buku Seni Bual diturunkan beberapa Skill Untuk Mengorat.
isteri mengorat suami
cgu mengorat cgi
cgu mengorat pelajar
si polan mengorat si polan
penceramah kepada pendengar
jinggo mengorat pengunjung blog jinggo
BAGAIMANA
asasnya kepada skill ini dinyatakan.
MANUSIA LAIN AKAN ' SUKA ' DENGAN KITA BERASASKAN KEPADA
DIRI SENDIRI
melibat penampilan- penampilan melihatkan penampilan sosial dan fizikal.kebijaksanaan kita mengunakan penampilan sosial akan memberi impak yang berbeza.
komunikasi - melibatkan verbal dan non-verbal.dan disinilah dikatakan kebijaksanaan kita untuk membina PANDANGAN PERTAMA.
4 saat pertama akan menentukan corak hubungan seterusnya.
etika - dikaitkan adalah abab.
HEMOFILLI
kesamaan minat.nilai memberi kesan yang cukup besar kepada kemahiran ini. ini dikaitkan dengan fitrah manusia yang suka dengan diri sendiri.suara sendiri.pandangan sendiri.cerita sendiri. kita akan mudah mengorat ' pasangan ' kita seandainya kita ' masuk ' dalam nilainya.
KEKERAPAN
ini dikaitkan dengan kesan berurusan.
sebab asasnya adalah CARE.
ini satu jalan pintas.
DARI JINGGO
mengorat bermaksud mempengaruhi
dalam konteks guru2
siapalah guru kalau ' budak2 ' tak suka
dalam konteks seorang ibu/bapa
siapalah kita seandainya ' famili ' tak suka
dalam konteks perhubungan sosial
AMAT MALANG SEANDAINYA KITA DIABAIKAN.

27 ulasan:

innerinspiration berkata...

Assalamualaikum.

Istilah mengorat tu mungkin tak ramai boleh terima. Tapi bila cikgu maksud kan sebagai mempengaruhi orang lain, ada kebenarannya. Mengorat dengan erti mempengaruhi meinda pendengar agar tertarik dengan bicara dan ucapan kita.

- jinggo - berkata...

ha...
tidak ada banyak bezanya mengorat + mempengaruhi...
itu tajuk buku sebenarnya.
yang didalam - begitulah.
mengurat bermaksud mempengaruhi........

ONE ZABA berkata...

ingatkan jinggo nak mengorat yang berdiri sebelah jinggo dalam gambar atas sekali tu. lawa kemain tu...putih melepak kata orang dan aku juga...wakakaka!!!

- jinggo - berkata...

yang...sebelah tu..
he...
cgu tu duduk UK lama
cakap orang putih aja...
he.....kata orang kedah ' terkeliat ' lidah.....ha...

ujie berkata...

amboi..dikelilingi gadis2 jelita hahaha...

mmg betol...mmg amat malang kalau kita diabaikan...sedih kan huhu...skill mgorat kena btol baru laki cyg..he3..

Ateh berkata...

mengurat...hmmm..i teach my students how to mengurat ilmu...sama mcm ilmu mengurat lelaki atau perempuan..sama macam mana menyayangi seorang kekasih..perlu menatap buku selalu umpama menatap wajah kekasih..tulisan mesti cantik dan kemas seperti kita menulis surat pada kekasih...mesti menjaga buku dengan baik seperti menjaga pemberian kekasih..yg paling penting mesti suka bangat kat ilmu supaya yg sukar akan menjadi mudah....kerana jika kita benci pada ilmu..ilmu pun tak hingin melekat dekat kita...begitu juga dengan manusia... yg lainnya akan saya titpkan kemudian...hehehehe

Che' Pit berkata...

hmm student sy yang megurat sy.. mcm ne ni? beza umur dlm 10 tahun tu, ngeh ngeh ngeh...

Abd Razak berkata...

Salam sdraku...

Siapalah saya kalau pembaca tak suka nak beri komen kat blog...:):)

Kembangkan sifat menarik dan positif yang ada dalam diri kita, sehingga orang akan memperoleh sesuatu yang bernilai dari pergaulan dengan kita.

insan pendidik berkata...

salam jinggo,

cikgu mengorat pelajar supaya pelajar minat subjek diajar. Tapi kadangkala pelajar ni minat subjek pasal cikgunya. Adakalanya tak suka cikgu subjek pun dibenci. Oleh itu, cikgu mesti ada skill 'mengorat'...

- jinggo - berkata...

uji

memang malang kalau diabaikan...
macamana pergi rumah mak mentua....
dia buat2 tak nampak.....

- jinggo - berkata...

ateh

mengurat ilmu dan mesti mula dengan buku...
menarik
nak mengorat buku mestilah bersungguh2..
baru buku suka
buku suka ilmu pun suka

menarik

- jinggo - berkata...

ngeh...ngeh..

dalam pengkiraan saya.
akan berkahwinlah ngeh...dengan studnt tu..
ha..
dalam kelas kenalah betul2...
ha....

- jinggo - berkata...

enrazak

terus terang.
komen dari pandangan yg selalu berbeza tapi tepat kesasaran.........
terima kasih.

- jinggo - berkata...

insan pendidik

saya percaya kepada konsep tu.
mengurat pelajar.
sebab tidak ada pelajar secara praktikalnya ' tak boleh '.........
teknik mengorat yg membezakan...

Ateh berkata...

komen saya lebih kepada penampilan...sebelum mengurat penampilan sangat penting...kerana hampir semua sukakan yg cantik...kerana dari mata turun ke hati...hmmm..tetapi cantik tak semestinya menarik dan menarik tak semestinya cantik...oleh itu..khabar gumbira buat yg tidak cantik...kerana masih boleh nampak menarik walaupun tidak "santek"..pernah seorg pelajar kolej pandai tetapi tidak "santek" mengeluh keadaan dirinya yg seperti dipinggirkan biarpun tidak ada niat utk bercouple tetapi cukup sekadar diterima kewujudannya di dalam masyarakat...biar rata2 menyatakan hati perlu cantik lebih penting..tetapi dia masih sukar untuk menerima istilah itu...kulit gelap (sawa matang kot), bercermin mata, badan boleh tahan, rupa memang tiada dan gigi mancung (maaf..I can't find any words yg lebih halus to describe)..memang simpati bila melihat keadaan dia..saya bantu dia ubah penampilan dari pemilihan warna pakaian, fesyen yg lebih feminine, cermin mata n adakalanya menggunakan kanta lekap, gaya berjalan, berdiri, intonasi suara bila bercakap, gaya bahasa dsbnya..kerana pada saya dia perlu nampak menarik untuk keluar dr masalahnya..akhirnya dia berjaya bertukar dr the ugly ducklings kepada swan...walaupun dia masih tidak jelita tetapi dia lebih menarik dari dulu dan keadaannya sekarag adalah lebih yakin bertemu atau bergaul dgn org lain...so...menjadi cantik atau nampak menarik sangat penting apabila ingin menggunakan ilmu mengurat...x kira mengurat ibu mertua, suami, majikan dsbnya..tetapi jgn salah anggap mengurat kepada yg positif..maaf...saya memang tidak suka jadi gemuk atau tidak "santek" sebab cantik adalah bukti kita menyayangi diri kita...kerana ingin menjadi "santek" atau nampak menarik memerlukan pengorbanan..kita perlu sayangi fizikal dan kesihatan kita kerana ia punca kecantikan kita..pemakanan, penjagaan fizikal aan membantu kesihatan yang baik dan itu mencerminkan kita displin pada diri sendiri.. cantik atau menarik sgt penting untuk menambah keyakinan diri dalam berkomunikasi, menjalin hubungan dan sebagainya..akan bertambah cantik jika hati di dalam pun cantik tetapi bagi saya dua2 sama penting..tetapi kita adalah jauh lebih cantik jika kecantikan kita adalah untuk diri sendiri dan bukan untuk pujian atau untuk tontonan umum...fikirkanlah...

maiyah berkata...

mmg kita kene pakai bab mengorat nih, bukan untuk cinta je tapi persekitaran :)

Ateh berkata...

ooppps...forgot something...nampak menarik n "santek" memerlukan ilmu..jika "santek" tanpa ilmu...hmmm nampak sengal...(dumb blonde)hehehehe...jadi ianya berbalik kepada ilmu..n kita akan sayang diri kita jika kita nampak "santek" atau menarik..n bila kita sayang diri kita..orang lain pun akan sayang kita juga...jom kita jadi "santek"...

- jinggo - berkata...

ateh

70% org membuat tangkapan awal berdasarkan apa yg dia nampak...
untuk itu.
kita kena penuhi 70 % itu kalau itu jalan pintasnya.

tapi kena ingat : ketampanan sebenarnya tidak diukur pada fizikal : tapi sosialnya

kemampuan untuk mengawal dan mengendali emosi dikatakan : jawapannya.ESQ......

kita fikirkan selebihnya.

- jinggo - berkata...

puan maiyah..

saya amat2 berterima kasih kerana pandangan.

Ateh berkata...

lelaki tidak perlu tampan tapi perlu ada manisnya...n kebanyakan lelaki yg tampan pada masa kini selalunya bertukar selera...hahaha cenderung ke arah sejenis..

MaizaC'Joe berkata...

Salam Jinggo

mengorat + menarik

mengorat pelajar, menarik minat pelajar untuk berubah.. juga mahu berubah... klu hanya berasaskan penampilan aja tapi tak pandai nak menggunakan skill "mengorat" tak akan mampu menarik minat...

Tahniah!! selamat kembali dr hutan..

-maiza-

Pn Kartini berkata...

Salam
Sentiasa 'mengorat' ank didik..
Agaknya sbb itu lah dah masuk U ..dah keje..masih lagi 'tercari2' gurunya ni...:):)

- jinggo - berkata...

maiza..

terima kasih kerana pandangan yg praktikal...
saya masih di hutan....he...

- jinggo - berkata...

PnKartini

itulah kesan kehebatan skill mengorat yang berkesan...

saya sejak join Fbook - ramai anak2murid yg di'orat ' dulu2 dtg semula.....

arryani berkata...

Mengorat dan diorat kena ada skill..

barulah boleh jadik erat...ngeeeee

p/s saya pun mcm One...ingatkan Cikgu nak ushar awek kat sebelah Cikgu tu...ngeeeeee(sengih panjang ni)

- jinggo - berkata...

puar aryani..

jawapan sama kut dengan jawapan untuk cgu one..

teman makan tempe
dia makan...............

Rashid berkata...

eheemm ehemm sapa sebelah tuu.. hehe


Sekadar mendoakan yang terbaik..

Eco Kid Adventure on Facebook