Ahad, 4 Oktober 2009

kempen hijau biru...

KUALA LUMPUR, 4 Okt (Bernama) -- Semua persatuan penduduk, Rukun Tetangga dan Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) perlu menjadikan alam sekitar sebagai komitmen utama selain menjaga keselamatan penduduk.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Dr Koh Tsu Koon berkata melalui usaha menjaga alam sekitar itu, ia dapat menjana semangat perpaduan dan kerjasama selaras
dengan gagasan 1Malaysia.
Selain daripada memupuk perpaduan dan menjamin keharmonian serta keselamatan di kawasan kediaman, Rukun Tetangga juga boleh memainkan peranan penting dalam program alam sekitar dan sosial, katanya kepada pemberita selepas merasmikan Forum "Bumi Kita Rumah Kita" di Universiti Malaya (UM) di sini pada Ahad.
BERNAMA

Warna hijau dan biru sedang berperang di Bagan Pinang.
tapi disini - Pelancaran Persatuan Rakan Sekitar Hijau dan Biru
ceritanya sama - kehadiran rakan pun sama.
CERITA JINGGO
bila kita diajak bersembang isu yang dikaitkan dengan alam sekitar.ramai diantara kita yang bersedia untuk tidak mendengar - terlalu saintifik dikatakan susah nak faham.itu mungkin satu kebenaran kalau mahu dikongsikan dari pengalaman yang lama dalam bidang ini.
KEMARAHAN BUMI TIDAK BERSEMPADAN LAGI
mungkin sedikit ruang disini untuk kita kongsikan.cukup besar kemarahan ' bumi ' ini terhadap kebiadapan yang kita lakukan.bertahun2 - atas nama ketamadunan -
begitulah seterusnya.
kajian demi kajian cukup untuk menyatakan yang kita berada ( bakal berada ) dalam
satu persekitaran yang semakin tidak selamat.
langit sudah hilang birunya
sungai mengalir umpama longkang2 besar.
apa lagi.macam2.yang kita semuanya tahu tapi kefahaman persoalan lain.
marahnya bumi cukup dengan kepanasan ( global warming ) yang mungkin tidak akan surut2. cukup untuk dinyatakan dalam tempoh beberapa tahun dari sekarang banyak negara akan hilang dari peta dunia.
kualiti air yang mengalir dari paip rumah kita dikatakan - asalnya dari air kelas ke 3 - dimana tanpa di rawat ini lah air yg layak diminum oleh haiwan sahaja.itulah air kita.
UNTUK ITU.
sedikit ruang dari kami - ecokid - dibuka.
kami mendapat sedikit dana untuk mempromosi program kesedaran ke sekolah2.
mungkin ada ruang untuk cgu2 dan rakan berminat - hubungi kami.

19 ulasan:

zai berkata...

Salam Jinggo..

Terasa kagum dgn kejayaan jinggo..dan pengalaman yg telah dikongsikan..mmg utk berjaya tidak mudah tapi untuk gagal ramai yg ada formulanya..

InsyaAllah kak zai akan tolong promosikan program ecokid yg diusahakan..utk menyampaikan dakwah mempunyai pelbagai tools dan jinggo telah berjaya menggunakan tools yg sgt baik..mendekati remaja..

ONE ZABA berkata...

kalau boleh bawak ke atas ni program tu...sila-sila la.

- jinggo - berkata...

kak zai.

saya percaya - semuanya pada niat.
dan saya percaya kepada landasan yg disediakan...

semuga Allah memperkemaskan diri saya ( kawan 2 ) - dan saya merancangkan untuk berada disini.

- jinggo - berkata...

cgu one

kalau saya kesana..
ada roticanai kambing ke...
he...
he...
dana ciput....
he...

insan pendidik berkata...

Salam jinggo,

bagus tu kalau RT & JKKK pun turut sama melestarikan alam ni. Taklah terhad pada soal keselamatan kampung aje. Hakikatnya penjagaan alam tanggungjawab semua. Peri pentingnya penjagaan alam ada dimasukkan dalam sukatan pelajaran di sekolah. Peringkat awal ni anak-anak patut didedahkan mencintai alam Program Jinggo usahakan amat bertepatan.Moga dapat juga memacu kecemerlangan diri. Tahniah.

- jinggo - berkata...

cgu insan pendidik

untuk melihat Program Pendidikan Alam sekitar seiring dengan subjek lain - mustahil dengan keperluan hari ini cuma menerapan melalui subjek sedia ada diharapkan menjadi satu perlaksanaan - setelah latihan demi latihan disediakan....

yang menjadi masalahnya - bila jemputan buat latihan - cgu lain yg di jemput cgu lain yang datang....

ari berkata...

Selamat Berjuang Sang Pejuang..

- jinggo - berkata...

cgu ari..

kerana jadi penyokong...

teachersepum berkata...

tahniah pencinta alam.. =)

- jinggo - berkata...

mirah...

tak ada pun tadi..........

zaijb berkata...

Tahniah yerr...
moga berjaya esok... cikgu hebat mesti boleh...!!

- jinggo - berkata...

zaijb

terima kasih kerana sokongan..

MaizaC'Joe berkata...

Salam Jinggo

Tahniah teruskan "cintai alam sekitar".. ha.. ada kg kat cnie pun dah saling berlawan nak cantikkan kg.. tanam pokok2... jg keindahan kg.. bkn JKKK aja... PENGHULU pun terlibat sama.. lg berperanan besar..
bkn tak ada orang minat mungkin semua sibuk lg kot... time nie br bleh komen... tp ckit aja..

Abd Razak berkata...

assalamualaikum...

tahniah dan teruskan usaha murni anda...moga Allah permudahkan

- jinggo - berkata...

maiza..

JKKK - sepatutnya duduk dan dtg dengaq ceramah jinggo ni...tapi minat ke.
JKKK kg melayu + JKKK kg cina...
ada bezanya...
kita fkirkan

- jinggo - berkata...

en razak

terima kasih kerana sokongan....

Marzalina berkata...

tahniah buat cikgu jinggo..

- jinggo - berkata...

intan..

terima kasih....

MaizaC'Joe berkata...

Salam Jinggo

kat tempat sy nie JKKK kg melayu Jinggo.. jauh agaknya sbb tue tak bleh datang kot... ntah2 tau pun tak.. tak apa sekurang-kurangnya mereka tahu juga nak menjaga alam sekitar...

Eco Kid Adventure on Facebook